Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

De gick från sämst till bäst på Facebook – på tre dagar

27 december, 2017 3 minuters läsning
Wonderfour

Foto: Gänget bakom Wonderfour.

De upptäckte att de hade den sämst optimerade facebookprofilen av alla konkurrenter – idag är den näst bäst av alla i hela Sverige och 20:e bäst i världen. Så här gjorde de.

Digitalbyrån Wonderfour hade fokuserat mer på kundernas Facebook än sin egen. Så när de skapade ett konto på ett mätverktyg som betygsätter företags Facebooksidor utifrån hur väl optimerad de är, var resultatet nedslående. Jämförde de sig med liknande byråer var de sämst i klassen, berättar de i ett blogginlägg.

Inte helt förvånande, enligt Adam Wihlke, art director på Wonderfour.

– Vi visste såklart att vi hade lagt väldigt lite engagemang på Facebook de senaste åren och istället koncentrerat oss på Instagram, Twitter och Snapchat, så det kom inte som någon stor överraskning att vår profil fick sämst betyg. Det var såklart lite trist, men också en kul sporre för att se om vi snabbt kunde vända siffrorna. Vi är vana att göra den här typen av arbete för våra kunder, men vi har varit sämre på att ta hand om vår egen närvaro på Facebook, säger han.

Läs också: Grundkurs för annonsering på FacebookWonderfour kavlade upp ärmarna och började strukturerat gå igenom allt som verktyget varnade dem om, som brister i profilinformationen, innehåll som saknades på förstasidan, och såklart själva inläggen. De första dagarna postade de ett till två inlägg per dag. De ställde frågor för att väcka interaktion och besvarade kommentarer så fort som möjligt.

– Det viktigaste är att publicera innehåll, text, bild, video och händelser, i lagom takt. Om det innehållet också får likes, delningar, klick… så mycket bättre! Sedan går det snabbt att få ett högre betyg genom att se över hygienfaktorerna som att det finns en profilbild med rätt proportioner, kontaktuppgifter, en ”call to action” och så vidare, tipsar Adam.

De tre första dagarna la de ungefär ner en knapp heldags arbete för en person. Snabbt steg deras poäng – och det började dessutom droppa in nya följare.

LÄS OCKSÅ: 5 tips så vässar du din facebooksida

– Efter tre dagar av optimering var vi bäst bland jämförbara byråer. Knappt en månad senare har vi idag den näst bäst optimerade facebookprofilen i Sverige och den tjugonde bäst optimerade i världen, alla kategorier. Men det är viktigt att förstå att det här är ett betyg från ett benchmarkingverktyg. Det är ett teoretiskt värde och hur väl det stämmer med Facebooks algoritmer vet vi egentligen väldigt lite om.

Varför är det då viktigt att bry sig om det här? Jo, eftersom Facebook vill ha bra innehåll premieras din facebooksida om de uppfattar den som relevant och funktionell. Dina inlägg visas för fler användare och du får lättare att vinna budgivningar på Facebook annonser så billigt som möjligt.

– Vi borde med en väl optimerad facebookprofil ha lättare, och alltså också billigare, att nå ut med både organisk och betald räckvidd.

Har ni något konkret råd för småföretagare som vill maximera sin facebooksida?

LÄS OCKSÅ: Nya hot mot Googles dominans

– Se till att den innehåller allt som är hygienfaktorer: bra profilbilder, kontaktinformation, en bra beskrivning av verksamheten. Utnyttja Facebooks nya utvidgade om oss-verktyg, lägg till milstolpar och så vidare. Men mest handlar det om att producera och publicera bra innehåll. Där finns inga genvägar. Lägg tid och engagemang på ditt innehåll så kommer besökarna att interagera med det. Har du inte tid eller kunskap för att producera bra innehåll själv, ta hjälp!

Så kan du kontrollera din sida:

Det finns flera verktyg du kan använda för att testa ditt eget företags facebooksida, till exempel Agorapulse, Likealyzer, Fanpage karma, Quintly och Socialbakers.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.