<![CDATA[]]>

Jordnära e-handel jagar giganterna

Elisabet Åberg

Publicerades: 29 april, 2013

Han startade från noll. Men i dag kan Anders Bengtsson stoltsera med sex nollor efter omsättningssiffran i deklarationen. Med e-handelsföretaget Lantbutiken kämpar en av årets nomineringar till Driva Egets David-mot-Goliat-pris mot jättar som Granngården och Nima Maskinteknik.

I webbshopen Lantbutiken finns allt för kunden som bor i den röda stugan på landet. I sortimentet hittar kunden allt från vattentråget till gasolvärmaren.
Företagsgrundaren Anders Bengtsson växte själv upp inom lantbruket. När han 2009 hade jobbat två år som färdigutbildad utvecklingsingenjör stod han mitt i lågkonjunkturen utan jobb. Då återstod, som han såg det, två alternativ:
– Antingen skaffar jag mig trettio kreatur eller så säljer jag grejer till dem som redan har det, resonerade Anders Bengtsson.

Större utbud i dag
Eftersom han roas av ekonomi, marknadsföring och teknik valde han det andra alternativet. Till sin nystartade webbshop hade han från början två artiklar. Dels en stängselöppnare uppfunnen av hans pappa, dels en vara från hans gamla arbetsgivare.
I dag är utbudet desto större. Och det trots att Anders Bengtsson varken hade ett startkapital på fickan eller någon extern finansiär. Lösningen har varit hårt arbete. Ägaren fick, efter ett halvårs arbetslöshet, jobb som elektriker mellan klockan sju och fyra varje dag. Efter det åkte han hem och jobbade ytterligare några timmar med det egna företaget.
– Det första året jobbade jag bokstavligen sju dagar i veckan, säger Anders Bengtsson.

En stor kundgrupp
I Driva Egets tävling David mot Goliat lyfter vi fram småföretagare som på olika sätt kämpar mot och tar marknadsandelar från de stora företagen. I Anders Bengtssons fall är de största konkurrenterna butikskedjan Granngården och en handfull något mindre jättar. Till exempel Nima Maskinteknik, som också säljer lantbruksprodukter.
En stor kundgrupp var från början mjölkbönderna. Men antalet sådana har minskat stadigt de senaste åren. Nu utgör köttproducenter, stuterier, ridskolor, byggnadsfirmor och mekaniska verkstäder en större del av besökarna på lantbutiken.se.

Stor ökad omsättning
Anders Bengtsson har anställt två personer. De sköter bland annat ordermottagning, kundtjänst, packning och bokföring. Tillsammans jobbar de mot drakarna med hjälp av att arbeta stenhårt med sitt varumärke: ”Din jordnära butik.”
– Vi lägger krut på kundtjänst. Vare sig man handlar för 500 eller 5 000 kronor ska man få bra personlig service, säger Anders Bengtsson.
Redan från dag ett har Anders Bengtsson jobbat med Google och sökoptimering, vilket har gett resultat. Han berättar att han har ökat företagets omsättning från 300 000 kronor det första året till 13 miljoner i fjol.
Vd:ns plan är nu att bredda utbudet ytterligare. Snart kommer därför webbutiken att utökas med produkter för trädgård och uterum. Det är något som Anders Bengtsson tror kan locka fler kunder. Även dem utan kor och röd stuga.

NOMINERING
”En snabbväxande e-butik som gått från noll kronor till 13 miljoner kronor i omsättning på fyra år. Organisk tillväxt utan externt kapital. E-butiken fortsätter att växa, även i år, trots de tuffa tider som råder.”
Anders Bengtsson, vd
 

LÄS OCKSÅ:

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!