<![CDATA[]]>

Snabb lansering för webbutik

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 3 maj, 2013

Camilla Didriksson gick från idé till webbutikslansering på fyra månader. Här ger hon sina bästa tips.

Camilla Didriksson har grundat Storma Design – en webbutik som säljer inredningsdetaljer från 20-30 formgivare. De var två som grundade företaget, Emil Fagerlund var också med på tåget, men nu driver Camilla Didriksson butiken själv.

Varför satsade ni just på den här affärsidén?
– För att vi båda är intresserade av formgivning och vill lyfta fram de små formgivarna. Det är för lite av det.

Det gick snabbt – fyra månader från idé till lansering. Hur lyckades ni med det?
– Ja, det gick jättesnabbt för oss! Vi jobbade på ganska bra, vi var eniga med våra idéer och mål. Vi hade satt ett datum, vi ville börja första mars i år och för oss funkade det jättebra att jobba mot ett datum.
– Starten har gått bra. Vi har kanske inte sålt så mycket som vi hade velat, men vi har 20-30 formgivare som säljer hos oss och har fått in ordrar.

Vilka tips ger ni andra som vill starta webbutik?
– Först och främst: tro på din idé. Det är dessutom bra att sätta upp mål – som starttid, när hemsidan ska vara klar, när man ska kontakta formgivare, för vår del. Även ha en marknadsplan klar. Vi har arbetat mycket med sociala medier, som Facebook och bloggare som har banners. Vi har också varit med i goodiebags.

Har ni lärt er av någon nit?
– Jaaa… man kanske ska ha ekonomin, som bokföring och fakturaunderlag, klar när man startar. Det var vi lite sena på och det tar ganska lång tid att fixa iordning – och det kostar pengar också. Så man bör vara medveten om den tiden och utgiften. Man är så ivrig på att starta!

Hur tjänar företaget pengar?
– Vi tar 25 procent av försäljningspriset. Vi kollade lite grann på liknande sajter, vi ville ligga billigare än de gör. Och vi tar inte ut avgift för att lägga ut produkter hos oss.

Ni jobbar ju mot formgivare – vem är din senaste formgivarupptäckt?
– Två designers som jag tycker gör jättefina saker är Street Design och Återbrukshyttan. Återbrukshyttan återanvänder glas, vilket är kul att hon gör. Street Porslin är tallrikar med målade städer.

REGISTRERA! Vill du synas i vår serie? Registrera ditt företag bland Driva Egets företagspresentationer (gratis för prenumeranter)!