Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

5 råd – så tjänar du pengar på Facebook

23 september, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Lyckas med dina Facebook-annonser och öka företagets intäkter. Driva Eget frågade experten Michael Wahlgren om hans fem bästa knep.

Michael Wahlgren är VD på byrån Pineberry som hjälper företag med synlighet på Google och Facebook. Han är även författare till SEO-boken Guldläge på nätet.
– Facebook-annonser är väldigt hett just nu. När Facebook endast tillät annonser ute i högerkanten funkade annonseringen inte så bra, men nu när annonserna visas i flödet ger de ett mycket större genomslag, säger Michael Wahlgren.

[caption id="attachment_17760" align="alignright" width="150"]michael-wahlgren_klar Michael Wahlgren foto: Pressbild[/caption]

Men annonser på Facebook passar inte alla företag.
– Kan du inte hitta rätt målgrupp att matcha med din produkt eller tjänst så är det svårare att lyckas.Michael menar att det i dag är mycket svårare att synas i Facebookflödet.
– För att nå ut i dag utan annonsering måste du ha en riktigt bra viral grej.

Så lyckas du med dina Facebook-annonser – fem viktigaste sakerna att tänka på:1. Välj snäva målgrupper

En av de allra viktigaste delarna när du annonserar på Facebook är att välja för vem dina annonser ska visas. Tänk snävt och inriktat hellre än brett och utspritt.

Vid bred annonsering är det lätt att dina annonser visas för personer med svalt intresse och att klickfrekvensen blir låg. Det medför inte bara att dina annonser blir olönsamma utan ger även dyrare klick då Facebook premierar annonser med hög klickrekvens – då tjänar Facebook pengar.

Fundera på vilka du vill nå och rikta in dig på den målgruppen: Säljer du gymträningsbyxor som riktar sig till kvinnor 25-35 år kan du antingen välja att annonsera brett till alla 1,4 miljoner svenskar på Facebook som gillar träning eller så annonserar du för de 11 000 kvinnor mellan 25-35 som gillar träning och som dessutom gillar Sats.

2. Använd retargeting & mailadresser

Det finns två målgrupper som nästan alltid ger bra lönsamhet: Retargeting och mailadresser.

Retargeting innebär att du på Facebook annonserar för besökare som tidigare besökt din sajt. Detta genom att lägga in en spårningskod från Facebook på din sajt som sedan talar om att annonsen ska visas för besökaren på Facebook. Har du ett stort kundregister med mailadresser går dessa att ladda upp på Facebook. Dessa matchas mot en användare som sedan blir mottaglig för dina annonser.

Anledning till att dessa två målgrupper oftast är lyckosamma är att gamla kunder eller de som besökt din sajt visat ett tydligt intresse för det du erbjuder.

3. Lägg krut på dina annonser

Förutom målgruppsanpassning är annonsernas utformning ditt viktigaste instrument när du annonserar på Facebook. Investerar du tid och pengar på bra och relevant annonsmaterial kommer du totalt sett spara pengar då lönsamheten blir så mycket bättre. Glöm inte att skapa relevanta annonser för varje målgrupp där både bild och text talar sitt tydliga språk med vad du vill sälja. Tänk på att skapa olika annonser då ingen vill se samma annons hela tiden. En tumregel är att du inte ska visa samma annons mer än 3 gånger för en och samma person.

Du kan annonsera med allt från vanliga bildannonser och flerbildsannonser till videoannonser på Facebook. Testa dig fram till det annonsformat som passar ditt erbjudande bäst.

4. Tänk mobilt

Användandet av Facebook sker i mycket högre grad i mobilen än vid en dator. Det är inte sällan som mer än 90 % av våra kunders Facebook-annonsering sker i mobilen. Att tänka mobilt är alltså en självklarhet. Lika självklart som att du måste ha en mobilanpassad sajt dit de som klickar på dina annonser hamnar. Det är ingen poäng att lägga pengar på annonser i mobilen om din potentiella kund inte kan använda din sajt i mobilen på ett bra sätt.

5. Testa, testa, och åter testa

En stor fördel med att annonsera på Facebook är att du snabbt får svar på vad som fungerar och vad som inte fungerar. Detta gäller allt från målgrupper och annonser till hur mycket du ska buda för ett klick. Erfarenhet i alla ära, men du vet aldrig hur en annons fungerar innan du testat den i verkligheten.

Men, lägg dig inte på latsidan när din annonsering börjar bära frukt. Då gäller det att fortsätta testa för att hitta ännu bättre målgrupper och mer klickvänliga annonser.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.