7 av 10 företag fuskade med rea-priser

7 av 10 företag fuskade med sina rea-priser – så här undviker du fel

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 13 december, 2023
Publicerades: 14 december, 2023
Foto av: Adobe Stock

Under Black Week var det många rea-priser hos olika företag. Det var också mycket fuskande med priserna visar Konsumentverkets granskning. Se här vad som gick snett!

Som Driva Eget skrev om inför årets Black Week är det viktigt att som företagare skriva rätt pris när du gör en prissänkning.

Enligt lagkrav måste du – under en kampanj eller nu inför jul – berätta vilket det lägsta priset har varit för produkten de senaste 30 dagarna, om du väljer att sänka det. Du kan inte använda ett ordinarie pris som du inte har använt under denna period.

Så många felade med rea-priser

I oktober-november i år följde Konsumentverket priserna på drygt 1 700 slumpvis utvalda produkter.

Här brast det alltså för sju av tio företag. De jämförde med ett högre pris eller ett felaktigt för att göra prisskillnaden ännu större.

Hos de hundratals e-handelsföretag som Konsumentverket granskade förekom fusk i alla branscher.

Konsumentverket agerar så här

Myndigheten ser allvarligt på att företag inte följer marknadsföringsregler av reapriser och anser att handeln behöver ”vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit”.

Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt.

Johan Ohlsson, enhetschef på Konsumentverket 

Läs mer hos Konsumentverket: Ny granskning – utbrett prisfusk hos e-handelsföretag