Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Cyklande rörmokaren revolutionerar branschen

4 september, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Cyklande rörmokaren

Foto: Cyklande rörmokaren lämnar ingen oberörd.

De blev utskrattade och hånade när de startade. Nu är de utsedda till årets hantverkare – och nominerade i Driva Egets tävling. Cyklande rörmokaren vill revolutionera hela branschen.

Direkt innanför dörren står en lastcykel med Cyklande rörmokarens logga. Bakom den finns en murad eldstad och i taket hänger en gammal blåsbälg. Lokalen, mitt i Gamla Stan i Stockholm, är k-märkt och har tidigare varit en medeltida smedja.

– Många hantverkare håller till i något trist industriområde långt ute i förorten. Vi sitter mitt i smeten och har cykelavstånd till våra kunder i alla delar av innerstan. Det är perfekt för vår verksamhet, säger Alexander Ulvgården, en av grundarna.

Cyklande rörmokaren fick egentligen sin början med ett nej som släckte en annan dröm. Alexander och kompisen Hugo Wolgers hade långtgående planer på att utveckla en träningsklubb. De var redan igång med en mindre verksamhet och hade siktet inställt på nya lokaler. Allt som saknades var ett tillstånd från kommunen. Men i sista stund fick de avslag på sin ansökan.

– Jag hade jobbat flera år som rörmokare men var trött på missförhållandena i branschen och ville göra något annat. Men när vi fick nej till träningslokalen bestämde jag mig för att tänka om. Då föddes idén till Cyklande rörmokaren. Jag ringde Alexander och bad honom regga namnet och sedan dess har det rullat på, säger Hugo.

Vision för branschen

Han hade en vision om att jobba på ett annat sätt i branschen. Han hade noterat flera brister hos de befintliga aktörerna och såg att det fanns utrymme för en utmanare om man satsade på ett annat sätt att jobba. En av bristerna var synen på transporterna.

– Alla åker bil. Det är själva kärnan i hantverkarens identitet. Men det är otroligt ineffektivt och dessutom dåligt för miljön. Du fastnar i bilköer, måste hitta en parkering och betala både trängselavgift och kostnaden för bilen. Med cykel tar du dig fram överallt, den kostar nästan ingenting och det är bra för miljön. Planerar du dessutom jobben rätt fungerar det utmärkt att ha med alla verktyg och allt material som behövs på cykeln.

Den andra viktiga punkten som han ville förändra var inställningen till service.

– Många hantverkare skiter i kunden. De behöver inte bry sig eftersom det inte finns någon konkurrens och alla beter sig likadant. Men för mig är det självklart att svara på frågor och ta kunden på allvar. När vi rekryterar nya rörmokare ser vi lika mycket till den sociala kompetensen som yrkeskunnandet. Du måste bemöta kunden på ett trevligt sätt för att jobba hos oss.

Inte slit och släng

Den tredje och sista pusselbiten som Hugo ville satsa på var reparationer.

– Som anställd har jag fått uttryckliga order om att inte utföra några reparationer. Man tjänar mycket mer på materialet när man exempelvis byter ut en blandare än om man bara fixar den trasiga packningen. Det är en förkastlig inställning som ökar kostnaderna för kunden och dessutom skapar onödig miljöpåverkan. Men ingen annan rörmokare jobbar som vi gör nu.

Med de här tre grundpelarna i fokus drog Alexander och Hugo igång verksamheten i februari 2017. De hade ett startkapital på 95 000 kronor och till en början jobbade de heltid på andra ställen och sysslade med firman på kvällar och helger.

Det var först i juni som Hugo sade upp sig från sitt jobb. Alexander hade kvar sin tjänst på ett it-bolag ända till november.
– Jag var inte ledig en enda dag på åtta månader. Till slut höll jag på att gå in i väggen. Då bestämde jag mig för att säga upp mig också och satsa helt på firman, säger han.

I samma veva drabbades Hugo av blodförgiftning. Trots det drev de verksamheten vidare.

Ingen trodde på dem

När de drog igång var det många i branschen som uttryckte misstro inför deras sätt att jobba. De blev ofta hånade av både andra rörmokare och grossister.

– Först hette det att vi inte skulle klara oss utan bil, sedan att vi inte skulle få folk som ville jobba för oss. Och när det blev vinter trodde många att vi skulle ge upp. Men vi har inte behövt ställa in ett enda jobb sedan vi startade och vi har expanderat hela tiden. Idag har vi tretton anställda och det är bara början. Det här kan bli hur stort som helst.

Den första tidens gliringar och misstro har i stället bytts mot rent förtal och hat. I olika Facebookgrupper för hantverkare får Hugo utstå mycket skitsnack och förnedrande kommentarer. Det märks att de lyckats skaka om en hel bransch. Vilket inte minst priset som årets hantverkare 2017 visade.

– Men det finns en uppenbar risk att de stora aktörerna kopierar vårt koncept. När de väl fattar hur effektivt och lönsamt vårt arbetssätt är borde fler börja jobba så här. Men det är ju egentligen bra. Om fler börjar cykla är det en vinst för miljön. Min ambition är att förändra hela hantverksbranschen, säger Hugo.

Målsättningen är högt ställd och ambitionen är att växa både i Stockholm och runt om i landet. Nyligen drog man igång en cyklande snickare och när de hittat rätt person kommer de även sätta en elektriker på en hoj.

– Jag är inte intresserad av att starta en liten rörmokar-
firma som går att hanka sig fram på. Vi ska blåsa upp det här så mycket det bara går och revolutionera hela branschen. Vi gör det för att vi vill tjäna mycket pengar och bli en riktigt stor aktör på marknaden i hela landet. Målsättningen är att vi ska kunna sluta jobba om några år och satsa på träningsklubben, säger Hugo.

