Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här är 10 heta affärsidéer från New York

10 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Många affärsidéer har kommit till Sverige från andra sidan Atlanten. Driva Egets Ebba Arnborg har spanat innovationerna som gäller nu, på plats i Manhattan. Här är affärs­trenderna du kan haka på – före alla andra.– New York är just nu en magisk plats för innovativa affärsidéer, säger Anders Frostenson. Han är VD på den svenska designbyrån Dobermans New York-kontor, med bland annat stadens tunnelbana som kund.

Anledningen, menar han, är att New York är en av världens mest innovativa städer på gräsrotsnivå. Samtidigt satsade förra borgmästaren på att få dit investeringspengar.

– Så när folk som gör sin egen ketchup eller choklad eller egna kläder möter riskkapitalistpengarna blir det ett väldigt intressant möte där det kan uppstå många trender, säger han.

Att det är enkelt att starta eget gör också att fler trender föds i USA. Det tror Nina Ziefvert, en annan svensk som har lockats till New York och säljer svenska träskor till trendiga stadsbor.

– Man kan i princip starta vad man vill, det är ett kreativt klimat, säger hon.

Här är tio trender att inspireras av.1. Flytta fabriken till vardagsrummet
Glöm fabriksproducerat, nu är det handgjorda produkter med bra kvalitet som gäller i USA, gärna i naturmaterial och allra helst hemmagjorda. Allt, från öl och choklad till tvål eller jeans, produceras hemma i vardagsrum.

– Det har skett en backlash från stora företag som flyttar produktionen utomlands och från snabbproducerat och billigt. Det hör nog ihop med den globala uppvärmningen och miljömedvetenhet, tror Nina Ziefvert.

2. Sälj din produkt hos trendiga varuhus
Många företag hakar på gör det själv-trenden genom att skapa plattformar där små aktörer kan sälja sina varor. Klädkedjan Urban Outfitters har öppnat stora affärer i både Los Angeles och New York med produkter från små lokala designer.

Sajten Etsy har länge varit en marknadsplats där småföretagare inom hantverk och vintage sålt sina produkter till privatpersoner. Nu har de utökat sin tjänst med en ”whole­sale”-avdelning där vidareförsäljare och större butiker kan handla av mindre aktörer.

Läs mer: Så gör du för att sälja på Etsy – driv webbshop på annan sajt än din egen3. Lyckas på marknaden – i storstaden
Brooklyn fleamarket startades som en marknad där småföretagare kunde sälja sina produkter. Nu har konceptet utökats med matmarknaden Smorgasburg och en nattmarknad. Väntelistan för att få sälja är flera år och grundarna omsätter miljonbelopp.

– Brooklyn flea är ett unikt fenomen där man som liten kreatör kan försörja sig genom att åka som Kajsa Kavat och sälja på torget. Det har verkligen växt till ett imperium, säger Nina Ziefvert.

Läs mer: 5 tips – Så säljer du mer på marknaden4. Hjälp kunder att köpa av varandra
C2C-marknaden (customer to customer eller konsument till konsument) är superhet i USA. Ett exempel är sajten Airbnb som hjälper privatpersoner att hyra ut rum till turister. Den har länge varit ett välkänt fenomen i USA och börjar nu hitta till Sverige.

Andra exempel är sajten Local­guiding som låter vem som helst sälja guidade turer till allt från loppisar eller klockaffärer till nya heta områden.

I klädkedjan Buffalo exchange, som grundades av svenska Kerstin Block, säljer och köper privatpersoner kläder av varandra. Hit kan du ta med dina garderobsspöken och byta mot pengar eller kredit, för att sedan shoppa loss bland andras inlämnade kläder.

Läs mer: Hitta din affärsidé i nya delningsekonominLäs hur du hakar på delningsekonomin i nya numret av Driva Eget som kommer i veckan – prenumerera här så får du det direkt hem i brevlådan!

5. Hitta galna samarbetspartner
Samarbetstrenden boomar i New York. Överallt ser man oväntade affärskombinationer där man drar nytta av varandra, som kafé och tatueringsstudio eller radiostation och restaurang.

