Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Gör som Erik Arpi – behåll entreprenörsglöden i över 40 år

30 maj, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
arpi-erik

Foto: Foto: Pressbild

I över 40 år har Erik Arpi varit entreprenör. Han grundade företaget Pictura AB 1969 som har blivit en rejäl framgångssaga med sin försäljning av grattiskort och övriga kort. Här ger han sina bästa tips.1. Var fokuserad

– Först och främst ska man se till att man är väldigt fokuserad när man bygger upp ett företag. All tid och kraft går åt till det – det är inget man gör vid sidan om något annat utan man måste satsa helt och fullt på företaget om man vill lyckas med det, säger Erik Arpi.

– Jag har familj, men när jag startade bolaget hyrde jag ett rum hos en familj. Det var inget stort rum men där hade jag alltså mitt lager. Jag sålde på dagen, packade på natten och då, i 20-årsåldern, behövde man inte sova alla nätter.

 2. Hitta duktiga människor

– Det gäller att hitta människor som är duktiga, kompetenta, som vill jobba och som är intresserade av att bygga företag. Jag har människor i företaget som också vill utveckla det.

3. Tänk ständigt om

– Folk skickar inte kort i samma utsträckning i dag, de flesta kort används till att ge bort med presenter eller direkt till personen. Där ser vi ingen större skillnad i försäljning. Men vi tänker om ständigt, ständigt. Nu släpper vi till exempel ett kort som man kan beställa och göra klart via mobiltelefonen.

 4. Pröva dina affärsidéer

– De flesta kommer inte på en idé rakt upp och ned. Jag har prövat olika saker – först testade jag att sälja posters. Jag sålde även stickbeskrivningar på 70-talet, då veckotidningar var kolossala säljmaskiner. Så småningom blev det kort – och det sålde. Det är så man hittar sin nisch, man testar olika saker.

 5. Ha intresse av att bygga ett företag

– Jag hade vid starten inget kapital alls utan var tvungen att skapa det. Just viljan att bygga företag och att ta risker har varit min ledstjärna. Jag var mer intresserad av det än att tjäna pengar. Mer att bygga och utveckla än att optimera sina egna inkomster.

Visste du att…


… Erik Arpi fick ett bud från Hallmark på 52 miljoner dollar – som han tackade nej till:

– Det var i början av 90-talet – vi hade släppt en serie kort med årtal, det var en ny grej och slog över hela världen, de sålde kolossalt och uppmärksammades av Hallmark. Vi träffades i Köpenhamn, men jag sa nej. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra istället. Det fanns ingen anledning att sälja – företaget gick ju bra.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.