<![CDATA[]]>

Karin af Klintberg: ”Starta en känsla – så når du ut”

Ebba Arnborg

Publicerades: 11 oktober, 2016

Superproducenten bakom succéer som Historieätarna och Värsta språket, inledde Driva Eget-dagen på Rival i Stockholm, rev ner skratt och flera applåder – och bjöd på sina framgångsnycklar. Här är några av de bästa råden.

Karin af Klintberg är superproducenten som fattat det som alla säljexperter säger – du ska inte enbart fråga dina kunder vad de vill ha, utan även erbjuda det de inte visste att de ville ha. På det sätter fick hon svenska folket att älska fakta, när TV annars brottas med tittartapp.
-Jag skiter i vad tittarna vill se, och jag skiter i vad kanalen har beställt och jag skiter i vad som säljer. Bara så kan man hitta det äkta. Jag utgår från mig själv. För jag känner att folkbildande tv är viktigt. Och när man känner att det man gör är viktigt då kan man förflytta berg, sa hon.

På Driva Eget-dagen berättade hur hon lyckats. Här är några av hennes bästa råd:

Säg ja till (nästan) allt
– Det ger så mycket gott! Jag säger ja till de flesta idéer internt. Sen kanske inte varje idé genomförs exakt just så. Men att säga ja föder så mycket energi. Så säg ja – sedan får du modifiera idéerna så att det passar verksamheten som bäst.

Ge ”för mycket” ansvar
– Mitt bästa sätt att få folk på bolaget att prestera är att ge dem lite för mycket ansvar och sedan inte hänga över axeln på dem när de löser uppgiften. Då får du guld och gröna skogar tillbaka.

Hitta kärnmeningen
– Det jag har lärt mig under den här tiden i branschen är att om man kan beskriva en serie eller ett program, eller ett projekt som ska säljas in, med en mening- så blir det ofta bra. Så testa det när ni brainstormar.

Använd känslor för att nå ut
Karin betonade vikten av humor för att nå ut och hur bra man lär sig saker i ett skratt. Vi är mer benägna att ta till oss fakta och vi berörs djupare av allvar om vi precis har skrattat.
– I varje haha finns det några aha! sa hon.

Och fortsatte:
– Man måste öppna en känsla hos tittaren innan man kan leverera fakta. Jag jobbar mycket med humor, men känslan kan lika gärna vara allvar. När man väl har startat engagemanget kan man dra vad som helst, statistik, fakta, siffror… Så kom nära en individ för att väcka folks intresse. Det otippade är ett fantastiskt verktyg för kommunikation. Starta en känsla och sen kan du börja kommunicera. Och nå ut.

Ha öppna dörrar
– I mitt företag försöker jag vara så tydlig jag kan. Fatta beslut så fort jag kan och komma med information så fort jag kan. Stängda dörrar skapar oro. Transparens leder till ett öppnare och generösare klimat.

Bygg en bra jobbfamilj
– Jag är ju en kreatör men anställer också personal. Jag brukar självklart gå på kompetens, men jag brukar också alltid tänka: Vill jag träffa den här människan vid kaffeautomaten varje morgon? Eftersom man spenderar nästan lika mycket tid på jobbet som hemma så måste man även tycka om jobbfamiljen.