<![CDATA[]]>

De slåss mot jättarna – genom att vara personliga

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 24 april, 2013

Vem vinner årets David mot Goliat-tävling? Det avgörs först i oktober, men redan nu trillar nomineringarna in.
Ett av företagen som har chans att vinna är webb- och designbyrån FernvikBalotis som slåss mot de stora – genom att vara personliga.

Både Jenny Fernvik och Daniel Balotis hade lång erfarenhet av branschen när de ville driva eget och av en slump hamnade som nystartade på samma kontorshotell och i samma rum för tre år sedan.

De började direkt att jobba ihop, men till en början från två egna bolag.
I februari 2012 var det dags att starta upp det gemensamma bolaget.
– Vi har haft det stabilt ända sedan vi startade eget 2010. Vi har inte behövt sälja aktivt, utan kunnat rida på att vi haft våra kontakter sedan vi var anställda under tio år, berättar de.

De är alltså en webb- och designbyrå – vilket innebär att de tillhandahåller en rad tjänster.
– Vi jobbar med grafisk formgivning och användarbarhet, mestadels för det digitala – merparten är webb, men vi gör även andra saker, allt från att ta fram illustrationer till grafiska profiler, berättar Daniel Balotis.

Just nu håller de bland annat på att ta fram Skatteverkets framtida webbplats.
Deras uppdragsgivare varierar – det är kommuner, landsting, företag och även deras egentliga konkurrenter.
– Våra största konkurrenter anlitar oss ganska frekvent. De är egentligen inte våra konkurrenter, bara på det initiala planet ute på marknaden. Ibland får de in affären – och så tar de in oss, säger Daniel Balotis.

De större byråerna kan ofta ha FernvikBalotis med när de gör ramavtalsupphandlingar med kunder.
Och relationen med kunden prioriterar FernvikBalotis hårt.
– Vi har ingen ambition att vara en cool byrå, utan vara den man kan lita på. Vi är sådana som personer – vi värnar om relationer, säger Jenny Fernvik.

Vilka är era styrkor jämfört med de större byråerna?
– Vi är den lilla specialistbyrån, men tack vare vår egen bredd, långa erfarenhet och vårt nätverk kan vi hjälpa kunden med helheten. Fast göra det på ett personligt plan. Det har kunderna uppskattat. På större byråer blir det inte lika personligt, säger Daniel och Jenny fortsätter:
– De vet alltid att det är jag, Daniel eller David, vår anställde, som hjälper dem. Det var lite det vi kände saknades som anställda.

Vilken är er största utmaning just nu?
– Ska vi växa och hur mycket? Och på vilket sätt?, säger Daniel Balotis och fortsätter:
– Vi har ett väldigt bra inflöde av uppdrag. Samtidigt vill man växa fast ändå behålla vår arbetsmetod och bearbeta befintliga kunder trots att vi har väldigt mycket uppdrag, vi vill serva de väl.
– Ja, och största utmaningen kanske är att vara mer synliga i branschen. Det har vi inte hunnit vara. Nu är vi väldigt mycket en doldisbyrå, säger Jenny Fernvik.
 

NOMINERING
”Grundarna för företaget, Jenny Fernvik och Daniel Balotis, har genom en genuin och äkta känsla för kreativitet och design skapat och levererat webblösningar med beundransvärd precision och fingertoppskänsla. Kunderna, som återfinns bland såväl myndigheter som små företag, är ständigt återkommande vilket vittnar om en mycket hög kundnöjdhet.”
Anita Roll, styrelseordförande i FernvikBalotis, innan dess mentor

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!

LÄS OCKSÅ: