Uttänkt design och smart försäljningsstrategi gör att Steamery lyckats snabbt.

Så gjorde de en gammal idé superhet

Yasemin Bayramoglu

Publicerades: 1 mars, 2019

Allt fler går på export från dag ett. Så även Steamery, som lyckats göra en klädångare så het att Museum of Modern Art hör av sig och vill ha den i sin butik?
Nu växer affärerna så det knakar.

Petra Ringström.

Det har pratats mycket om born globals-företag. Vi behöver fler företag som direkt går på export, säger man och pekar snabbt på företag som Spotify och det svenska dataspelsundret.
På Södermalm i Stockholm sitter Steamery, som visserligen har en bra bit kvar till Spotify-nivå, men som också hör till kategorin born globalsföretag.
Idén kom när de tre grundarna Petra Ringström, Martin Lingner och Frej Lewenhaupt bodde och jobbade i Shanghai.

LÄS OCKSÅ: HITTA DIN EXPORTMARKNAD

Resultatet är en steamer, en, ja vad ska man kalla det, klädångare som du håller i handen och med vilken du kan ånga bort skrynklorna på kläderna medan de hänger kvar på galgen. Det går fort och man slipper pressveck. (Hej då strykjärn och strykbräda!)

Proffsen i modebranschen har använt steamers i åratal och själva idén med att vårda kläder med ånga går ända tillbaka till 1800-talet, men det är först nu som steamern börjar nå ut till privatkonsumenter.
Både Petra och Frej har rötterna i modebranschen (Petra som designer och marknadsförare inom retail och Frej som textilingenjör) medan Martin jobbade på Exportrådet. De såg genast
potentialen i produkten. På plats i Kina gick det snabbt att hitta tillverkare eftersom de redan hade kontakter och kände kulturen väl efter tio år i landet.

Nu har det gått fyra år sedan start och de kan nöjt konstatera att omsättningen fördubblats varje år. Ja, den ökade till och med från 11,5 miljoner 2017 till 38 miljoner 2018.
Trots att en Steamery steamer är dyrare än många andra går den som tåget. Varför?

Valde bort självklara återförsäljare

En av förklaringarna är antagligen att ägarna kom just från modebranschen och inte elektronikbranschen. När det gällde att hitta återförsäljare var de ense från start. De skulle inte gå via de vanliga kanalerna för liknande produkter, hemelektronikkedjorna.

– Vi har medvetet valt att gå via modebutikerna i stället. Där kan man på ett naturligt sätt prata om klädvård. Många plagg som man köper i dag vet man inte hur man ska vare sig tvätta eller vårda. Vi vill att människor ska bli bättre på att ta hand om sina kläder – och att de ska kunna använda hela sin garderob. Vi sliter inte ut våra kläder genom att bära dem, utan genom att tvätta dem för ofta, medan andra plagg knappt används alls. Förr var man mycket bättre på klädvård, men nu är det ingen som vet hur man gör.

När man ångar kläderna kan man fräscha upp dem utan att tvätta, menar hon. Ångan dödar bakterier och tar bort lukt. Med andra ord – man kan använda den där blusen eller skjortan någon dag till innan den åker ner i tvättkorgen.

En designpryl också

Men det är inte bara försäljningsställena som skiljer sig mellan Steamery och andra liknande produkter. Tanken är att steamern ska vara så snygg att den kan ligga framme utan att man behöver skämmas. Och uppenbarligen har det funkat riktigt, riktigt bra. Så bra att den legendariska designbutiken på Museum of Modern Art i New York hörde av sig och ville ta in steamern. Mycket bättre designstämpel än så kan man inte få och då blev det snabba ryck för att anpassa steamern efter amerikanska voltgränser.

Numera finns steamern även hos trendiga Mr Porter, en onlinebutik för herrkläder som säljer både i USA och Storbritannien. En smygstart kan man säga, inför den stora lanseringen under första kvartalet i år.
– Det är jättespännande och samtidigt utmanande. USA är en oerhört stor marknad, säger Petra.

Försök få med den hos Oprah, sa jag, skribenten, lite på skoj.
– Jag fick faktiskt mejl från Ellen DeGeneres som ville ha med steamern i sitt program inför julen förra året! Men då finns vi ju inte ute där än. Jag kanske får be om att få återkomma till nästa jul, säger Petra och konstaterar samtidigt att de har fullt upp med att räkna på hur mycket dyrare det eventuellt blir att exportera till USA efter Trumps handelskrig, med tanke på att de levererar direkt från fabrikerna i Kina.

Kinesiska marknaden på tur

Försäljning i Kina är också på gång. Där har grundarna förstås fördelen att de bott där. Men regelverket där är tuffare och än är inte alla registreringar klara. Men Europa då?
– Vi har 670 återförsäljare i 25 olika länder och egen onlineförsäljning på 60 marknader. Men det är otroligt vilka skillnader det är mellan olika länder inom Europa. I Tyskland har det varit jättelätt att få ut vår produkt. Men i Frankrike är man väldigt konservativa. En elektrisk produkt i en klädbutik? Nej, där köper man bara kläder, säger Petra.
Målet för i år? Att dubbla omsättningen.