<![CDATA[Sofia och Oskar bakom företaget The Folklore company .Foto: Gary Landström och Nadim Elazzeh
]]>

Företaget som blåser liv i gammal tradition

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 26 oktober, 2015

Sofia Magnusson tyckte det saknades något i Göteborg. Då hämtade hon inspiration från barndomens lekar i hälsingeskogarna och tog fram sin affärsidé. Läs mer om hennes och företagspartnern Oskars resa här.

Lägenheten i Göteborg saknade något personligt på väggen tyckte Sofia Magnusson.
– Med rötterna i de trolska hälsingeskogarna har jag växt upp med hantverk och bonader omkring mig, så valet var givet.

Sofia tyckte att fler borde vara intresserade av bonader och började skissa på en affärsplan.
– När jag väl hade hittat ett upplägg tog jag kontakt med en vän till familjen som är duktig på teknik. Vi ville ha in externa synpunkter på affärsidén innan vi satsade och ställde upp i affärsidétävlingen My Mission.

Sofia och hennes företagspartner Oskar vann och vågade satsa på sin affärsidé. I maj 2013 startade de företaget The Folklore Company, en webbtjänst där man designar sitt eget broderimönster.
– Grundidén är att genom att digitalisera något så traditionellt som broderier gör att hantverket blir mer lättillgängligt för folk.

Webbsajtens utseende har arbetats fram tillsammans med en grafisk designer och sedan starten har de arbetat om den två gånger.
– Det pågår en ständig utveckling. Jag hade tidigt klart för mig vad jag ville förmedla för känsla med The Folklore Company. Vi har ägnat mycket tid åt planering och strategi.

Innan de lanserade webbtjänsten i maj 2014 såg de till att det fanns ett stort utbud av broderimönster från start och samarbetade även med mönsterdesigners för att få fram bra alternativ.

De började med att marknadsföra sig på Facebook.
– Då var det en branschtidning som hittade oss och sedan har det rullat på. Både magasin och radio har gjort reportage om oss.

Många kunder hittar företaget och dess produkter via sök på internet. SEO har varit viktigt och är något de arbetar mycket med.
– Jag frågar regelbundet kunder hur de hittar oss och många gör det genom Google. Jag tycker inte det är inte så enkelt att få grepp om Google adwords. Nu har vi tagit in en extern konsult som ska ta fram hur vi ska arbeta med ord och upplägg i vår annonsering.

I dag marknadsför de sig med Instagram och Facebook och annonserar via Google adwords och Facebook.

Det svåraste med företaget har varit att prioritera rätt och få tiden att räcka till tycker Sofia.
– Man har en strategi, följer den och stöter man på patrull så får man omvärdera allteftersom företaget utvecklas.

Nu har de hittat en ny kundgrupp i företag som vill ha sy-kit.
– Det är något som är mycket mer populärt än vi någonsin kunde ana.

Det finaste broderiet som någon beställt kom från en kille som designade en bonad där han friade till sin tjej, berättar Sofia.
– Vi får in en del roliga beställningar och inte alltid helt rumsrena meningar. Det vanligaste är att folk designar med egna citat.

Framtiden då?
– Jag säger ödmjukt världsherravälde, skrattar Sofia och tillägger: Man kan beställa från oss även om man inte bor i Sverige. Vi får faktiskt just nu hjälp med en tillväxtplan av en inkubator som heter Sågeriet här i Göteborg. Det kostar 1500:- i månaden, det är det helt klart värt för oss.

Tips från Sofia till nya företagare

  • Gå på din magkänsla, den brukar stämma bra!
  • Slå dig samman med andra, ta all hjälp som går att få. Det finns så fantastiskt mycket duktigt folk.
  • Hämta inspiration genom att läsa om andra företagares tankar och idéer.