Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här är 10 heta affärsidéer från New York

10 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Många affärsidéer har kommit till Sverige från andra sidan Atlanten. Driva Egets Ebba Arnborg har spanat innovationerna som gäller nu, på plats i Manhattan. Här är affärs­trenderna du kan haka på – före alla andra.– New York är just nu en magisk plats för innovativa affärsidéer, säger Anders Frostenson. Han är VD på den svenska designbyrån Dobermans New York-kontor, med bland annat stadens tunnelbana som kund.

Anledningen, menar han, är att New York är en av världens mest innovativa städer på gräsrotsnivå. Samtidigt satsade förra borgmästaren på att få dit investeringspengar.

– Så när folk som gör sin egen ketchup eller choklad eller egna kläder möter riskkapitalistpengarna blir det ett väldigt intressant möte där det kan uppstå många trender, säger han.

Att det är enkelt att starta eget gör också att fler trender föds i USA. Det tror Nina Ziefvert, en annan svensk som har lockats till New York och säljer svenska träskor till trendiga stadsbor.

– Man kan i princip starta vad man vill, det är ett kreativt klimat, säger hon.

Här är tio trender att inspireras av.1. Flytta fabriken till vardagsrummet
Glöm fabriksproducerat, nu är det handgjorda produkter med bra kvalitet som gäller i USA, gärna i naturmaterial och allra helst hemmagjorda. Allt, från öl och choklad till tvål eller jeans, produceras hemma i vardagsrum.

– Det har skett en backlash från stora företag som flyttar produktionen utomlands och från snabbproducerat och billigt. Det hör nog ihop med den globala uppvärmningen och miljömedvetenhet, tror Nina Ziefvert.

2. Sälj din produkt hos trendiga varuhus
Många företag hakar på gör det själv-trenden genom att skapa plattformar där små aktörer kan sälja sina varor. Klädkedjan Urban Outfitters har öppnat stora affärer i både Los Angeles och New York med produkter från små lokala designer.

Sajten Etsy har länge varit en marknadsplats där småföretagare inom hantverk och vintage sålt sina produkter till privatpersoner. Nu har de utökat sin tjänst med en ”whole­sale”-avdelning där vidareförsäljare och större butiker kan handla av mindre aktörer.

Läs mer: Så gör du för att sälja på Etsy – driv webbshop på annan sajt än din egen3. Lyckas på marknaden – i storstaden
Brooklyn fleamarket startades som en marknad där småföretagare kunde sälja sina produkter. Nu har konceptet utökats med matmarknaden Smorgasburg och en nattmarknad. Väntelistan för att få sälja är flera år och grundarna omsätter miljonbelopp.

– Brooklyn flea är ett unikt fenomen där man som liten kreatör kan försörja sig genom att åka som Kajsa Kavat och sälja på torget. Det har verkligen växt till ett imperium, säger Nina Ziefvert.

Läs mer: 5 tips – Så säljer du mer på marknaden4. Hjälp kunder att köpa av varandra
C2C-marknaden (customer to customer eller konsument till konsument) är superhet i USA. Ett exempel är sajten Airbnb som hjälper privatpersoner att hyra ut rum till turister. Den har länge varit ett välkänt fenomen i USA och börjar nu hitta till Sverige.

Andra exempel är sajten Local­guiding som låter vem som helst sälja guidade turer till allt från loppisar eller klockaffärer till nya heta områden.

I klädkedjan Buffalo exchange, som grundades av svenska Kerstin Block, säljer och köper privatpersoner kläder av varandra. Hit kan du ta med dina garderobsspöken och byta mot pengar eller kredit, för att sedan shoppa loss bland andras inlämnade kläder.

Läs mer: Hitta din affärsidé i nya delningsekonominLäs hur du hakar på delningsekonomin i nya numret av Driva Eget som kommer i veckan – prenumerera här så får du det direkt hem i brevlådan!

5. Hitta galna samarbetspartner
Samarbetstrenden boomar i New York. Överallt ser man oväntade affärskombinationer där man drar nytta av varandra, som kafé och tatueringsstudio eller radiostation och restaurang.

