Elevator Pitch presentation

5 sätt att lyckas med din pitch + vanligaste misstagen

Gustaf Oscarson

Publicerades: 10 mars, 2022
Foto av: Adobe Stock

En pitch är en kort presentation som snabbt ska förklara varför företaget finns, vad företaget gör och hur man gör det. Här går vi igenom de 5 viktigaste frågorna du behöver svara på i pitchen, och de vanligaste misstaget du absolut inte får göra.

Under ett företags resa behöver du förmodligen pitcha många gånger. Här är några av de situationer när en riktigt vass pitch kan vara avgörande.

  • När du ska övertyga kunderna att handla av ditt företag – både digitalt och fysiskt
  • När du ska övertyga investerarna at investera i ditt företag
  • När du ska få banklån eller Almilån
  • När du få de största talangerna att jobba i ditt företag

Du hajar – en pitch kan avgöra hur väl du lyckas med företaget. Så – låt oss gå igenom vad din pitch ska innehålla och vad de definitivt inte ska göra.

Innan du läser om de fem stegen till den ultimata pitchen – se avsnittet i StartUp-resan med våra bästa tips om att lyckas med din pitch.

Steg 1: Vilket problem ska ditt företag lösa?

Börja med att beskriva vilket problem ditt företag ska lösa. Är det ett stort problem? Hur många har problemet? Hur stor är målgruppen? Varför är det ingen som löser problemet idag?

Här fångar du publiken genom att målande beskriva problemet – använd gärna storytelling för att få uppmärksamhet och skapa känsla. En riktigt bra pitch är extremt tydlig med vilket problem som ska lösas. Tänk på att hålla dig kortfattad – du ska i en mening eller två kunna beskriva problemet så att alla förstår.

Steg 2: Hur ska ni lösa problemet?

Okej, vi vet vilket problem ni ska lösa. Men hur ska ni göra det? Är det med en ny teknik? En helt ny tjänst? En annan typ av kundupplevelse?

Alla kan definiera ett problem – men få kan hitta en relevant lösning. Här behöver ditt företag vara unikt på något sätt, och hitta lösningar som inte redan finns. Vad blir ert existensberättigande?

Investerare älskar om lösningen på problemet går att skydda – exempelvis genom patent. Även ”hur ni ska lösa problemet” behöver kunna beskrivas i några få meningar – du får ofta bara några minuter på dig att göra första pitchen.

Steg 3: Vad är unikt just med er?

En avgörande punkt. Varför ska just ni lyckas lösa problemet med er unika lösning? Är det för att ni har rätt tajming? Eller för att ni har bäst erfarenhet? Eller kanske för att ni har resurser ingen annan har?

Alla kan formulera ett problem och alla kan komma på ett sätt att göra det – men varför ska just ni lyckas? Beskriv kortfattat men tydligt vad era USP:ar är (Unique Selling Points).

Steg 4: Vilket team ska genomföra idén?

Alla investerare vet att idéer är viktiga, men att teamet ofta är tio gånger viktigare. En pitch ska tydligt berätta vilket team som ska genomföra idén och varför de är precis rätt team för uppgiften.

  • Vem ska leda företaget på daglig basis, och varför är den personen helt rätt för den uppgiften?
  • Vem har det tekniska kunnandet för att skapa produkten eller tjänsten på den högsta nivån?
  • Vilka är rådgivare till företaget? Styrelse? Advisory Board?

Bygg ett ”bullet proof”-team runt din idé, detta är bland det första investerare tittar på. Försök att hitta rådgivare som har byggt liknande företag tidigare – det stärker ditt case och din pitch.

Steg 5: Hur ska ni tjäna pengar?

En idé, en lösning, en USP och ett team. Med det kommer du långt, men kan du inte svara på hur ni ska tjäna pengar är du ändå rökt. Så – hur ska ni tjäna pengar? Vilken är er affärsmodell?

Vår varmaste rekommendation – se detta avsnitt av StartUp-resan där du får verktygen för att hitta bästa sätten att tjäna pengar och hitta din affärsmodell.

Vanligaste misstagen i en pitch

Okej, nu vet du vad du ska göra. Men vad ska du inte göra när du pitchar? Här är några av de vanligaste misstagen.

  • Fokuserar för mycket på företaget och inte på lösningen. Vi grundades 2019, vi finns i Bålsta, vi har 13 anställda bla, bla. Skippa det onödiga tugget, gå rakt på sak!
  • Gör pitchen alldeles för lång. Du ska kunna pitcha ditt företag på en minut. Om du inte kan det – gör om, gör rätt! Om någon vill veta mer har du förstås en längre pitch, men din grundpitch ska vara max en minut. Det är därför den kallas hisspitch.
  • Har inte koll på siffrorna och detaljerna. Om du får frågor under och efter pitchen ska du ha glasklara svar på dem. Skriv ned de 50 frågor som du troligast kan få, och se till att kunna svaren på dem.