Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Gör som Erik Arpi – behåll entreprenörsglöden i över 40 år

30 maj, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
arpi-erik

Foto: Foto: Pressbild

I över 40 år har Erik Arpi varit entreprenör. Han grundade företaget Pictura AB 1969 som har blivit en rejäl framgångssaga med sin försäljning av grattiskort och övriga kort. Här ger han sina bästa tips.1. Var fokuserad

– Först och främst ska man se till att man är väldigt fokuserad när man bygger upp ett företag. All tid och kraft går åt till det – det är inget man gör vid sidan om något annat utan man måste satsa helt och fullt på företaget om man vill lyckas med det, säger Erik Arpi.

– Jag har familj, men när jag startade bolaget hyrde jag ett rum hos en familj. Det var inget stort rum men där hade jag alltså mitt lager. Jag sålde på dagen, packade på natten och då, i 20-årsåldern, behövde man inte sova alla nätter.

 2. Hitta duktiga människor

– Det gäller att hitta människor som är duktiga, kompetenta, som vill jobba och som är intresserade av att bygga företag. Jag har människor i företaget som också vill utveckla det.

3. Tänk ständigt om

– Folk skickar inte kort i samma utsträckning i dag, de flesta kort används till att ge bort med presenter eller direkt till personen. Där ser vi ingen större skillnad i försäljning. Men vi tänker om ständigt, ständigt. Nu släpper vi till exempel ett kort som man kan beställa och göra klart via mobiltelefonen.

 4. Pröva dina affärsidéer

– De flesta kommer inte på en idé rakt upp och ned. Jag har prövat olika saker – först testade jag att sälja posters. Jag sålde även stickbeskrivningar på 70-talet, då veckotidningar var kolossala säljmaskiner. Så småningom blev det kort – och det sålde. Det är så man hittar sin nisch, man testar olika saker.

 5. Ha intresse av att bygga ett företag

– Jag hade vid starten inget kapital alls utan var tvungen att skapa det. Just viljan att bygga företag och att ta risker har varit min ledstjärna. Jag var mer intresserad av det än att tjäna pengar. Mer att bygga och utveckla än att optimera sina egna inkomster.

Visste du att…


… Erik Arpi fick ett bud från Hallmark på 52 miljoner dollar – som han tackade nej till:

– Det var i början av 90-talet – vi hade släppt en serie kort med årtal, det var en ny grej och slog över hela världen, de sålde kolossalt och uppmärksammades av Hallmark. Vi träffades i Köpenhamn, men jag sa nej. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra istället. Det fanns ingen anledning att sälja – företaget gick ju bra.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.