Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Vi förklarar regeringens Coronapaket för företagare – allt du behöver veta 

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 mars, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Regeringens åtgärdspaket för corona och företag

Foto: Regeringens åtgärdspaket för corona och företag

Svårt att förstå regeringens stödpaket för företagare i Coronakrisen? Här går vi igenom det punkt för punkt, och gör vårt bästa för att förklara hur det fungerar och hur (och om) du kan ta del av det.

Här kan du läsa om regeringens stödpaket för företag som har drabbats av Coronaviruset. (Informationen kring paketet uppdateras löpande från regeringen)

Läs här:Så hjälper regeringen ditt företag att klara Corona-krisen – 3 nya åtgärder

Vi på Driva Eget har valt att göra den här artikeln gratis, för att hjälpa så många företag som möjligt att klara sig igenom Coronakrisen. Vi rekommenderar dig samtidigt att testa på Driva Eget Premium, som ger dig full tillgång till allt magiskt innehåll på Driva Eget (artiklar, kalkyler, avtalsmallar och mycket mer.Just nu kan du testa för 1 krona första månaden.

Driva Eget förklarar: De nya reglerna för korttidspermittering

I åtgärdspaketet införde regeringen ett nytt upplägg för korttidspermittering, som hjälper företag att minska personalkostnaderna utan att säga upp anställda. Syftet är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och växla upp snabbt igen när läget vänder.

Vad innebär det i praktiken för oss företagare?

Att en anställd kan gå ner till exempelvis 40 procents arbetstid, och samtidigt behålla cirka 90 procent av lönen. Samtidigt kan företaget minska sin lönekostnad för den anställde med ungefär hälften. Staten går in och betalar hälften av kostnaden.

Hur mycket kan mitt företag spara?

Vi saxar direkt från exemplet som regeringen ger på sin hemsida.
Förslaget innebär att en arbetstagare med en månadslön på 32 700 kronor som minskar sin arbetstid till 40 procent kommer få behålla 92,5 procent av sin lön, det vill säga 30 200 kronor. Samtidigt minskar arbetsgivarens kostnader för arbetstagaren till 47,5 procent, från 43 000 för lön och arbetsgivaravgifter till 20 425 kronor. Staten står för resterande del av kostnaden, det vill säga 19 350 kronor som motsvarar 75 procent av den totala kostnaden för arbetstidsminskningen.

Den här uppställningen visar vad kostnaden blir för arbetsgivaren respektive staten vid olika minskningar av arbetstid och lön: 

När börjar de nya reglerna att gälla?

Den 7 april träder de nya reglerna i kraft, men tillämpas retroaktivt från 16 mars. Det kommer att gälla under 2020.

Hur går jag tillväga rent praktiskt med ansökan?

Tillväxtverket ansvarar för att ta emot och bedöma ansökningarna (och har fått 20 miljoner konor extra av regeringen för att hantera detta). Möjligheten öppnas upp den 7 april, och då kommer företag att kunna ansöka retroaktivt från och med den 16 mars. 

Har jag rätt att använda stödet och vad är det för krav som måste uppfyllas?

Det viktigaste kravet är att företaget inte skulle ha kunnat förutse eller planerat för händelsen. Som vi uppfattar kommunikationen från ansvariga är Coronaviruset en sådan händelse och att alla företag som behöver det ska få möjlighet att utnyttja detta.

Du måste också ha med dig dina anställda, till exempel genom kollektivavtal. Om det inte finns kollektivavtal, måste minst 70 % av personalen gå med på att gå ned i tid. Detta behöver du ha skriftliga avtal på. Vårt tips: se till att få med dina anställda på detta så snart du har möjlighet, även om du inte behöver göra åtgärden just nu.

Läs också:9 sätt att minska företagets kostnader

Tips! Få de senaste uppdateringarna om Corona för företagare + inspiration som får ditt företag att lyckas bättre. Gör som 10 000-tals företagare, följ Driva Eget på Facebook, Driva Eget på Instagram eller Driva Eget på LinkedIn (eller allihop!)

Driva Eget förklarar: Anstånd med att betala in skatt och arbetsgivaravgifter

Med de nya reglerna kan företag vänta med att betala in skatt till staten. Detta blir ju i praktiken ett lån från staten till bolaget (så försök att inte skjuta problemen framför dig om du inte måste)

Vad innebär det i praktiken för oss företagare?

