<![CDATA[]]>

”Hur hanterar jag ”ogilla”-knappen?”

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 9 november, 2015

Läsaren Arvid är rädd för hur Facebooks ”ogilla-knapp” kan orsaka dålig marknadsföring för företaget och hur han ska tänka kring det.

Fråga från Arvid:
Jag har läst att Facebook är på väg att lansera en ogilla-knapp. Hur ska man som företagare hantera/tänka kring detta? Det blir ju inte så bra marknadsföring om man får tummen ner…

Driva Egets webbexpert Ebba Arnborg ger svar:
Tanken med Facebooks ”ogilla”-knapp är inte att användare ska markera missnöje med en person eller ett företag utan att de ska förmedla sympati eller missnöje kring en frågeställning. Säg att du jobbar med eko och lägger upp en länk till en artikel om besprutning, då kanske dina följare trycker ”ogilla”. (För smarta idéer, spana in vad andra gör och inspireras!)

Det är tanken men som alltid när man utvecklar för webb är det användarna som styr hur knappen verkligen används. Skulle du få någon som trycker ogilla för att de inte tycker om ditt företag så bemöt det precis som en missnöjd kommentar. ”Hej X, jag ser att du tryckt ogilla. Är det något speciellt du inte tycker om som jag kan korrigera, bemöta eller kompensera så kontakta mig gärna.” Kom ihåg att negativ feedback kan få dig att växa som företag. Och bemöter du det bra kommer dina andra kunder att känna sig trygga.

Läs mer: