6 vanliga fällor som saboterar din lönsamhet – så undviker du dem

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 18 juni, 2024
Publicerades: 19 juni, 2024
Foto av: AdobeStock

Handen på hjärtat, har du trampat i någon av dessa vanliga fällor som saboterar din lönsamhet? Här är 6 frågor som ger dig svar – se hur många ja och nej du får! (Och hur du i så fall kan göra istället).

Från felaktiga kundval till rädslan för att höja priser. Säljexperten Ulla-Lisa Thordén har över 40 års erfarenhet av försäljning. Såväl egen som coachning av andra. Hon har också skrivit flera framgångsrika böcker – som ”Möt kunden öga mot öga – Nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA!-modellen” och “22 sätt att sälja bättre”.

Och hon vet vilka vanliga fällor som saboterar din lönsamhet och sälj:

– Det finns sex punkter som jag oftast stöter på både i företag och hos den enskilde konsulten/ specialisten. Så det kan vara lönsamt att fundera över om du råkat hamna i någon av dem, säger hon.

Handen på hjärtat: Här är 6 vanliga fällor som saboterar din lönsamhet

1. Har du ”fel” kunder?

Jagar du kvantitet över kvalitet? Lär dig att identifiera och prioritera kunder som faktiskt gynnar din affär. Att vara ivriga att få nya kunder kan vara en fälla, vissa kostar nämligen mer än de smakar. Gör en lista över dina favoritkunder och prioritera – de som kommer längst ned kanske du kan ge till en kollega.

2. Vågar du ta nya kontakter?

Att hålla fast vid gamla kunder kan vara bekvämt, men är en fälla om du vill att din affär ska växa och utvecklas, särskilt om de är olönsamma. Tänk på att nya kunder kan leda till nya perspektiv – och ett nytt (högre) pris!

3. Tar du dina trognaste kunder för givna?

Underhåller du dina kundrelationer med omsorg och personlig uppmärksamhet? Att ta dem för givet är en fälla, för lojalitet är inte en självklarhet. Visa omsorg, tacka för förtroendet, hitta på något trevligt, hör av dig med tips eller nyheter, bjud på dig själv.

4. Vågar du be om ordern?

Pratar du på när du inte får svar? Då kan du ha hamnat i ”informationsfällan” och ger kunden för mycket att tänka på. Fråga tidigare och oftare: ”Hur ser du på mitt förslag?” eller ”Vad hindrar att du svarar ja nu?”. Kom ihåg att ett nej faktiskt sparar tid. Som du kan använda till att gå vidare med andra kunder.

5. Fastnar du i internt arbete?

Pillar du med LinkedIn-profilen eller sorterar i mapparna, istället för att hålla kontakt med dina kunder och din marknad? Det är en vanlig fälla. Se över var du lägger din tid, och ge dig ut och sälj!

6. Vågar du höja priset?

Även om du vet logiskt att du behöver höja priset med jämna mellanrum så är du känslomässigt rädd att kunden ska bli sur eller överge dig? Kom ur den här fällan genom att tänk på att du bara kan leverera på topp när du tar rätt betalt. Det vet kunderna också.

Källa: Möt kunden öga mot öga – Nyckeln till lönsamma uppdrag genom VIVA!-modellen

Läs också: 6 expresstips: Så maxar du försäljningen innan sommaren