<![CDATA[]]>

8 steg till en superproduktiv vecka

Redaktionen

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 13 oktober, 2014

Växla upp, jobba effektivare och få mer tid över till både företag och privatliv. Ta tre minuter och läs dessa åtta enkla tips – och spara flera timmar av din dyrbara tid varje vecka.

1. Skriv en att göra-lista
Se till att ha en att göra-lista, en enda. Beskriv uppgifterna tydligt, prioritera dem och skriv in hur lång tid de får ta. På så sätt kan du se om du har en lagom mängd arbetsuppgifter på ditt bord, om du kan ta det lugnt och se till att en punkt blir perfekt – eller om du måste raska på och nöja dig med ”good enough”.

2. Ha ett rent skrivbord
In med alla papper i pärmar eller papperssamlare direkt när de kommer. Ha en mapp som du kallar ”inkorg”. Där lägger du det som kommit in som du ännu inte hunnit sortera. Det kan vara brev, mötesanteckningar, kvitton – allt som du ska ta tag i så fort du får en stund över. Se till att gå igenom den med jämna mellanrum, och se om du ska skriva upp något på att göra-listan. När inkorgen är tom är du säker på att du betat av alla utestående puckar och har koll på läget.

3. Städa datorn
Alldeles för många filer sparade direkt på skrivbordet i datorn är en riktig energifälla. Lägg lite tid på att skapa en struktur, så kommer du tjäna på det i längden. Försök att ha samma struktur i datorn som på ditt fysiska skrivbord.

4. Låt inte mejlen styra dig
Ta bort plinget och aviseringarna som kommer när du får mejl. Prioriterar inte mejlen, och kolla den inte för ofta, utan håll fast vid att göra-listan och bestäm specifika tidpunkter när du kollar mejlen. Skapa en struktur med undermappar i din inkorg. Låt en mapp heta ”att göra” och samla mejl som du behöver ta tag i där, beta av den en eller ett par gånger om dagen.

5. Våga tacka nej till möten
Våga ifrågasätta möten, och be gärna om en agenda så att den som bjuder in till mötet får tänka till innan så att mötet blir kort och konstruktivt. Våga tacka nej till en mötesinbjudan. Föreslå ny tid om den föreslagna tiden splittrar din dag. Halvera mötestiden, kanske till halvtimmar i stället för timmar.

6. Bunta ihop
Planera in hela dagar åt aktiviteter som annars riskerar att splittra dina dagar. Exempelvis mötesdagar, administrationsdagar och skrivdagar, eller vad som passar dig. Alla avbrott kostar tid.

7. Gör surdegarna först …
Se till att göra de uppgifter som känns kämpigast först på dagen när du har som mest energi. Riv av dem fort, som ett plåster. Känslan av att de är avklarade kommer att fylla dig med energi och göra under för resten av din att göra-lista.

8. … och spara det roligaste till sist
Vänta med dina roligaste arbetsuppgifter till sist på dagen. Att de är roliga kommer göra att du orkar mer trots att din energi börjar tryta.

Källa: Effektivitetskonsulten David Stiernholm.

Läs också: Så får du också ett tomt skrivbord