Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

5 råd – så tjänar du pengar på Facebook

23 september, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Lyckas med dina Facebook-annonser och öka företagets intäkter. Driva Eget frågade experten Michael Wahlgren om hans fem bästa knep.

Michael Wahlgren är VD på byrån Pineberry som hjälper företag med synlighet på Google och Facebook. Han är även författare till SEO-boken Guldläge på nätet.
– Facebook-annonser är väldigt hett just nu. När Facebook endast tillät annonser ute i högerkanten funkade annonseringen inte så bra, men nu när annonserna visas i flödet ger de ett mycket större genomslag, säger Michael Wahlgren.

[caption id="attachment_17760" align="alignright" width="150"]michael-wahlgren_klar Michael Wahlgren foto: Pressbild[/caption]

Men annonser på Facebook passar inte alla företag.
– Kan du inte hitta rätt målgrupp att matcha med din produkt eller tjänst så är det svårare att lyckas.Michael menar att det i dag är mycket svårare att synas i Facebookflödet.
– För att nå ut i dag utan annonsering måste du ha en riktigt bra viral grej.

Så lyckas du med dina Facebook-annonser – fem viktigaste sakerna att tänka på:1. Välj snäva målgrupper

En av de allra viktigaste delarna när du annonserar på Facebook är att välja för vem dina annonser ska visas. Tänk snävt och inriktat hellre än brett och utspritt.

Vid bred annonsering är det lätt att dina annonser visas för personer med svalt intresse och att klickfrekvensen blir låg. Det medför inte bara att dina annonser blir olönsamma utan ger även dyrare klick då Facebook premierar annonser med hög klickrekvens – då tjänar Facebook pengar.

Fundera på vilka du vill nå och rikta in dig på den målgruppen: Säljer du gymträningsbyxor som riktar sig till kvinnor 25-35 år kan du antingen välja att annonsera brett till alla 1,4 miljoner svenskar på Facebook som gillar träning eller så annonserar du för de 11 000 kvinnor mellan 25-35 som gillar träning och som dessutom gillar Sats.

2. Använd retargeting & mailadresser

Det finns två målgrupper som nästan alltid ger bra lönsamhet: Retargeting och mailadresser.

Retargeting innebär att du på Facebook annonserar för besökare som tidigare besökt din sajt. Detta genom att lägga in en spårningskod från Facebook på din sajt som sedan talar om att annonsen ska visas för besökaren på Facebook. Har du ett stort kundregister med mailadresser går dessa att ladda upp på Facebook. Dessa matchas mot en användare som sedan blir mottaglig för dina annonser.

Anledning till att dessa två målgrupper oftast är lyckosamma är att gamla kunder eller de som besökt din sajt visat ett tydligt intresse för det du erbjuder.

3. Lägg krut på dina annonser

Förutom målgruppsanpassning är annonsernas utformning ditt viktigaste instrument när du annonserar på Facebook. Investerar du tid och pengar på bra och relevant annonsmaterial kommer du totalt sett spara pengar då lönsamheten blir så mycket bättre. Glöm inte att skapa relevanta annonser för varje målgrupp där både bild och text talar sitt tydliga språk med vad du vill sälja. Tänk på att skapa olika annonser då ingen vill se samma annons hela tiden. En tumregel är att du inte ska visa samma annons mer än 3 gånger för en och samma person.

Du kan annonsera med allt från vanliga bildannonser och flerbildsannonser till videoannonser på Facebook. Testa dig fram till det annonsformat som passar ditt erbjudande bäst.

4. Tänk mobilt

Användandet av Facebook sker i mycket högre grad i mobilen än vid en dator. Det är inte sällan som mer än 90 % av våra kunders Facebook-annonsering sker i mobilen. Att tänka mobilt är alltså en självklarhet. Lika självklart som att du måste ha en mobilanpassad sajt dit de som klickar på dina annonser hamnar. Det är ingen poäng att lägga pengar på annonser i mobilen om din potentiella kund inte kan använda din sajt i mobilen på ett bra sätt.

5. Testa, testa, och åter testa

En stor fördel med att annonsera på Facebook är att du snabbt får svar på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Detta gäller allt från målgrupper och annonser till hur mycket du ska buda för ett klick. Erfarenhet i alla ära, men du vet aldrig hur en annons fungerar innan du testat den i verkligheten.

Men, lägg dig inte på latsidan när din annonsering börjar bära frukt. Då gäller det att fortsätta testa för att hitta ännu bättre målgrupper och mer klickvänliga annonser.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.