Men det kan även handla om att lära av varandra och göra varandras produkter bättre. Utbildningsföretaget General assembly använder den samlade (och ständigt ökande) kunskapen som finns i deras nätverk för att driva kurser och låta alla lära av varandra.

– Det här är en trend jag vill lyfta upp. Att företag går ihop och samarbetar kommer mer och mer, jag tror att det kan bli hur stort som helst, säger Anders Frostenson.

Läs mer om hur du hakar på nya samarbetstrenden i vårt 10-sidiga tema i nya numret av Driva Eget som kommer i veckan – prenumerera här så får du det direkt hem i brevlådan!

6. Dra nytta av kontors­kulturen
En stor trend i New York, som så smått börjar komma till Sverige, är att man hyr kontorsplats i stora kontorskollektiv (så kallade collaborative workspaces). Det är flexibelt, man kan hyra en till tio platser på månadsbasis eller komma och gå. Dessutom satsar hyresvärdarna mycket på kvalitet och kultur, man får tillgång till nya kontakter, kunskap och inspiration.

– Det ska vara en tillgång att hyra en lokal. Hyran är inte bara pengar man betalar till en oförstående hyresvärd, säger Anders Frostenson.

7. Gör snabba gästspel
Pop-ups, butiker och restauranger som bara finns en kort tid har börjat komma till Sverige som PR-jippon, men trenden är superhet i New York. Exempelvis öppnades ett kafé med katter som besökarna kunde gulla med över en helg av kattmatsfabrikanten Purina som fick massor av uppmärksamhet.

Vanligt är också att företag startar mer långvariga pop-up-butiker, till exempel i ett turisttätt område över sommaren. Det finns även mobila pop-up-butiker på hjul som man kan hyra, rulla i väg och ställa var man vill.

I klädkedjan Urban Outifitters nya mastodontaffär är bottenvåningen vigd åt olika pop-up som avlöser varandra.

– Den permanenta butiken spelar mindre och mindre roll när internetförsäljningen ökar. Samtidigt blir det viktigt att synas på relevanta ställen fysiskt. Där spelar pop-up-grejen en viktig roll: det mobila, att du kan flytta på affären och kanske låta kunderna följa på Twitter var den är någonstans, säger Anders Frostenson.

8. Satsa på exklusivitet och mystik
En bartrend som inte riktigt har dykt upp i Sverige ännu är speakeasys. 20-tals­inredda cocktailbarer som man hittar genom att gå tvärs igenom ett tvätteri, eller in i en telefonautomat i en restaurang och lyfta på luren. Det vill säga, du hittar dem bara om du vet var de är.

Det kan ju verka knepigt att gömma undan sin verksamhet. Men de här barerna är ofta knökfulla. Underskatta inte dragkraften i exklusivitet och mystik.

9. Skicka allt på posten 
Lådtrenden, där konsumenter kan prenumerera på varor i kassar eller lådor hem till dörren, har ju dykt upp i Sverige. Men den har ännu inte riktigt nått kläder.

Det amerikanska företaget Le Tote erbjuder sina kunder klädprenumerationer för 49 dollar i månaden. Efter att ha fyllt i en stilprofil får kunden hem ett personligt urval av fem klädesplagg som kan stanna så länge kunden vill.

När man tröttnar skickar man tillbaka plaggen eller plagget man inte vill ha i ett förbetalt paket så kemtvättas det och skickas till någon annan – och kunden får något nytt spännande plagg hem.

Läs mer: Eva hakade på trenden – att sälja med en kasse10. Nischa in baren mot baksmällor
För många glas i går? I USA kan du knalla i väg till speciella baksmällekaféer som erbjuder massage, vätska genom dropp och drycker som ”B12-och-antioxidant booster”, eller “inflammations-, smärt- och illamående-elixir”. Du kan även få hembesök om det verkligen blev en tuff natt.

 

Det här är ett utdrag ur en större artikel i Driva Egets magasin nummer 7 2014. Köp det här och få fler heta trender!

LÄS OCKSÅ: Så startar du eget företag i USA – allt du behöver veta

LÄS OCKSÅ: Behöver du en affärsidé? Här är 29!


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.