<![CDATA[Illustration: Istock]]>

Här är företagen som lyckas bäst på Twitter

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 17 maj, 2016

Vill du använda Twitter för att locka nya kunder eller vårda relationen med dina befintliga? Inspireras av de svenska företag som lyckats bäst, här är hela listan.

Twitter har 320 miljoner användare, så det kan vara en bra plattform för dig som vill kommunicera med nya och befintliga kunder. Men hur? Börja med att följa och inspireras av de företag som lyckas bäst.

Analysföretaget Smampion har släppt en Twitterrapport för första kvartalet 2016 där de analyserat över 1 500 svenska företag och organisationers närvaro på Twitter. Här är samtliga topp-listor:

Flest nya följare

Här ligger mediebolagen i topp – fundera på hur du kan dela med dig av innehåll på ett liknande sätt för att locka följare.

  1. Dagens Nyheter, 20 112 nya följare (170 357 följare totalt)
  2. Svenska Dagbladet, 17 742 nya följare (164 726 totalt)
  3. Expressen, 17 593 nya följare (146 196 totalt)
  4. DN Debatt, 17 315 nya följare (204 350 totalt)
  5. SVT Sport, 16 374 nya följare (139 037 totalt)

Läs mer: Skapa buzz – bli den alla snackar om!

Störst engagemang

Listan baseras på hur stor andel av sidans unika användare som varje vecka på något sätt omnämnt sidan.

I topp kommer Piratpartiets ungdomsförbund Ung Pirat, som i sitt flöde blandar humoristiska och samtidsrelevanta bilder och gif-animationer med nyheter och direkta uppmaningar.

På andra och tredje plats kommer OnlinePizza och Unibet Sverige.
– Det är företag som under flera år varit mästare på att engagera användare på Twitter. Här finns inspiration att hämta för företag som vill aktivera sina följare, kommenterar Smampion.

  1. Ung Pirat 18% (1,68 tweets per dag)
  2. OnlinePizza 15% (5,26 tweets per dag)
  3. Unibet Sverige 15% (60,91 tweets per dag)
  4. Omni 14% (21,31 tweets per dag)
  5. Mynewsdesk Sverige 12% (0,21 tweets per dag)

 Läs mer: Lyckas med sociala medier

Lyckats bäst totalt

Smampion sätter även ett totalbetyg på twittersidorna. Detta baseras på bland annat hur många nya följare företagens twitterkonton har fått och hur mycket följarna engagerar sig (genom att omnämna sidan). Dessutom vägs det in hur aktiva företagen är (hur mycket de postar själva) samt hur snabbt de besvarar inkomna meddelanden. Innan betygen sätts tas hänsyn till sidans storlek.

Högst betyg för första kvartalet i år får Unibet, vilket beror på flera faktorer:
– Detta svenska bettingbolag är mästare på att kommunicera med sina kunder, på att skapa dialog och på att dela med sig av nyheter och inlägg som delas vidare, kommenterar Smampion.

  1. Unibet Sverige 90.5
  2. StockholmGlobeArenas 90.2
  3. Warner Music Sweden 90.2
  4. E.ON SE 89.4
  5. Nordnet 89.2
  6. Svenska Spel 89.2
  7. Telia Sverige 88.4
  8. Musikguiden i P3 88.3
  9. Stryktipset 88.3
  10. Invise 87.1