Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den omöjliga ekvationen!

21 juni, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Kör försiktigt, sa min älskade lite yrvaket sådär som man är när klockan är strax efter fem på morgonen.


Det är en helt vanlig vecka, jag skall köra 3,5 timme till jobbet.

Om en knapp timme skall hon påbörja de dagliga morgonrutinerna med att väcka, klä och utfodra två smågriniga flickor som därefter skall lämnas på två olika ställen innan hon äntligen kan fokusera på sin arbetsdag.

En helt vanlig morgon, för en helt vanlig familj.


50-talet mail, ett aldrig sinande flöde av telefonsamtal och minst 2-3 mer eller mindre förberedda möten senare hastar hon iväg för att hinna hämta barnen på den, till barnen, utlovade tiden.

I bästa fall inga missöden som oönskade irritationer, ny utfodring och förhoppningsvis en mysig stund innan alla tre stupar i säng och sover när jag i bästa fall sätter nyckeln i dörren vid 22-tiden. I sämsta fall kryper jag till kojs på ett hotell någonstans.

En helt vanlig dag, för en, kanske inte helt, vanlig familj.


Två föräldrar delar på tre heltidsjobb där det tredje, familjearbetet, ofta får en något mindre prioriterad roll eftersom man "förväntas" leverera prestation på sin "ordinarie" arbetsplats.


Ständigt detta dåliga samvete, för jobbet när man är hemma för familjen när man är på jobbet

...varför är det så?


Man kan ju inte göra mer än sitt bästa, eller?


Problemet uppstår:
  • för att ditt bästa inte alltid räcker
  • för att varje individ som har förväntningar på dig vare sig det är arbetskamrater, chefen eller barnen...(och kanske även din älskade), bara ser sitt egna lilla krav på dig.
  • för att ingen av dessa kravställare därför varken kan eller vill avvara sin andel för någon annan
  • för att bara du har hela bilden och du inte orkar förmedla den på ett bra sätt till alla
  • för att du vill prestera ditt allra bästa i alla lägen...samtidigt
Problemet är att den ekvationen är omöjlig!


Om du jämför dig med relevanta bekanta så kommer de att befinna sig i exakt samma position som du, annars ljuger de, det lovar jag dig!


Dessvärre jämför vi oss alltför ofta med olika bekanta för olika utmaningar i våra liv, dessutom gärna de som lyckats bäst inom respektive område och därmed skapar vi en verklighetsuppfattning som inte existerar och sedan strävar vi efter att nå detta Utopia!


"Problemet är att vi jämför äpplen med päron!"


Lösningen är att stanna upp, fundera och prioritera om;


  1. Vad är viktigast för dig?
  2. Hur stor del av din tid vill du prioritera för detta det viktigaste?
  3. Vad krävs för att du skall kunna prioritera rätt tid för det viktigaste?
  4. När vill du börja?

Visst, det kan innebära ganska stora omställningar mot hur det ser ut idag, men många har gjort det i tid och ingen av dem ångrar ett dugg!


Jag och min fru är på väg dit. Är du? En hel del nytttiga råd om hur du ska få mer tid över och jobba effektivare fins på 11 sidor i nya Dríva Eget, och i sammanfattning här.  




Vi hörs snart igen!

/M

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.