Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Här är 10 heta affärsidéer från New York

10 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Många affärsidéer har kommit till Sverige från andra sidan Atlanten. Driva Egets Ebba Arnborg har spanat innovationerna som gäller nu, på plats i Manhattan. Här är affärs­trenderna du kan haka på – före alla andra.– New York är just nu en magisk plats för innovativa affärsidéer, säger Anders Frostenson. Han är VD på den svenska designbyrån Dobermans New York-kontor, med bland annat stadens tunnelbana som kund.

Anledningen, menar han, är att New York är en av världens mest innovativa städer på gräsrotsnivå. Samtidigt satsade förra borgmästaren på att få dit investeringspengar.

– Så när folk som gör sin egen ketchup eller choklad eller egna kläder möter riskkapitalistpengarna blir det ett väldigt intressant möte där det kan uppstå många trender, säger han.

Att det är enkelt att starta eget gör också att fler trender föds i USA. Det tror Nina Ziefvert, en annan svensk som har lockats till New York och säljer svenska träskor till trendiga stadsbor.

– Man kan i princip starta vad man vill, det är ett kreativt klimat, säger hon.

Här är tio trender att inspireras av.1. Flytta fabriken till vardagsrummet
Glöm fabriksproducerat, nu är det handgjorda produkter med bra kvalitet som gäller i USA, gärna i naturmaterial och allra helst hemmagjorda. Allt, från öl och choklad till tvål eller jeans, produceras hemma i vardagsrum.

– Det har skett en backlash från stora företag som flyttar produktionen utomlands och från snabbproducerat och billigt. Det hör nog ihop med den globala uppvärmningen och miljömedvetenhet, tror Nina Ziefvert.

2. Sälj din produkt hos trendiga varuhus
Många företag hakar på gör det själv-trenden genom att skapa plattformar där små aktörer kan sälja sina varor. Klädkedjan Urban Outfitters har öppnat stora affärer i både Los Angeles och New York med produkter från små lokala designer.

Sajten Etsy har länge varit en marknadsplats där småföretagare inom hantverk och vintage sålt sina produkter till privatpersoner. Nu har de utökat sin tjänst med en ”whole­sale”-avdelning där vidareförsäljare och större butiker kan handla av mindre aktörer.

Läs mer: Så gör du för att sälja på Etsy – driv webbshop på annan sajt än din egen3. Lyckas på marknaden – i storstaden
Brooklyn fleamarket startades som en marknad där småföretagare kunde sälja sina produkter. Nu har konceptet utökats med matmarknaden Smorgasburg och en nattmarknad. Väntelistan för att få sälja är flera år och grundarna omsätter miljonbelopp.

– Brooklyn flea är ett unikt fenomen där man som liten kreatör kan försörja sig genom att åka som Kajsa Kavat och sälja på torget. Det har verkligen växt till ett imperium, säger Nina Ziefvert.

Läs mer: 5 tips – Så säljer du mer på marknaden4. Hjälp kunder att köpa av varandra
C2C-marknaden (customer to customer eller konsument till konsument) är superhet i USA. Ett exempel är sajten Airbnb som hjälper privatpersoner att hyra ut rum till turister. Den har länge varit ett välkänt fenomen i USA och börjar nu hitta till Sverige.

Andra exempel är sajten Local­guiding som låter vem som helst sälja guidade turer till allt från loppisar eller klockaffärer till nya heta områden.

I klädkedjan Buffalo exchange, som grundades av svenska Kerstin Block, säljer och köper privatpersoner kläder av varandra. Hit kan du ta med dina garderobsspöken och byta mot pengar eller kredit, för att sedan shoppa loss bland andras inlämnade kläder.

Läs mer: Hitta din affärsidé i nya delningsekonominLäs hur du hakar på delningsekonomin i nya numret av Driva Eget som kommer i veckan – prenumerera här så får du det direkt hem i brevlådan!

5. Hitta galna samarbetspartner
Samarbetstrenden boomar i New York. Överallt ser man oväntade affärskombinationer där man drar nytta av varandra, som kafé och tatueringsstudio eller radiostation och restaurang.

