<![CDATA[]]>

Så sänker du dina kostnader på enkla sätt

Gustaf Brickman

Publicerades: 14 december, 2012

Att sänka sina kostnader är kanske det allra lättaste sättet att förbättra företagets marginaler. Så här kickstartar du 2013 med lägre utgifter – utan att göra avkall på något alls.

För att sänka dina kostnader i företaget måste du ha två olika utgångspunkter:

  • Du måste välja rätt leverantör och pris för de tjänster du behöver.
  • Du måste välja bort tjänster och leverantörer som du inte ens använder.

Välj rätt leverantör

Att byta leverantör kan göra att du sänker dina kostnader, men det kan också göra att du får bättre produkter och tjänster. Tekniken går framåt samtidigt som priserna faller, och det är ofta de nya kunderna som får ta del av de senaste erbjudandena.

Här är några områden där det kan löna sig mest att se över sina leverantörer.

  1. Lånekostnader. Här kan det skilja mycket mellan olika banker, och ofta går det att få bättre ränta än hos storbankerna. Ställ dem gärna mot varandra och tänk också på att du kan få bättre villkor om du lägger dina privata lån på samma ställe som företagets krediter.
  2. Ränta på kapital. Här förlorar Sveriges företagare mycket pengar varje år. De har företagets pengar liggande på sitt transaktionskonto hos någon av storbankerna där räntan är 0 procent. Men det finns många nya och mindre banker som erbjuder räntor som ligger flera procentenheter högre. Med ett kapital på en miljon ger en ränteskillnad på 3 procent en ökad intäkt på 30 000 kronor varje år. Kolla på driva-eget.se/konton för att hitta de bästa räntorna.
  3. Elavtalen. Det allra viktigaste är att du inte ligger kvar på det tillsvidareavtal som du automatiskt får när du väljer en elleverantör. Det är det dyraste avtalet av alla, och du måste därför se till att göra ett aktivt val. Hitta bästa elpriset på driva-eget.se/el
  4. Telefon, bredband, larm och andra abonnemang. Här är det också viktigt att jämföra priser, och det är ofta här som telefonförsäljare jagar dig med erbjudanden. Men i verkligheten finns det sällan lika mycket att spara som i punkterna ovan.

Välj bort leverantörer

Att se till att du har de billigaste alternativen kan låta självklart, ändå är det allt för vanligt att företagare år efter år betalar för mycket. Minst lika många lägger också pengar på tjänster de inte ens behöver.

Därför är det viktigt att du går igenom dina avtal och ser vad du faktiskt betalar för. Behöver du verkligen alla tjänster du ”får”?

Det bästa sättet att undersöka detta är så klart med hjälp av fakturorna. Och om det bara står en totalsumma på dina fakturor, be leverantörer att specificera. Det kan nämligen finnas stora pengar att spara.

Tänk dig att du betalar din bokförare för två extra timmar varje månad. En billig redovisningskonsult tar cirka 500 kronor varje timme, vilket blir 12 000 kronor om året. Många företag har anlitat samma firma i massor av år, och på tio år har de lagt ut 120 000 kronor i onödan. Kan du hitta fyra sådana onödiga utgifter innebär det en besparing på nästan en halv miljon kronor.