Som företag betalar du in en lång rad olika skatter till staten, till exempel löneskatt och arbetsgivaravgifter för dina anställda, i samband med att de får lön. Du betalar även in mervärdesskatt (moms).

Anståndsmöjligheten avser betalningen av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och mervärdesskatt (moms) som redovisas månadsvis eller kvartalsvis. Möjligheten gäller tre månader för respektive skatt under januari–september 2020, enligt Skatteverket.

Med de nya reglerna blir det möjligt att vänta med att betala in dessa skatter. Företaget får avvakta med tre månaders inbetalningar – och staten ger anstånd i maximalt 12 månader. Efter 12 månader måste du alltså betala in de tre månader du fått anstånd med. 

Hur mycket kan mitt företag spara?

Vi saxar information direkt från regeringen: 
För till exempel ett konferenshotell med 60 anställda som har en genomsnittlig månadslön på 36 950 kronor och en årsomsättning på 90 miljoner kronor blir den maximala likviditetsförstärkningen genom anståndet 6,8 miljoner kronor. Det motsvarar 7,6 procent av årsomsättningen eller 77,9 procent av kostnaden för arbetskraft under ett kvartal.

Har jag rätt att använda stödet och vad är det för krav som måste uppfyllas?

Regeringens budskap är att alla företag som behöver det ska få anstånd, så länge de inte redan har stora skatteskulder eller missköter sin ekonomi.

När börjar de nya reglerna att gälla?

Förslaget kommer att börja gälla den 7 april, men kan tillämpas retroaktivt från och med den 1 januari i år. Företag som har betalat in skatt på sitt skattekonto i januari-mars kan alltså få skatten återbetald från Skatteverket.

Kostar det något för mitt företag?

Under tiden som företaget har anståndet så måste man också betala en anståndsränta (kostnadsränta). Kostnadsräntan är idag cirka 1,25 % per år. En avgift om 0,3 % tillkommer ovanpå den så kallade kostnadsräntan per kalendermånad.

Hur går jag tillväga rent praktiskt med ansökan?

Via en blankett på Skatteverkets hemsida, som du hittar här. På samma sida hittar du också Skatteverkets senaste information. Länken till blanketten ligger i botten på sidan.

Podd-tips för att boosta energi i Coronatider:12 framgångstips som kan förändra din framtid

Driva Eget förklarar: Staten står för sjuklönekostnaderna för anställda i två månader

Staten tar tillfälligt hela kostnaden för alla sjuklönekostnader under april och maj. Även egenföretagare ersätts genom att de får en schabloniserad sjukpenning för dag 1-14.

Vad innebär det i praktiken för oss företagare?

Staten tar hela kostnaden för sjuklön under april och maj 2020. Sjuklön för de första 14 sjukdagarna betalas således av staten, inte av företagen. Som bekant är karensdagen redan slopad i spåren av Coronakrisen, och därför räknas även dag ett in.

Hur fungerar det för mig som äger företaget?

Om du har aktiebolag gäller samma regler som för alla andra anställda i bolaget om du blir sjuk (så länge du är anställd, förstås).

För egenföretagare som har F-skattsedel gäller delvis andra regler. För den gruppen förlängs förslaget om slopat karensavdrag under dag 1, så att det gäller dag 1–14. Det innebär att de får en schabloniserad sjukpenning för alla dessa dagar.

Hur mycket kan mitt företag spara?

Hela kostnaden för sjuklönen under april och maj.

När börjar de nya reglerna att gälla?

Det gäller under april och maj 2020.

Tips! Så överlever ditt företag Coronakrisen – lyssna på våra bästa tips i podden Business Hacks

Så här hjälper vi ditt företag att ta sig igenom Corona-krisen

Hitta nya kunder i Corona-krisen: I Facebook-gruppen "Välj en småföretagare" kan du hitta nya kunder i Coronakrisen

Läs:Så räddar du ditt företag från Coronaviruset – 12 avgörande steg

Få politikerna att förstå: Berätta för politikerna hur ditt företag påverkas av Corona-viruset, och vad du tycker "att staten borde göra" i den här Facebook-tråden

Läs här:Så minskar du företagets kostnader radikalt i Corona-krisen

Hur påverkas sitt företag av Corona-krisen? Berätta för oss i Facebook-tråden "Hur påverkas ditt företag av Corona-krisen?"

Tips för att boosta energin i Corona-tider: 45 smarta Life hacks, Bio hacks och Business hacks som tar dig till nästa nivå



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.