Hitta nya kunder

5 sätt att hitta nya kunder i Coronatider

Christoffer Borg Mattisson

Uppdaterades: 7 april, 2020
Publicerades: 24 mars, 2020
Foto av: Getty Images

Alla företagare påverkas av Corona, men för den som är finurlig och smart finns också stora möjligheter. Här är fem sätt att marknadsföra ditt företag bättre just nu – i sociala medier och fysiskt.

Företagare reagerar helt olika just ju. Vissa ser möjligheter, andra avvaktar, andra är arga. Här är några exempel på reaktioner från företagare vi träffat den senaste tiden.

”Det gäller att visa att man är kvar, vi kommer förmodligen komma starkare ur detta när allt lagt sig och då vinner vi på att vi fortsatte kämpa och fortsatte synas på ett smart sätt”
– lokal butiksägare

”Nu kommer jag att marknadsföra mig hårdare än någonsin. Jag har råd med det och kommer att gå på hårdare nu direkt men vi får se hur det tas emot. Uteblir försäljningen så får jag väl tänka om.”
– marknadschef inom heminredning

”Vi kommer att vara mer aktiva än någonsin, men inte med saker som kostar pengar utan sådant vi kan göra själva som till exempel sociala medier”
– lokalt gym

”Vi kommer att vara mer restriktiva kostnadsmässigt och bara göra marknadsföringsaktiviteter som vi känner är nödvändiga och vet fungerar sedan tidigare”
– företag som säljer tjänster till andra företag

Så här marknadsför du ditt företag i Coronatider – experten tipsar 

Steg 1: Hitta nya kunder i sociala medier

Lägg ut en bra blandning av informativa, inspirerande och säljande inlägg på exempelvis Facebook, Instagram och LinkedIn. Har ni fått in nya varor i butiken? Har ni en ny lunchmeny?

Tänk på att många av era följare och kunder arbetar hemifrån under coronatider och därför har mer tid än vanligt att sitta och titta på sociala medier. Därför är det viktigt för er med en närvaro där – hela tiden! Känner ni att ni kan och har råd – arbeta med sponsrade inlägg på exempelvis Facebook och Instagram. Ni når tusentals personer i er målgrupp bara genom att satsa några hundralappar.

Steg 2: Be vänner om hjälp

Era vänner är (förhoppningsvis) era största fans. Säg att ni lägger ut ett inlägg om att ni säljer påskliljor till extrapris – be era vänner att gilla och dela inlägget. I dessa tider är alla knep tillåtna och varför inte hjälpas åt?

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Steg 3: Gör dina annonser och reklammaterial själv

Många företagare tycker att det verkar svårt att skapa reklammaterial själv. Då passar enkla verktyg som till exempel Canva bra – där du kan göra allt från flyers och broschyrer till bannerannonser. Dessa blir per automatik i rätt storlekar för webbannonseringen. Enklare än så blir det inte.

Vill man ändå inte göra annonserna helt själv så kan man givetvis anlita en mindre reklambyrå (helst en som själva är småföretagare.)

Steg 4: Gör fysiska utskick

Japp, det är precis vad det låter; något era presumtiva kunder faktiskt kan ta på, känna på och hålla i handen. Nu i coronatider ställs allt på sin spets vilket ställer höga krav på dig som företagare. Nu handlar det om att sticka ut och nå rätt personer, och vi vet att fler personer än någonsin stannar hemma. Då når ni dem enkelt med fysiska utskick – brevlådan tömmer de ju alltid.

Kontaktkostnaden är faktiskt väldig låg och detta är absolut värt att testa! Företag som sysslar med direktreklam finns på de flesta platser runt om i Sverige och störst inom nischen är SDR (Svensk DirektReklam) och Posten/Postnord.

Steg 5: Gör något annorlunda

Jag får ofta höra kunder säga ”vi har gjort detta så länge och har verkligen provat allt”. Det tror jag inte på. Tänk utanför boxen och tillåt er själva att prova något nytt. Allt behöver inte kosta pengar. Personal, kunder, leverantörer, vänner –  fråga dem om deras bästa idéer. Involvera fler i besluten kring marknadsföringen – alla har idéer men inte alltid forumen för att uttrycka dem!

Utöver dessa tips så är min varma rekommendation att gilla, dela och köpa av andra småföretagare i dessa tider (till exempel i gruppen Välj en småföretagare på Facebook). Hjälps vi åt att hålla hjulen snurrande kommer vi alla komma ut starkare på andra sidan.

Om Christoffer Borg Mattisson
Christoffer är VD och medgrundare av digitalbyrån InnoSearch med kontor i Eslöv och Kalmar. Christoffer är gästskribent på Driva Eget och delar med sig om sina kunskaper inom digital marknadsföring. Han träffas gärna över en kopp kaffe och pratar digital marknadsföring. Du når honom på christoffer@innosearch.se