Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Hon satsade allt på eget klädmärke

Yasemin Bayramoglu 23 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Hon hoppade av och satsade på eget.

Efter tre år som kombinatör hoppade Helena Lumijärvi av sitt fasta jobb för att satsa allt på sitt företag. Resultatet kom direkt: Minskad stress och rejält ökade intäkter!

Först sömmerska i många år, sedan vidareutbildning till mönsterkonstruktör och designer. Helena Lumijärvi i Pixbo utanför Göteborg har ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt textilbranschen. Men alltid som anställd. Fram till 2013.

– Startskottet till mitt eget företag, Flora manufaktur, kom när jag blev med trädgård och insåg att det är dåligt med arbetskläder för tjejer – om man inte gillar blommigt. Jag har jobbat med bland annat profilkläder och har egentligen varit mer intresserad av konstruktion och funktion än själva modestuket, så jag ville göra något funktionellt som tjejer vill ha, säger hon.

LÄS OCKSÅ: Duktig flicka bytte banaFrån början var de tre som startade företaget ihop. De tog fram tre modeller i denim och ställde sig på Lisebergs trädgårdsmarknad och krängde. Gensvaret blev jättebra!

– Men när det sedan började rulla på upptäckte vi att alla tre inte hade samma driv. Jag ville köra på mer, säger Helena, som snart stod ensam med företaget.

En stöttande chef på Intersports designavdelning lät henne gå ner från heltid till halvtid. Så jobbade hon på i två år, tills hon insåg att det var dags att säga upp sig helt.

– Det är snart ett och ett halvt år sedan. Egentligen handlade mycket då om att den berömda väggen kom allt närmare. Fast det var samtidigt en tanke jag haft i två år, men det var som att jag hade hållit mig i relingen och inte vågat släppa riktigt.

Nu släppte Helena. Och det var med blandade känslor av lättnad och oro.

– Det var en risktagning, absolut. Men jag hade insett att jag hade ett ess i rockärmen. Jag skulle kunna ta konsultuppdrag som mönsterkonstruktör och designer.

När vi talas vid har Helena precis fått ett preliminärt bokslut. Och hon kan konstatera att första året efter uppsägningen dubblade hon omsättningen i företaget!

– Att släppa anställningen har betytt jättemycket, absolut. Nu kan jag lägga mycket mer energi i företaget. Visst, jag har en del inkomster från konsultverksamhet, men den rena försäljningen av arbetskläder har ökat med 30 procent.

För att ha kvar så mycket intäkter i företaget som bara möjligt har hon valt att inte leta efter återförsäljare, utan att hålla så mycket försäljning som möjligt i den egna webbshopen.

– När man börjar titta på den nedersta raden inser man hur mycket man behöver kränga för att få det att gå ihop. För varje plagg jag säljer i min egen shop behöver jag sälja flera gånger om hos en återförsäljare för att få in samma pengar. Nu, när köpbeteendet ändrats så mycket, är det lättare att sälja direkt till kunden. Att korta produktions- och försäljningsledet hjälper till att förbättra vinsten.

LÄS OCKSÅ: Hennes tyger säljer slut på minuterDessutom ger webbshopen Helena kontroll. Hennes produkter ska inte vara slit och släng. Då vill hon inte se dem på rea i andra butiker.

– De ska hålla länge och man ska tycka om dem länge. Det är ett skäl till att inte prångla ut dem. Kunden ska veta att så här mycket kostar mina byxor. Det är en del av min strategi. Annars är risken att någon annan börjar rea ut dem och kör kampanjer och då tappar jag kontrollen, säger Helena men poängterar att det inte bara handlar om pengar.

– Jag är så trött på konsumtionstakten som råder nu. Det ska kännas bra i magen och att man tänker på sitt ”ekologiska avtryck” på jorden. Jag jobbar strategiskt med just miljöfrågor och dess påverkan.

Även om Helena slipper dubbeljobba och har kunnat sänka stressen en del, är det förstås inga lata dagar som egenföretagare.

– Men jag är jättenöjd! Det som är lite roligt är att det var så många som sa ”vad du är modig, Helena” när jag sa upp mig. När jag nu tänker tillbaka var det ju inte så farligt!

Nu kan hon plocka ut en lön som överstiger sin tidigare halvtidslön, men som ändå har en bit kvar upp till heltidslönen.

– Jag hade en riktigt bra lön då. Men för mig räckte inte plånboken. För mig var det viktigare att göra en utveckling, en resa.

3 tips från Helena

1. Se vad du kan. Starta inte ett företag med något som du inte kan något om. Man måste kunna någon del i sitt företag. Jag kan textil, men jag visste inte hur man driver företag.

2. Ha ett ess i bakfickan. Jag hade nog inte släppt rakt av om jag inte haft konsulten i bakfickan. Jag visste att jag skulle kunna betala mina räkningar och ha mat på bordet även om försäljningen inte gick så bra.

3. Räkna på lönen. Lär dig räkna på vad det kostar att lyfta en lön!


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.