Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

I vår ska du vinna säljstarten

6 februari, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Visste du att när jag pratar med säljare och säljchefer som ber mig om hjälp handlar det nästan alltid om tre saker:

1. Vi måste få fler och snabbare avslut och inte bara sitta och vänta

2. Vi måste lära oss att planera våra arbetsdagar bättre, så att vi hinner prata med fler kunder

3. Vi måste lära oss att boka fler möten eller telefondemos, så att vi slipper komma efter

När jag började skriva om försäljning tog jag det just i den ordningen. Först skrev jag 30 sätt att göra affär, boken om hur du gör avslut.

Sedan skrev jag Det är i backarna man rycker, boken om hur du planerar din tid och skriver branschens bästa säljpresentation.

Och nu är det dags för den tredje punkten. Den som kanske ligger mig allra varmast om hjärtat. Den som handlar om säljstarten. Nu kanske du säger:

- Vad menar du med säljstarten, Max?

Det ska jag förklara. Säljstarten är många olika saker och vill du bli en stjärna och få ditt företag att lyfta måste du behärska dom allihop:

- Starten på varje säljdag
- Starten på varje säljvecka och månad
- Starten på varje säljsamtal
- Hur du själv snabbt tar dig ur mikrosäljdippar och dagar med dålig motivation

Och mycket, mycket mer.

Har du tänkt på att i alla idrotter tränar man starter. Alltifrån simning, löpning, Formel-1 och skidåkning. Det som är lika i alla sporter är att missar du starten är det mycket troligt att du också missar din chans att vinna.

Därför har jag under hösten och vintern lagt mycket tid på att ta reda på vad säljstarten egentligen är och hur du ska bära dig åt för att vinna den.

Nu kanske du undrar:

- Varför är det så viktigt att vinna säljstarten?

Tänk om:

- du kunde få komma fram och börja presentera i många fler samtal när du ringer.

- du kunde halvera din bokningstid och ändå ha en kalender sprängfylld med möten.

- du kunde komma hem och slippa säga: ?Idag var en riktigt dålig dag?

Lär du dig vinna säljstarten ökar du försäljningen direkt.

Om detta kommer det handla mycket på bloggen under våren. Jag ska lära dig massor om det.

Dessutom har jag samlat allt jag kommit på i en ny bok som kommer ut den 9 mars: Den rätta gnistan ? hur du vinner säljstarten och gör dina kalla samtal varma.

Mer info om boken får du HÄR

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.