<![CDATA[]]>

Starta webbshop – på en dag

Ebba Arnborg

Publicerades: 2 december, 2016

Julhandeln online förväntas slå nya rekord. Du hinner fortfarande haka på! Rivstarta en egen webbshop – på en dag.

Den svenska julhandeln online väntas öka med 24 procent eller hela 1,2 miljarder kronor, jämfört med 2015 – och landa på totalt 6,2 miljarder.

Detta enligt e-barometern som också visar att kunderna planerar att shoppa online ungefär en vecka före jul. Se till att ha din webbshop redo då. Vi visar hur du river igång den.

Läs också om Jenny Wikman som med sin e-handel Miniroom.se omsätter 15 miljoner – efter tre år.

jachansenAlla kan skapa en webbutik, bara man har en idé, tid och driv. Något tekniskt geni behöver man inte vara. Det menar Jack Hansen, e-handelskonsult och författare till boken Konsten att starta, driva och lyckas med en internetbutik.
– I dag kan man på fullt allvar vara live och synlig på ett par timmar med en ny e-butik, säger han.

En webbshop är ett snabbt sätt att förverkliga drömmen om en egen butik, menar Jack Hansen.
– Riktiga butiker används mer och mer bara för att känna på och prova produkter, sedan gör personen inköpet på webben eftersom priserna är lägre där och urvalet större.

Här visar han hur du startar webbshop på en dag. 

Klockan 8. Frukost.
Ladda ordentligt, det behöver du.

Klockan 9. Hitta din produkt.
Tänk igenom ditt erbjudande och din marknad.
– Sälj något du kan, tror på och tycker är kul. Vill du inte själv handla det du säljer, tänk om! Det är dyrt att ha ett stort produktutbud, så nischa dig, säger Jack Hansen.

Se dina potentiella kunder framför dig: Vilka är de, hur tänker de, vilka behov har de, vad är de beredda att betala, vilka förväntningar kommer de att ha? Ha med dig det i alla beslut du behöver fatta.

Klockan 10. Välj e-handelsplattform.
Det finns en uppsjö av olika e-handelsplattformar. Utgå från din storlek, vilka funktioner du vill ha och dina tekniska kunskaper.

Några svenska etablerade är Askås, Starweb och Jetshop. Här kan du välja om du vill ha hjälp med tekniken eller sköta allt själv.

På svenska Tictail kan du själv starta din webbshop på några minuter och enkelt anpassa din design.

Till WordPress finns pluginen Woo-commerce som gör att du kan koppla en e-handel till din WordPress-sida.

Vill du inte ha en egen hemsida kan du även skapa en butik på sajter som Etsy eller Tradera. Läs hur här!

Klockan 11. Planera din logistik.
Det gäller att packa säkert och leverera snabbt.
– Erbjuder du fraktfri leverans och fraktfri retur lockar du många nya kunder som ogillar påslagen hos konkurrenterna, säger Jack.

Glöm inte bort att planera för ditt lager. Ordning och reda är A och O. Då fungerar inte högar av paket i källarförrådet.

Fundera också över betallösning. Den måste vara enkel både för kunden och för dig. Jack Hansen tipsar om Klarna för faktura och kortbetalning och DIBS för kortbetalning och internetbanks-betalning.
– Men addera även uppstickare som svenska Billmate och Trustly som många unga kunder vill använda när de shoppar online, säger han.

Du kan även kolla upp Payex och Paypal.

Klockan 12. Lunchpaus.

Klockan 13. Bygg din webbshop.
Tänk på att anpassa din design till din egen tekniska nivå, den får inte vara svårare att uppdatera än du klarar av. Ha tydliga köpknappar och se till att den fungerar i mobiler – de används i tre av fyra köp enligt statistik från Google.

Klockan 14. Visa produkterna.
Bra bilder  är viktigt. Kunderna vill veta vad de köper. Satsa gärna på film.

Texterna om produkterna avgör också hur högt du hamnar i Google – gör dem unika.
– Alla andra kopierar och häller in samma standardtexter från tillverkarna. Gör inte det. Gör Google glad, för Google avskyr kopierat innehåll, säger Jack Hansen.

Ha även innehåll på din sajt som inte handlar om det du säljer, men som intresserar dina kunder. Content marketing är bra för att bli högt placerad i Google.

Läs mer på driva-eget.se/contentmarketing och driva-eget.se/sokordsoptimering.

Klockan 15. Ta steget ut i sociala medier.
Skapa sidor för din butik på exempelvis Instagram och Facebook.
– Det finns nätbutiker som gått trögt trots att de varit duktiga och haft rätt produkter.Först när de började dela snygga bilder på Instagram och var kreativa på Facebook började det hända saker. Kunder som delar i sociala medier blir dina ambassadörer inför sina vänner, säger Jack Hansen.

Läs hur Linda Sätterström med Elodie Details gick från 0 till 60 miljoner i omsättning – tack vare sociala medier

Klockan 16. Vässa din kundvård.
Fundera på hur du ska ta hand om dina kunder lite extra. Det kan handla om att svara i telefon och på mejl – direkt, schyst och hjälpande.
– En trygg kund blir en stamkund, säger Jack Hansen.

Med vackra paket och sajtnamn på kartonger och tejp både marknadsför du och kundvårdar på en och samma gång.
– Lägg med en överraskning i kundens paket och följ upp leveransen med ett personligt riktat mejl efter 1–2 dagar. Det kan ge oväntat mycket återbesök.

champagneKlockan 17. Vilodags.
Nej, vi skojar – dags att köra så det ryker! Bjud in till lanseringsfest!

 

Läs mer:

Så driver du trafik till din webbshop

Lista: 6 heta e-handelstrender 2015

8 råd – så kommer du igång med webbutik

3 tips innan du startar e-handel