Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Företag och bebis – 5 sätt att få det att fungera

Klara Härgestam 11 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Klara Ha¨rgestam fo¨retag och bebis

Foto: Klara Ha¨rgestam fo¨retag och bebis

Går det att driva företag och ha en bebis samtidigt? Hur ska jag få tiden att räcka till? Och hur påverkar en bebis min identitet som företagare? Här tittar vi närmare på fem sätt att få livet att fungera – när du har både företag och bebis.

Det jag vill se helst av allt är företagare som hittar möjligheterna att driva det företag de älskar och vara den förälder som deras bebis behöver. Därför skrev jag boken Bebis och business för dig som är företagare och vill göra smarta val och må bra. Från den nya boken får du här tips och inblick i vad som kan hända med säljet, affärsutvecklingen, arbetstiden och även din identitet som företagare när en bebis kommer in i bilden.

Affärsutveckla utifrån bebis

Våga se bebisen som en möjlighet att affärsutveckla snarare än en bromskloss för ditt företagande. Vilka andra typer av verksamhetsgrenar kan du ha i ditt företag som du kan stå på, och som bättre passar livet med bebis? Vad händer om du ser på bebisen som en källa till kreativitet?

Sälj strategiskt

Oavsett vad du säljer så har du säkert några olika tjänster eller produkter. När du vet att en bebis ska komma, rikta då dina säljinsatser till de uppdrag du tror går att genomföra med bebis. Det kan innebära större fokus på passiva inkomster, fokus på uppdrag som inte kräver resor eller att sälja mer entimmesgig istället för heldagsuppdrag, till exempel. 

Ta höjd för arbetstid

Om du vill jobba med en bebis hemma, planera då in speciell arbetstid. Tro inte att det ska gå av sig självt om din partner jobbar heltid och du ska vara föräldraledig på heltid. Prata med varann om hur mycket arbetstid du vill ha och när den bör ligga för att det ska funka för familjen. 

Att tänka på i planeringen

Om du vill vara ledig –  vad vill du då ska hända med företaget? Om du vill jobba även med bebis – vad krävs då för anpassningar?

Anpassa arbetstiderna efter sömn och livets viktiga

Anpassa arbetstiderna efter sömnbristen, ingenting är värt en utmattning. Du kan också anpassa arbetsplatsen och arbetstiden för att få tid med familjen om det är viktigt för dig. Duttjobba, jobba hemma, jobba mindre.

Om du väljer att jobba hemifrån för att vara närmre familjen, var tydlig med din partner om när du inte får bli störd och när det är ok att komma in och rapportera dagens bajsblöja eller visa bebisens senaste bedrift. 

Den magiska bonustiden efter bebis

Alla jag intervjuat vittnar om att de blivit effektivare sen bebisen kom. Här är några exempel på hur arbetstiden förändrats.

  • På 20 minuters busspendling hinner du efter bebisen skriva 10 mail som innan bebisen tog dig två timmar. 
  • På 1 timmes sovpass för bebisen kan du hinna med att förbereda en föreläsning som tidigare tog dig en halv dag. 
  • Under en halvdag på kontoret hinner du med alla arbetsuppgifter som innan bebis tog dig en hel dag. 
Företag och bebis Klara Härgestam
Klara Härgestam

Var beredd på identitetskris

Det här vill jag skriva för att det kanske inte är något du räknat med, men många jag intervjuat vittnar om just en identitetskris i samband med att blir förälder. Dittills i livet har identiteten varit företagare. Jag är företagare. Jag kan inte "inte vara det". Jag slutar inte vara jag för att jag blir förälder också. Någon berättar hur hon förvarnat sin blivande man: Gifter du dig med mig, gifter du dig med mitt företag. 

Många berättar om hur bilden av en god förälder varit svår att få ihop med bilden av en framgångsrik företagare. Hur ska jag kunna vara företagare när jag är mamma? En mamma ska ju vara hemma med sin bebis och tycka om barnvagspromenader, babysång och laga egen barnmat.

En annan företagare fann sig själv med att undra: Vem är den här företagaren som känner sådan kärlek till sitt barn att allt dittills i hans karriär blev oviktigt? Hur kunde en bebis skapa så starka känslor och påverka besluten som företagare i så hög grad? 

Det finns så många röster som påverkar dig i din föräldraroll. Dina närstående, vänner som inte är företagare, röster i grupper på Facebook, nyhetsflöden, mer eller mindre självutnämnda experter, bloggare, poddare, influencers, BVC-personal... 

Listan på vilka som anser sig ha rätten, och som också tar sig rätten, att tycka något om hur du som förälder bör göra, är lång. Riktigt lång. Självklart blir det svårt att skala bort bruset och hitta din egen intuition i det. Men försök, jag hejar på dig! Börja med att ställa dig själv de här frågorna:

Vad innebär det för dig att kalla dig företagare? Vilka bilder av en god förälder har du och vilka vill du ha kvar? Hur vill du spendera din bebistid och vad är du beredd att anpassa?

Se fram emot företagets guldläge och ett nytt liv

Bästa vägen framåt för dig är att fundera på vad som är viktigt för dig. Kan företagandet vänta till förmån för bara bebistid? Kan föräldraledighet med bebistid vänta till förmån för kreativ tid med ditt företag? Kära företagare, underskatta inte den affärsutveckling som sker under barnvagnspromenader, tupplurar och vaknätter. Bebistiden kan vara ditt guldläge. 

Företag och bebis
Tipsen kommer från boken Bebis och Business

Om Klara Härgestam och boken Bebis och Business
Boken Bebis och Business kom ut i mars 2020 och finns att köpa hos klarabesked.se. I boken får du träffa en mängd olika företagare som berättar hur de drivit sitt företag under bebistiden, hur de gjort och hur det känts. Du får tips om föräldrapengen, praktiska lösningar för att jobba med bebis och goda råd för att landa bekvämt i din kombination av bebis och business. 

Klara Härgestam är retoriker som driver företaget Klara Besked. Hon är ordförande för Stora Retorikpriset och driver podcasten Retoriskt!. Hon är också mamma till tre barn. Du når Klara på klara@klarabesked.se, på LinkedIn eller Instagram med namnet @klarabesked.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.