<![CDATA[]]>

6 tips – Så tar du dig in i kundens mobil

Ebba Arnborg

Publicerades: 13 november, 2014

Ständigt fingrar dina kunder på sin telefon – nå dem där och sälj mer. Så här lyckas du.

Just nu sker en mobil explosion i alla ålderskategorier och marknader. Det finns över sex miljoner smarta mobiler i Sverige och de används i tre av fyra köp, från prisutvärderingar till direkta köp, enligt statistik från Google.

Vi plockar upp våra mobiler hela tiden – hittar du rätt här har du fantastiska affärsmöjligheter.
− Mobila shoppinglösningar är ett viktigt konkurrensmedel för detaljister i den allt hårdare konkurrensen, säger Lena Larsson, vd på HUI Research.

Här är 6 tips:

1. Det måste inte vara en app…
Du måste inte satsa på en app, risken finns att den blir oanvänd och att kunderna ändå surfar till din hemsida. Se istället i ett första steg till att din hemsida fungerar riktigt bra i mobilen. Det gäller inte minst dig som har en webbshop – se till att hela köpprocessen fungerar mobilt.

2. …Men det kan vara en app
Självklart kan du komplettera din affärsmodell med en app. Se till att den passar din affärsidé och ditt varumärke och att den har något unikt som kunden inte vill vara utan. Hur hjälper den din kund i dennes vardag?

3. Satsa på bra innehåll – och våga testa video
För att få kunderna att uppsöka din hemsida i mobilen är innehållet det viktigaste. Se till att det engagerar. Tänk över vad kunderna är nyfikna på. Dela med dig av tips inom ditt område som kan intressera. Var inte rädd för att testa att använda video, kanske en film från din butik, salong eller arbetsplats, eller en film med tips?

4. Se till att sidan går snabbt att ladda
Alla har inte snabbt internet i mobilen, se till att din hemsida ändå går fort att ladda in genom att exempelvis undvika för tunga bilder. På Google page speed insight kan du få ett betyg på hur optimerad din sajt är för mobiler och tips på vad du kan åtgärda.

5. Kom ihåg sociala medier
Gör det lätt att dela ditt innehåll till sociala medier från mobiler. Facebook och Twitter har en stor andel av sin trafik från mobiler. Se också till att de länkar du själv postar till din sajt i sociala medier fungerar bra även från mobiler.

6. Testa erbjudanden
Tre av fyra ägare till en smart telefon använder den för att ta emot och använda erbjudanden, enligt siffror från HUI Research. Nästan varannan konsument, 43 procent, svarar att de kan tänka sig att använda telefonen mer för att ta emot och använda erbjudanden. Hur kan du nå ut här? Riktade erbjudanden via sms, mobila kuponger, QR-koder, appar eller mobila kampanjsajter – bara fantasin sätter gränser.

Nu måste du mobiloptimera din sajt 
… annars kan den synas sämre vid Google-sökningar från mobiler om den inte är mobilanpassad. Så här skyddar du dig.