<![CDATA[]]>

De utmanar de stora klädföretagen

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 27 februari, 2014

Jenny Öhmans hobby för fem år sedan har vuxit till ett företag som i dag har fyra anställda. Nu utmanar hennes JNY colorful kids i Åre de stora klädföretagen med unika barnkläder och tyger – och företaget är det första nominerade bidraget i årets David mot Goliat-tävling.

Som tidigare förskollärare har Jenny Öhman sett en hel del barnkläder. Men hon saknade något – mjuka, sköna och färgglada barnkläder som passar för alla tillfällen.

I dag är det just hennes företags nisch. JNY colorful kids säljer både kläder och tyger, dels till grossister, dels direkt till slutkund.
Tygerna på lösmeter säljs via webbshop och gör att inget material går till spillo.

– De tyger som inte används i produktion säljs till privatpersoner som väljer att sy sina egna barnkläder.

Det är också försäljningen av tyger som har gjort att omsättningen har ökat. Det har den gjort drastiskt under åren. Mellan 2011 och 2012, senast klara bokslutet, gick man från 1,1 miljoner kronor till drygt 3,8 miljoner.

– Eftersom vi säljer till olika typer av kunder, både folk som syr själva och de som inte gör det, känner vi en trygghet ifall det blir nya trender. Just nu syr många privatpersoner sina egna kläder.

Mönstren till tygerna ritas av företaget. Bland de fyra anställda finns en grafisk formgivare och en designer. Produktionen sker sedan i Litauen.
Alla tyger och kläder är av ekologisk bomull och det är ett miljömedvetet företag som tänker både på transporter och att producenten känns rätt.

För att möta upp konkurrensen från jättarna håller Jennys företag fast vid att göra sin grej.
– Vi ser att de större hämtar inspiration från våra mönster. Jag ska inte säga att de plagierar, men en del liknar vårt. Vi tänker att vi hela tiden gör nya, färgglada prints och härmar de – så är de steget efter oss. De kan aldrig sno våra hjärnor.

En fördel med att vara ett mindre företag är att alla fyra anställda är insatta i hela företaget och hjälper varandra.

– Vår grafiska formgivare kan till exempel hjälpa till att packa en dag och det är bra, som anställd får du helheten, även kundernas feedback – och en känsla för vad kunderna gillar. Du blir inte heller så låst och styrd som i en stor koncern. Du kan arbeta friare.

Dessutom märker Jenny att många som köper deras kläder och tyger vill ha unika plagg.
– Många vill inte ha massproduktionen från de stora företagen. Då är det en styrka att vara liten och nischade som vi är. Dessutom har vi en annan kvalitetskontroll som små. Våra färger håller jättefint och blir inte grådassiga efter några tvättar.

NOMINERING
”Jag nominerar mitt eget företag J en NY design (JNY). JNY tror att barn vill vara barn och inte små vuxna. Därför har vi valt att göra kläder som är mjuka och sköna att leka i, men ändå fina för fest. JNY har skapat en egen nisch och försöker slå sig fram i en värld som sedan länge har dominerats av de stora kedjorna HM, Kappahl och Lindex.”
Jenny Öhman, grundare och VD

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!