<![CDATA[]]>

Så lyckas du med företag nummer 2

Camilla Björkman

Publicerades: 5 juli, 2013

Håll dig till samma ort och till en liknande bransch. Då har du större chans att lyckas som serieentreprenör, menar entreprenörskapsforskaren Karl Wennberg på Företagarnas seminarium i Almedalen.

Serieentreprenörer är företagare som har startat och drivit fler än ett företag. De representerar 10-20 procent av alla företagare i OECD-länderna, berättade Karl Wennberg som är docent på Handelshögskolan, på Företagarnas seminarium i Almedalen.

Han har studerat dessa typer av företagare och varför de är viktiga för ekonomin. En av orsakerna är att man ofta ökar ambitionsnivån när man startar ett nytt företag, vilket kan leda till högre resultat i företaget.

– Man lär sig från tidigare framgångar och misstag, sa han.

Att vara serieentreprenör är också positivt när man behöver finansiering. Affärsänglar och banker tittar ofta på om man drivit företag tidigare – det kan alltså öka chansen att få kapital.

Men det är inte bara serieentreprenörerna själva som tjänar på sina företag. De kan i sin tur bidra med kompetens och finansiering till andra.

– Det är skillnad på att få en investering från någon som redan har byggt ett företag än att få samma investering från någon som inte gjort det, eller från en bank, sa Karl Wennberg och tillade:

– Det blir positiva ringar på vattnet. Får vi fler serieföretagare kanske vi får fler kompetenta företagsgrundare och investerare också.

Så går det alltid bättre med företag nummer två eller tre? Nej, menade Karl Wennberg. Tvärtom kan det till och med gå sämre. Han har studerat vad som gör att det går bättre eller sämre och kunde peka ut följande tre framgångsfaktorer bland de som lyckats:

  1. De har startat i en liknande bransch. Det behöver inte vara exakt samma som med första företaget, men en närliggande. Då går det ofta bättre med nästa företag.
  2. De har inte väntat för länge med att starta ett till företag. Erfarenheten ska gärna vara färsk, risken är annars att kunder och nätverk glömmer bort en, liksom att kunskapen av att driva företag minskar.
  3. De har hållit sig till samma plats. Det har tagit längre tid för de som har startat företag på vitt skilda platser att lyckas, än de som hållit sig på ett ställe.

Vad kan då bidra till fler serieentreprenörer? Karl Wennberg tog upp tre åtgärder som skulle kunna göra skillnad:

  • Minska trösklarna att starta och lägga ner företag.
  • Underlätta chansen att ”komma igen” – uppmuntra till att försöka igen efter ett misslyckande.
  • Sluta bestraffa ”hjältarna”, de som lyckats med sina företag, med så hög skatt.

En av serieentreprenörerna som intervjuades av Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist på seminariet var Ingela Engman, som har startat åtta företag inom bland annat design, sportbilar och elinstallationer. Hon tror att fördelen med att starta flera företag är att man har vågat prova en gång:

– Då vågar man göra det igen. Och då har man också insikten om att det ibland blir fel och att man ibland åker på smällar.

Här kan du se hela det webbsända seminariet.