<![CDATA[]]>

Sämsta julhandeln i butik – men e-handeln ökade

Redaktionen

Publicerades: 29 januari, 2013

Nu kommer siffrorna från julhandeln. Medan butikerna gjorde sitt sämsta försäljningsresultat sedan 1995 skjuter nätförsäljningen i höjden med 19 procents ökning.

Två nya undersökningar visar nu resultatet av årets julhandel.

Den första kommer från Svensk Handel och visar att julhandeln för första gången sedan 1995 backade. Enligt HUI Research detaljhandelsindex minskade handeln – i löpande priser – med 0,4 procent i december.

Magnus Kroon på Svensk Handel säger att det tuffa konjunkturläget gör att konsumenterna håller hårdare plånboken och ökar sitt sparande.

– En stark krona och flera lediga dagar i jul kan ha gjort att många la pengarna på att resa utomlands istället för att shoppa, säger han.

Rapporten visade att sällanköpshandeln backade med 2,5 procent och elektronikhandeln med 12,8 procent. Orsaken, menar Magnus Kroon, är den stora prispress som råder i elektronikhandeln.

Sport- och fritidshandeln ökade däremot med hela 24 procent.

Den andra undersökningen, från Klarna, visar att näthandeln ökade med drygt 19 procent jämfört med 2012. Antalet svenskar som julhandlade på nätet ökade också med nästan 14 procent.

– Julhandeln på nätet överträffade våra högt ställda förväntningar. Att öka med drygt 19 procent på en så etablerad e-handelsmarknad som Sverige är extremt bra siffror, säger Mathias Hedlund, operativ chef på Klarna.

Ökningen var störst i Kalmar, där 25 procent fler handlade på nätet än förra året.