Han är mästare också i storytelling

Anders Andersson

Publicerades: 28 maj, 2014

 

Ingvar Kamprads nya utmärkelse ”Alla tiders entreprenör” är tidernas mest självklara pris. Vilken annan svensk skulle annars få den titeln?

Men han skulle också kunna få priset som mästare i storytelling – att ha en story om sitt företag som ständigt upprepas.

När han fick sitt pris på UF-mässan i Stockholm drog han storyn som han dragit hundratals gånger:

Om den fattige smålänningen som började med att sälja tändstickor så att han kunde köpa en skrivmaskin. Om hur han ville hjälpa andra. Om sitt enkla sparsamma liv.

Han upprepar konsekvent hur han aldrig slösar och låter sig gärna fotograferas med en varm korv i handen.

Effekten blir sympati från kunderna som tycker att han är som en av dem. Effekten blir också att de anställda vill vara lika kostnadsmedvetna som han.

Om detta är smart strategi från honom eller ärlig naturlighet är en gåta. Men det fungerar.

Han är en av världens rikaste entreprenörer och en av dem som lyckats bäst i hela världen. Ändå kallar han sig ständigt ”fiaskopelle”.

Denna fullständigt överdrivna ödmjukhet går hem till den grad att han alltid klarar sig från kritik.

Under årens lopp har det kommit anklagelser om att han var nazist, att han är skattesmitare och att han lever lyxliv i smyg.

Men han har alltid gått ut som segrare ur varje kritikstorm. Om det beror på hans eget bondförnuft eller strategi från smarta rådgivare är också det en gåta.

I den senaste boken om honom Ikea på väg mot framtiden avslöjas att familjen Kamprad i decennier har haft rätt till en hemlig ersättning på 20-30 miljarder från Ikea, trots att företaget getts bort till en stiftelse. Det talas om en bitter juridisk strid mellan Ingvar Kamprad och hans tre söner.

Jag vet inte om detta är rätt eller fel. Men det intressanta är att det räcket med att Ingvar Kamprad säger att det är fel för att nästan alla ska tro på honom.

Han har så stora sympatier att folk inte ens vill köpa boken. Den säljs nästan inte alls.

Allt det han gjort som entreprenör är så stort att det med rätta överskuggar allt annat. Hur man än ser på honom är han ett föredöme för svenskt entreprenörskap. Det han hart gjort har mycket att lära oss andra och formuleras i sju viktiga råd här.