<![CDATA[Foto: JENS HOLMER]]>

De gjorde affär av sin älsklingssport

Redaktionen

Publicerades: 30 augusti, 2011

Peter Sahlberg och Jens Holmer sa upp sig från PR- och marknadsföringsjobbet – och startade en egen surfskola. Nu strömmar deltagarna till Frankrike för att lära sig rida på vågorna.

Här berättar surfföretagaren Peter Sahlbergs historia om sitt eget företag.

”I slutet av 90-talet åkte jag till Hawaii för att kombinera studier med vågsurfing. När jag landade i Honolulu mötte jag av en slump Jens
Holmer som kommit dit av precis samma anledning. Vi älskade båda vågsurfing. När vi så småningom kom hem till Sverige och som anställda jobbade med PR och marknadsföring var problemet att det bara blev surfing under sex veckor om året.

Vi började då fundera på hur vi kunde kombinera vår älsklingssport med entreprenörskap. Så 1996 sa vi upp oss från våra anställningar och startade företaget Surfakademin. Klart det var nervöst i början, men när vi väl släppte greppet så gick det fort. Vi hade 200 deltagare redan första sommaren i Biarritz i sydvästra Frankrike.

Jag har aldrig under ens en sekund ångrat att jag vågade ta steget och starta eget.

Nu arrangerar vi surfkurser för svenskar året runt, världen över, i Biarritz, Costa Rica, Spanien och Kalifornien. Vi erbjuder ett helhetspaket för våra deltagare – surfkurs, all utrustning och bra boende. Varje år hittar vi nya spännande resmål.

Men vi har nu ett angenämt dilemma. Å ena sidan vill vi surfa så mycket som möjligt. Å andra sidan vill vi få företaget att växa, och då gäller det att vara hemma i Sverige lite mer och inte som nu vara utomlands åtta månader om året.

Vår dröm är att köpa ett hotell eller en gård för företagets pengar, och då gäller det att spara en del av vinsten. Det går faktiskt, trots att vi tar ut skapliga löner. Men vi lägger inte en krona på marknadsföring. Konsekvent utnyttjar vi våra yrkeskunskaper inom PR och varumärkesutveckling. Vi arbetar långsiktigt och metodiskt med att bygga relationer med media samt bygga upp varumärket med hjälp av nätet och andra kanaler.”