<![CDATA[FOTO: Johan Almblad]]>

Deras affär – andras fallfrukt

Caroline Engvall

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 28 oktober, 2014

Företaget är höstpromenadernas förtjänst. Under dem insåg Sanna Rantamäki och Per Sternbeck hur mycket frukt som låg på marken och skräpade. Med inspiration från grannarna vågade de dra i gång sitt mobila musteri.

– Vi förstår ju att folk gör så gott de kan men man kan ju bara göra en begränsad mängd äppelmos och äppelkakor, säger de.

Paret från Bagarmossen promenerade vidare och funderade på hur man skulle kunna ta hand om all frukt när Per kläckte idén om en uppsökande verksamhet – ett mobilt musteri. De började bolla idén med några vänner som gjorde tummen upp. För Sanna, som redan hade ett eget företag inom kulturproduktion, blev det enkelt att utvidga kulturproduktionen med en bifirma.

Hösten 2011 började Per och Sanna skissa på en affärsplan, gjorde en budget, fick en logotyp av en kompis och köpte in utrustning. Sedan var äppelsäsongen plötsligt över och idén började svalna.

Tanken att börja dela ut flygblad under våren 2012 kom också av sig. När augusti kom och äpplena började mogna stod Sanna inte ut med att se den nya utrustningen samla damm i förrådet.
– Jag gjorde lite raskt ett flygblad som jag gick ut och la i folks brevlådor. Två timmar senare ringde den första kunden.

Per och Sanna hittade en nisch som verkar lindra folks dåliga samvete.
– Vi möter många som drabbats av något som Per och jag i dag skämtsamt kallar för ”äppelångest”. Den ångesten lindrar vi genom musteriet. Alla blir gladare och får ett lättare samvete, säger Sanna.

I dag har Sanna och Per så många kunder att de måste tacka nej.
– Ett av våra problem blev att vi inte riktigt förstod hur populärt musteriet skulle bli. Det var svårt att beräkna mängden bag-in-box som vi tappar musten i. Vi hade många inbokade kunder och leveransen dröjde, vilket gjorde att vi fick mellanlagra musten med ett dåligt resultat. Någon kunds must jäste, vilket kändes fruktansvärt tråkigt och oprofessionellt. Men till vår glädje har de kunderna återkommit i år, säger Sanna.

BÅDE HON  och Per har kvar sina vanliga jobb på vardagarna och mustar äpplen hemma hos folk på helgerna. Ett par timmar tar det att krossa och pressa äpplen till must som tappas upp på bag-in-box. Kostnaden är 25 kronor litern plus 15 kronor för förpackningen, en låda kostar alltså 90 kronor.
– Det har varit svårt att få lönsamhet eftersom vi inte vill dra upp priset. I år har vi betalat igen alla investeringar och före taget har nått break even. Vi går alltså plus nu.

Varför går lokala små matföretag så bra?
Sanna skrattar.
– Trend och livsstil och väldigt medelklassigt Det är inne att tycka att det är härligt att baka bröd, göra korv och musta sina äpplen.

Har ni blivit inspirerade av andra lokala företag?
– Absolut. Man ser att det inte är så svårt som det kan verka. Många kan backa för administrationen men det är ju heller inte så komplicerat om man hittar sina rutiner. Det gäller bara att ha en bra idé.


Läs mer:

Samverkan och medveten mat är två av trenderna i vårt trendtema – läs hela listan med de 29 superheta trenderna här!