<![CDATA[Ulrika Martin & The good divider Foto: Åsa Lockner, pressbild]]>

Ulrika fick dåligt samvete – då kom affärsidén

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 14 september, 2015

Vissa affärsidéer blir till på grund av känslor. Ulrika Martin ville hitta ett enklare sätt för människor att hjälpa andra. Här berättar hon om sin företagsresa.

Ulrika Martin var på väg hem från studierna på Berghs när hon snabbt svängde in i mataffären. I kön fick Ulrika dåligt samvete. Hon hade lagt lite för mycket av sina studiepengar på dyr middag och framme vid kassan stod bössan med insamling till behövande. Inga kontanter i dag heller.

– När jag såg bössan, pinnen som skiljer kundernas varor, streckkoderna och det dåliga samvete pulserade i mig kom idén, säger Ulrika.

Mycket har hänt sedan händelsen utspelade sig för 8 år sedan. Idén Ulrika fick blev grunden till The good divider, en insamlingsmetod för smådonationer. Det är en version av varuavskiljare, det som för The good divider speciell är att den är märkt med olika välgörenhetsorganisationer och en streckkod – så att kunden lätt kan skänka fem kronor.

– Det var viktigt för oss att beloppet skulle vara så lågt att alla som vill kan bidra, säger Ulrika.

Ett par år efter studierna på Berghs var klara och Ulrika arbetat ett tag som copywriter, lärde hon känna Lotta Lockner.

– Lotta var den som plockade upp min idé om The good divider och fick bollen i rullning. Själv tänkte jag att det inte var okej att driva företag som tjänade pengar på att folk donerade till välgörenhet men Lotta fick mig att se på saken annorlunda. Det är ju en tjänst som gör att förhoppningsvis fler kan bidra.

För att finansiera produkten tar The good divider 16 procent av femkronan. Just nu finns The good divider i över 30 butiker i landet, från Norrköping upp till Riksgränsen.

– Vi går inte runt än, första pinnen kom ut i butik april 2014 men vi har absolut inga planer på att lägga ner. Detta ligger helt rätt i tiden: Det är enkelt och går snabbt, alla kan bidra och man behöver inte ha kontanter, säger Ulrika.

Det som tar tid är att etablera affärskontakt och komma in i de olika matvarubutikerna.

– Vi sluter avtal med butik för butik.

Redan från start har de varit tre personer som arbetar med företaget och alla tre är delägare.

– Jag är VD, kreatör och strateg, Lotta har hand om ekonomin och Micha Velasco arbetar med juridiken. Det är en bra lösning. Vi har all kunskap vi behöver samlat i företaget, det hade kostat oss för mycket annars.