Från 90% avbokningar till digital succé – så gjorde Gustaf Josefsson Tadaa

Gustaf Oscarson

Publicerades: 16 februari, 2021

Föreläsaren Gustaf Josefsson Tadaa tappade 90 procent av årets intäkter på en vecka i början av coronapandemin. Så här gjorde han för att skapa ett nytt digitalt koncept som gjort honom starkare än någonsin.

Tredje veckan i mars 2020 förändrades allt för Gustaf Josefsson Tadaa – som arbetar med ledarskaps- och organisationsutveckling och lever mest på föreläsningar och workshops.

Vårens kalender gick från fullbokad till helt tom. Sett till omsättning så försvann mer än 90 procent av årets intäkter på en vecka. Och eftersom Gustaf dessutom är engagerad i flera festivaler och retreat ideellt, så tömdes även kvällar och helger på privata engagemang.

– Det blev helt enkelt väldigt tomt, berättar Gustaf.

– Även om jag arbetar med digitalisering hade jag själv aldrig tidigare levererat digitalt. Jag har arbetat mycket med mer digitala organisationer i mina ideella åtaganden, men mina främsta intäktskällor har genom åren varit relativt konventionella. Folk betalar mig för att jag skall komma till deras företag eller evenemang och lära dem något, fortsätter han.

Digital Föreläsning Gustaf Josefsson Tadaa

Går det att skapa föreläsningar digitalt?

Det första som slog Gustaf Josefsson Tadaa veckan efter coronautbrottet var hur många av kollegorna i föreläsarbranschen som satte upp en kamera framför sig själva och började göra så kallade “livestreamade föreläsningar”. Han undrade vad poängen med sådana var.

Är inte det lite som att ha YouTubeklipp som inte går att titta på när man vill? Alltså lite som gamla linjär-TV? Där man dessutom inte kan pausa när man behöver kissa, utan måste vänta till nästa paus? Varför skulle någon vilja köpa det? Är inte det att missa hela poängen med internet?

– Ur denna insikt hittade jag på en ny idé. Jag skulle fortsätta berätta den berättelse som legat mig så varmt om hjärtat de senaste åren: om hur vi skapar organisationer som ger individer mer frihet att delta, agera och fatta beslut. Men jag skulle göra detta genom att på riktigt visa hur detta går till i ett digitalt mötesrum. Jag skulle börja leva som jag lär helt enkelt, berättar han.

Gustaf Josefsson tadaa Föreläsning Digitalt

Hot och lögner

Under en period kände sig Gustaf ensam, eftersom tidigare samarbetspartners och kunder inte var lika pigga på att hoppa på nya möjligheter. Många var tvungna att fokusera på att rädda vad de hade istället för att satsa nytt. Vissa blev så upptagna med sitt eget att de slutade kommunicera. Andra mötte krisen med destruktivitet och egoism.

– Sveriges största talarförmedling, som tidigare varit min största bokare av uppdrag, försökte blåsa mig på pengar, använde både hot och lögner för att klara sig igenom krisen. Det där talesättet, “När du hamnar i kris i ditt liv som du får reda på vilka dina verkliga vänner är”, blev tyvärr alldeles för verkligt.

Gustaf Josefsson Tadaa

Detta gjorde att det inte gick att hitta nya sätt att arbeta med de befintliga kunderna och genom befintliga kanaler. Gustaf Josefsson Tadaa blev tvungen att själv hitta nya kunder på nya sätt. Och i detta kände han sig väldigt ensam.

Läs också: Joyvoice corona-story – pausade 250 körkurser och skapade Joyvoice LIVE

Hur hittade du nya kunder under Corona?

– Jag skapade en enkel instegsprodukt, en öppen workshop på två timmar kallad “Onlineworkshop, hur gör jag?”. Jag bestämde mig för att köra denna regelbundet, en till två gånger i veckan, för att skapa något som var lätt att köpa utan att behöva tänka för mycket, berättar Gustaf.

Den nya paketeringen genererade tillräcklig försäljning för att ge betalt för Gustafs tid, men framförallt gav den möjligheten att bevisa för kunderna att Gustaf Josefsson Tadaa kunde leverera värde digitalt. Varje workshop följdes upp med en rabattkod för att generera ytterligare försäljning av workshopen, och också erbjudanden om att göra skräddarsydda utbildningar för företag

– Över tid gled dessa uppföljande uppdrag också in på min verkliga expertis, ledarskap och organisationsutveckling, men då som “ledarskap på distans”, fortsätter Gustaf.

