Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Ta fajten mot e-handeln

2 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Skydda butikskunder i din butik

Foto: Skydda butikskunder i din butik

I dag kan kunden lätt googla fram information om tjänster och produkter, snabbt hitta lägsta pris och handla med bara några på en e-handel klick. Men kan du behålla de analoga affärerna då? Ja! Så här gör du.

Webben har helt skrivit om sättet vi gör inköp på. I dag är vi som konsumenter mer pålästa än någonsin. Undersökningar visar att vi har avverkat nästan två tredjedelar av vår köpprocess redan innan vi går in i en butik, eller tar ett säljmöte med en leverantör. Vi googlar först fram information om olika alternativ – och hittar det billigaste priset.

För att lyckas i det nya säljlandskapet måste du göra ett viktigt vägval. Det slår Bengt Gejrot fast. Han är försäljningsexpert med över 30 års erfarenhet och författare till boken Nya affärer: värdebaserad försäljning 4.0.

Väljer du att sälja på pris måste du göra det så lätt som möjligt för kunden att köpa just av dig, menar han.

– Ta bort alla hinder, kunderna kommer inte att vilja vänta eller fylla i massor av info. Dessutom måste du komma högt i sökresultatet på Google. Och du måste dygnet runt hålla koll på att du ligger rätt i pris. Kunderna kommer inte acceptera att du tar en spänn mer än någon annan.

Sälja på pris eller värde


Att konkurrera med pris är alltså svårt och ofta inte en så lönsam strategi. Men det finns ett alternativ, enligt Bengt: Att sälja på värde, till exempel status, trygghet eller ökad lönsamhet för din kund. För att lyckas gäller det att fokusera på just nyttan för kunden.

– Ditt mål måste vara att göra kunden framgångsrik – inte dig själv. Dessutom måste du i varje kundmöte dela med dig av kunskap, insikt och ge av din erfarenhet.

Du behöver nämligen bygga förtroende för dig och dina produkter eller tjänster. Det ger dig bättre kundrelationer och ökar din försäljning. För att lyckas behöver du tala till både förnuft och känslor. Du måste både visa kompetens och förmedla värme och pålitlighet. Undvik också att fastna i floskelträsket genom att se till att alla dina säljargument besvarar frågan: ”Vad har din kund för glädje av detta?”. Fråga gärna dina kunder vad de upplever för värde med dina produkter eller tjänster och på vilka sätt du särskiljer dig från dina konkurrenter.

– Ett fel som 90 procent av alla företagare gör är att fokusera för mycket på sig själva och sin produkt. De berättar hur fantastisk den är, men är det intressant för kunden?

Du behöver alltså inte kasta in handduken och ge upp kampen mot webben, enligt Bengt. Det finns sådant den inte kan erbjuda. Förutom möjligheten att se exakt hur en produkt ser ut och fungerar, till exempel vilken färg en tröja har och hur kvaliteten känns, kan det vara just att få prata med någon inför köpet.

– Det är lätt att drunkna i informationsöverflödet. Det kan också vara så att kostnaden att göra fel och vikten att göra rätt är så stor att man vill ha en second opinion. Kunden vill ställa de specifika frågorna för just sin situation, för de upplever att de har ett unikt problem.

Utomlands har bokade säljmöten i butik ökat – och hjälpt affärerna. Att kunderna i varuhuset Marks & Spencer kan boka experthjälp vid behå-köp har fått försäljningen att dra iväg.

– Det kunden inte kände till, eller kan hitta själv eller googla fram, det är vad de vill höra av säljarna. Det handlar både om att hjälpa kunden idag, men också att ge en guidning framåt. Tipsa om hur de kan tänka inför kommande köp och berätta om trender. Du måste ha extremt bra service, inte säljare som säger: ”Det där kan du googla”, utan de måste vara experter.

Skräddarsydda paket


En förlängning av detta är att erbjuda sådant kunden inte kan fixa på egen hand, som skräddarsydda paket.

– Skapa en unik lösning för kunden, anpassad till just dennes behov, som bara de kan använda och som de bara kan köpa av dig. Då förhindrar du problemet att de diskuterar sitt köp med dig men sedan går ut på nätet och googlar fram det billigaste priset och köper av någon annan.

På samma sätt måste du anpassa dina säljargument till varje kund. Inför kundmöten gäller det att läsa på om företaget och kanske kolla upp den du ska möta på Linkedin. Men även i butik kan du försöka luska ut vad just kunden du möter är ute efter. Lyssna aktivt och se till att skapa en dialog. Genom att ställa rätt frågor kan du analysera kundens situation och beslutsprocess, styra samtalet och visa din expertis utan att kunden slutar lyssna för att du bara pratar på.

– Försök förstå deras tankemönster. Vad tycker de är viktigt och intressant? Vad fokuserar de på just nu? Hur kan du hjälpa dem? Det är nyckeln.

Har du planerat att öppna en butik och sälja standardprodukter behöver du däremot troligtvis tänka om. Där kan du inte konkurrera med webbshoppingen i framtiden, enligt Bengt. Satsa i stället på upplevelseshopping som ljudprodukter, parfymer, kläder. Du behöver nämligen erbjuda något utöver det vanliga om du vill locka kunder från webben.

– Du måste erbjuda något mer – du kan inte bara hänga upp dina produkter på en galge och tro att kunden ska bli impad. Butikerna i stan lever på upplevelser, till exempel en kafédel. Du måste också ha unika märken som ingen annan vill eller kan sälja, samt kunskap och insikt som gör att kunderna vill träffa dig eller besöka din affär. Små butiker måste verkligen identifiera sin målgrupp, kundgrupp och erbjudande, och ge bra service. Annars har jag väldigt svårt att tro att de kan överleva.

4 sätt att konkurrera med e-handel

1.Fokusera på nyttan och värdet för kunden. Hjälp kunden bli framgångsrik.

2. Dela kunskap som kunden inte kan googla fram själv, och din experterfarenhet.

3. Bjud på något utöver det vanliga: unika märken, en upplevelse, exceptionell service.

4. Skapa unika skräddarsydda produktpaket för just din kund med någon yngre, hemma eller i personalen, för att få hjälp att tänka nytt.

Av: Ebba Arnborg


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.