De jobbar fortfarande långa arbetsdagar. Men nu mer unnar de sig i alla fall att vara lediga på lördagar.

Nominering

Cyklande rörmokaren utmanar en hel bransch med sin vision om ett mer hållbart sätt att arbeta med kunden i fokus.Cyklande rörmokarenStartår: 2017. Säte: Stockholm. Anställda: 13. Goliat att kämpa mot: Konkurrenter i VVS-branschen. Läs mer: cyklanderörmokaren.se

Av: Samuel Karlsson


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Ekonomi & Skatt

Moms för småföretagare – guide för att förstå moms och momsdeklaration

Moms kan kännas krångligt, men är egentligen ganska logiskt när man väl får kläm på det. Den här guiden hjälper dig att förstå hur moms fungerar – och hur du sköter din momsredovisning på rätt sätt. Perfekt för dig som driver eget.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 7 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide till moms och momsdeklaration fo¨r sma°fo¨retagare – uppdaterad fo¨r 2025

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom

  • Vad moms är och hur det fungerar i praktiken
  • Hur du som företagare hanterar moms i dina fakturor
  • Hur och när du ska momsdeklarera
  • De vanligaste fällorna – och hur du undviker dem

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Tight med tid? Här är det viktigaste!

  • Moms är en skatt du lägger på din försäljning – inte pengar du får behålla.
  • De flesta företag måste redovisa och betala moms till Skatteverket – ofta varje kvartal.
  • Du får dra av moms på inköp som är kopplade till din verksamhet.
  • Det är du som ansvarar för att rätt moms sätts på dina fakturor.
  • Missar i momsredovisningen kan bli dyra – men är ofta enkla att undvika med rätt rutiner.

Okej, då kör vi igång på djupet!

Vad är moms – och hur fungerar det för dig som företagare?

Moms (mervärdesskatt) är en skatt på konsumtion. Som företagare lägger du på moms när du säljer varor eller tjänster – och redovisar den till Skatteverket.

  • Du lägger på moms på dina fakturor. Standard är 25 %, men vissa branscher har 12 % eller 6 % (exempelvis livsmedel, hotell eller kultur).
  • Du betalar också moms på inköp. Denna moms kallas ingående moms och får oftast dras av i ditt företag (så länge det är en avdragsgill kostnad).
  • Du redovisar skillnaden. Om du har tagit ut mer moms än du har betalat, betalar du mellanskillnaden till Skatteverket.

Exempel:
Du säljer en tjänst för 10 000 kr + 25 % moms = 12 500 kr totalt.
Du köper programvara för 4 000 kr + 25 % moms = 5 000 kr.
Du redovisar 2 500 kr utgående moms – 1 000 kr ingående moms = 1 500 kr att betala.

Så här fungerar momsregistrering och fakturering

När du startar ditt företag ska du anmäla dig för momsregistrering hos Skatteverket. Då får du ett momsregistreringsnummer.

  • Skriv alltid med moms på fakturan. Specificera beloppet och vilken momssats som gäller.
  • Använd rätt momssats. Kolla Skatteverkets lista för din bransch.
  • Bokför både utgående och ingående moms löpande. Det underlättar när det är dags för deklaration.

Tips: Använder du ett bokföringsprogram blir mycket av detta enklare automatiskt.

Momsdeklaration – så gör du

De flesta småföretagare deklarerar moms kvartalsvis eller årsvis. Du bestämmer din redovisningsperiod när du registrerar digditt företag

Steg för att momsdeklarera

  1. Sammanställ hur mycket moms du har lagt på försäljning (utgående moms).
  2. Räkna ut hur mycket moms du betalat på inköp (ingående moms).
  3. Fyll i momsdeklarationen i Skatteverkets e-tjänst.
  4. Betala eventuell mellanskillnad i tid.

Exakt datum för inbetalning av moms hittar du här hos Skatteverket.

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vanliga misstag med momsen – och hur du undviker dem

  • Glömmer att lägga på moms. Dubbelkolla dina fakturamallar.
  • Använder fel momssats. En klassiker – kolla vad som gäller för just dina tjänster.
  • Missar deadlines för deklaration. Sätt påminnelser i kalendern eller använd automatiska bokföringsverktyg.
  • Bokför inte moms korrekt. Slarv här kan skapa stora problem vid revision.
  • Drar av moms på privata köp. Endast inköp kopplade till verksamheten får momsavdrag.

Sammanfattning – 5 saker att ta med dig från guiden

  • Moms är en skatt på din försäljning – den är inte din intäkt.
  • Du måste momsregistrera dig innan du börjar ta betalt.
  • Rätt momssats är avgörande – kolla Skatteverkets listor.
  • Du redovisar mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms.
  • Med bra rutiner och bokföringsstöd är moms inget att oroa sig för.

Vanliga frågor om moms för småföretagare

Hur fungerar moms för enskild firma?

Enskilda firmor redovisar moms precis som andra företag. Du registrerar dig hos Skatteverket och deklarerar moms baserat på försäljning och inköp.

När ska jag deklarera moms första gången?

Efter att du registrerat dig för moms får du ett besked från Skatteverket om din redovisningsperiod. Första deklarationen ska skickas in efter den första perioden är avslutad.

Kan jag dra av moms på alla inköp?

Nej, bara på inköp som är kopplade till din verksamhet. Du får inte dra av moms på privata utgifter.

Vad händer om jag gör fel i momsredovisningen?

Du kan rätta deklarationen i efterhand. Om felet är stort kan det dock bli förseningsavgifter eller andra påföljder.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.