Men det kan även handla om att lära av varandra och göra varandras produkter bättre. Utbildningsföretaget General assembly använder den samlade (och ständigt ökande) kunskapen som finns i deras nätverk för att driva kurser och låta alla lära av varandra.

– Det här är en trend jag vill lyfta upp. Att företag går ihop och samarbetar kommer mer och mer, jag tror att det kan bli hur stort som helst, säger Anders Frostenson.

Läs mer om hur du hakar på nya samarbetstrenden i vårt 10-sidiga tema i nya numret av Driva Eget som kommer i veckan – prenumerera här så får du det direkt hem i brevlådan!

6. Dra nytta av kontors­kulturen
En stor trend i New York, som så smått börjar komma till Sverige, är att man hyr kontorsplats i stora kontorskollektiv (så kallade collaborative workspaces). Det är flexibelt, man kan hyra en till tio platser på månadsbasis eller komma och gå. Dessutom satsar hyresvärdarna mycket på kvalitet och kultur, man får tillgång till nya kontakter, kunskap och inspiration.

– Det ska vara en tillgång att hyra en lokal. Hyran är inte bara pengar man betalar till en oförstående hyresvärd, säger Anders Frostenson.

7. Gör snabba gästspel
Pop-ups, butiker och restauranger som bara finns en kort tid har börjat komma till Sverige som PR-jippon, men trenden är superhet i New York. Exempelvis öppnades ett kafé med katter som besökarna kunde gulla med över en helg av kattmatsfabrikanten Purina som fick massor av uppmärksamhet.

Vanligt är också att företag startar mer långvariga pop-up-butiker, till exempel i ett turisttätt område över sommaren. Det finns även mobila pop-up-butiker på hjul som man kan hyra, rulla i väg och ställa var man vill.

I klädkedjan Urban Outifitters nya mastodontaffär är bottenvåningen vigd åt olika pop-up som avlöser varandra.

– Den permanenta butiken spelar mindre och mindre roll när internetförsäljningen ökar. Samtidigt blir det viktigt att synas på relevanta ställen fysiskt. Där spelar pop-up-grejen en viktig roll: det mobila, att du kan flytta på affären och kanske låta kunderna följa på Twitter var den är någonstans, säger Anders Frostenson.

8. Satsa på exklusivitet och mystik
En bartrend som inte riktigt har dykt upp i Sverige ännu är speakeasys. 20-tals­inredda cocktailbarer som man hittar genom att gå tvärs igenom ett tvätteri, eller in i en telefonautomat i en restaurang och lyfta på luren. Det vill säga, du hittar dem bara om du vet var de är.

Det kan ju verka knepigt att gömma undan sin verksamhet. Men de här barerna är ofta knökfulla. Underskatta inte dragkraften i exklusivitet och mystik.

9. Skicka allt på posten 
Lådtrenden, där konsumenter kan prenumerera på varor i kassar eller lådor hem till dörren, har ju dykt upp i Sverige. Men den har ännu inte riktigt nått kläder.

Det amerikanska företaget Le Tote erbjuder sina kunder klädprenumerationer för 49 dollar i månaden. Efter att ha fyllt i en stilprofil får kunden hem ett personligt urval av fem klädesplagg som kan stanna så länge kunden vill.

När man tröttnar skickar man tillbaka plaggen eller plagget man inte vill ha i ett förbetalt paket så kemtvättas det och skickas till någon annan – och kunden får något nytt spännande plagg hem.

Läs mer: Eva hakade på trenden – att sälja med en kasse10. Nischa in baren mot baksmällor
För många glas i går? I USA kan du knalla i väg till speciella baksmällekaféer som erbjuder massage, vätska genom dropp och drycker som ”B12-och-antioxidant booster”, eller “inflammations-, smärt- och illamående-elixir”. Du kan även få hembesök om det verkligen blev en tuff natt.

 

Det här är ett utdrag ur en större artikel i Driva Egets magasin nummer 7 2014. Köp det här och få fler heta trender!

LÄS OCKSÅ: Så startar du eget företag i USA – allt du behöver veta

LÄS OCKSÅ: Behöver du en affärsidé? Här är 29!


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.