Men det kan även handla om att lära av varandra och göra varandras produkter bättre. Utbildningsföretaget General assembly använder den samlade (och ständigt ökande) kunskapen som finns i deras nätverk för att driva kurser och låta alla lära av varandra.

– Det här är en trend jag vill lyfta upp. Att företag går ihop och samarbetar kommer mer och mer, jag tror att det kan bli hur stort som helst, säger Anders Frostenson.

Läs mer om hur du hakar på nya samarbetstrenden i vårt 10-sidiga tema i nya numret av Driva Eget som kommer i veckan – prenumerera här så får du det direkt hem i brevlådan!

6. Dra nytta av kontors­kulturen
En stor trend i New York, som så smått börjar komma till Sverige, är att man hyr kontorsplats i stora kontorskollektiv (så kallade collaborative workspaces). Det är flexibelt, man kan hyra en till tio platser på månadsbasis eller komma och gå. Dessutom satsar hyresvärdarna mycket på kvalitet och kultur, man får tillgång till nya kontakter, kunskap och inspiration.

– Det ska vara en tillgång att hyra en lokal. Hyran är inte bara pengar man betalar till en oförstående hyresvärd, säger Anders Frostenson.

7. Gör snabba gästspel
Pop-ups, butiker och restauranger som bara finns en kort tid har börjat komma till Sverige som PR-jippon, men trenden är superhet i New York. Exempelvis öppnades ett kafé med katter som besökarna kunde gulla med över en helg av kattmatsfabrikanten Purina som fick massor av uppmärksamhet.

Vanligt är också att företag startar mer långvariga pop-up-butiker, till exempel i ett turisttätt område över sommaren. Det finns även mobila pop-up-butiker på hjul som man kan hyra, rulla i väg och ställa var man vill.

I klädkedjan Urban Outifitters nya mastodontaffär är bottenvåningen vigd åt olika pop-up som avlöser varandra.

– Den permanenta butiken spelar mindre och mindre roll när internetförsäljningen ökar. Samtidigt blir det viktigt att synas på relevanta ställen fysiskt. Där spelar pop-up-grejen en viktig roll: det mobila, att du kan flytta på affären och kanske låta kunderna följa på Twitter var den är någonstans, säger Anders Frostenson.

8. Satsa på exklusivitet och mystik
En bartrend som inte riktigt har dykt upp i Sverige ännu är speakeasys. 20-tals­inredda cocktailbarer som man hittar genom att gå tvärs igenom ett tvätteri, eller in i en telefonautomat i en restaurang och lyfta på luren. Det vill säga, du hittar dem bara om du vet var de är.

Det kan ju verka knepigt att gömma undan sin verksamhet. Men de här barerna är ofta knökfulla. Underskatta inte dragkraften i exklusivitet och mystik.

9. Skicka allt på posten 
Lådtrenden, där konsumenter kan prenumerera på varor i kassar eller lådor hem till dörren, har ju dykt upp i Sverige. Men den har ännu inte riktigt nått kläder.

Det amerikanska företaget Le Tote erbjuder sina kunder klädprenumerationer för 49 dollar i månaden. Efter att ha fyllt i en stilprofil får kunden hem ett personligt urval av fem klädesplagg som kan stanna så länge kunden vill.

När man tröttnar skickar man tillbaka plaggen eller plagget man inte vill ha i ett förbetalt paket så kemtvättas det och skickas till någon annan – och kunden får något nytt spännande plagg hem.

Läs mer: Eva hakade på trenden – att sälja med en kasse10. Nischa in baren mot baksmällor
För många glas i går? I USA kan du knalla i väg till speciella baksmällekaféer som erbjuder massage, vätska genom dropp och drycker som ”B12-och-antioxidant booster”, eller “inflammations-, smärt- och illamående-elixir”. Du kan även få hembesök om det verkligen blev en tuff natt.

 

Det här är ett utdrag ur en större artikel i Driva Egets magasin nummer 7 2014. Köp det här och få fler heta trender!

LÄS OCKSÅ: Så startar du eget företag i USA – allt du behöver veta

LÄS OCKSÅ: Behöver du en affärsidé? Här är 29!


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.