Så hittade Gustaf Josefsson Tadaa nya marknadskanaler under corona

– Jag började sälja öppna kurser via annonser på Facebook och Instagram. Det var förvånansvärt enkelt att få in kunder denna väg och det var också kul att få uppleva hur Facebook upptäckte nya kundgrupper åt mig, berättar Gustaf.

Som exempel märkte han att flera bibliotekarier hade gått hans kurs, och därför testade han att skapa en annons riktad specifikt mot bibliotekarier (vilket är möjligt på Facebook).

– Även arkitekter och konsultbolag gick hem! Det var kul att få “spela dataspel” med B2C-marknadsföring, istället för den mer relationstunga B2B-försäljningen jag var van vid, fortsätter Gustaf Josefson Tadaa.

Gustaf Josefsson Tadaa Föreläsning

Nya sätt att ta betalt

För de nya, öppna kurserna skapade Gustaf ett anmälningsformulär i Typeform, där deltagarna enkelt kunde betala med kort. Via detta enkla formulär och annonseringen i sociala medier sålde han för 100 000 kronor under de två första månaderna.

– Jag valde denna tjänst för att ha den minsta möjliga tröskeln för mig själv att komma igång. Även om jag nu tittar på nya plattformar för att mer systematik, så vill jag samtidigt passa mig för att tappa denna enkelhet. Det måste vara lätt för mig att komma på en idé, börja sälja den och ta betalt, berättar Gustaf.

Läs också: Så byggde Sofie Källström om hela företaget under corona

Så bygger Gustaf Josefsson Tadaa för en framtid efter corona

– Till våren kommer jag framför allt satsa internationellt. När jag nu kan bygga försäljning via nätet, utan att vara beroende av lokala samarbetspartners, så har jag en helt ny väg in i att sälja föreläsningar och utbildningar till resten av världen. berätta Gustaf.

Parallellt med tänker han även göra sig själv platsoberoende. Gustaf Josefsson Tadaa vill kunna leverera sitt erbjudande från vart som helst i världen.

– Visst kommer jag att vilja leka även i den fysiska världen när Covid är över, men från och med nu skall mitt bolagsbyggande och min försörjning inte längre låsa mig och min familj till en fysisk plats, fortsätter han.

Tar hjälp av globala frilansare

För att göra sig själv platsoberoende tar Gustaf Josefsson Tadaa hjälp av globala frilansare, som hjälper till med marknadsföring och systemutveckling för att minimera de administrativa bördorna hos honom själv.

– För mig har steget till digital leverans inneburit steget till global leverans. Detta innebär steget till engelska som förstaspråk, vilket i sin tur innebär en global tjänste- och talangpool för att bygga mitt bolag, fortsätter han.

– Men jag skall dock börja 2021 med något helt annat: att vara ledig och ta hand om min “Coronabebis”, avslutar Gustaf Josefsson Tadaa.

Om Gustaf Josefsson Tadaa

Företagsnamn: Guff Innovation Lab
Stad: På hela jorden, via internet.
Hemsida: www.guff.se
Antal anställda: 1
Omsättning: 2 miljoner

#växatillsammans – detta gör vi för att hjälpa dig och ditt företag just nu

Den här artikeln är en del av vår kampanj #växatillsammans. Under två månader lägger vi 100% fokus på att hjälpa dig och ditt företag att växa i annorlunda tider. Vi gör det genom inspiration, kunskap och verktyg som verkligen gör skillnad – och genom att dela historierna från Sveriges företagarhjältar. Och vi gör det tillsammans.

#växatillsammans är ett samarbete mellan Visa, världens största nätverk för betalningar, och våra sajter Driva-eget.se och Mittföretag.com.

Här kan du läsa mer om #växatillsammans och hur vi hjälper ditt företag just nu.

visa.se/foretagshjalpen får du tips och råd om hur du digitaliserar ditt företag och ställer om för en ny framtid. Du får också verktyg och tips för att nå fler kunder.
#växatillsammans är ett samarbete med