Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nyheter

Kriget i Ukrania – så drabbas företaget och det här är du skyldig att göra

Josefin Wallin 25 maj, 2022 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Kriget i Ukrania – så drabbas företaget och det här är du skyldig att göra

Kriget i Ukraina fortsätter och konsekvenserna märks hos svenska företag. Vilka vittnar om såväl prisökningar som en orolig marknad. Så kan ditt företag drabbas – och det här behöver du ha koll på.

Kriget i Ukraina påverkar givetvis våra svenska företag. EU har bland annat inlett sanktioner mot Ryssland efter deras invasion. Om ditt företag bedriver handel med Ryssland blir du därmed drabbad. Även om du inte bedriver handel direkt med Ryssland – så kommer du däremot ändå märka krigets konsekvenser. Här får du en överblick över krigets konsekvenser för dig och ditt företag.

Så drabbas företag av kriget i Ukraina

  • En sak du redan noterat är ökade priser på såväl el som drivmedel. Någonting som slår mot företag men också de privata hushållen. Som ett steg i att mildra konsekvenserna av dessa prisökningar har regeringen gått ut med ett åtgärdspaket. Läs mer:Åtgärdspaket för prisökningar på drivmedel och el till följd av Ukrainakrisen – omfattas du?
  • Tullhantering tar längre tid: Eftersom Tullverket just nu granskar exporter till Ryssland och Ukraina samt importer från det sistnämnda, innebär det att tullhantering kan ta längre tid än vanligt. Handlar du med Ryssland, Belarus eller Ukraina? Då kan du få mer information om vilka restriktioner för export som gäller och kring tullhanteringen på Tullverkets webbplats.
  • Leveranstid och extra avgifter: Det blir svårare att få tag på material, leveranstider förlängs och produkter restnoteras.
  • Ökad IT-säkerhet behövs i oroliga tider.: Nationellt cybersäkerhetscenter har tagit fram en rapport som listar 10 viktiga åtgärder för att öka sin IT-säkerhet:
  1. Installera säkerhetsuppdateringar så fort det går
  2. Förvalta behörigheter och använd starka autentiseringsfunktioner
  3. Begränsa och skydda användningen av systemadministrativa behörigheter
  4. Inaktivera oanvända tjänster och protokoll (härda systemen)
  5. Gör säkerhetskopior och testa om informationen går att läsa tillbaka
  6. Tillåt endast godkänd utrustning i nätverket
  7. Säkerställ att endast godkänd mjukvara får köras (vitlistning)
  8. Segmentera nätverken och filtrera trafiken mellan segmenten
  9. Uppgradera mjuk- och hårdvara
  10. Säkerställ en förmåga att upptäcka säkerhetshändelser
  • Det blir dyrare ett driva företag. Grunden för prisökningarna rotar sig i kriget i Ukraina och den oroliga världsbilden. De ökade kostnaderna omfattades först av stigande priser på såväl el som drivmedel. Nu har ökningen kommit att innefatta än fler områden – och inflationen är högre än på många år. Därmed är det förstås många småföretagare som drabbas.

Läs mer:Det blir dyrare att driva företag – 8 av 10 påverkas

  • Sanktioner och dig som företagare? Kommerskollegium har svar på frågor som rör sanktioner mot Ryssland och om hur du som företag är skyldig att agera. Här finns också information om företag och organisationer som fått sina tillfångar frysta. Du är skyldig att kontrollera om någon av dina samarbetspartners finns med på dessa listor, att ta reda på vem slutanvändaren är av det du levererar – samt se över eventuella mellanhänder. Sanktionerna omfattar inte enbart direkt export till Ryssland. Utan också exempelvis när en vara har en rysk mottagare eller slutanvändare. Mer information och svar på vanliga frågor om export och sanktioner hittar du hos Kommerskollegium.

Har du en plan B?

Kontinuitetshantering innebär att du har en plan för att härda ut genom en ansträngd period, likt den vi nu befinner oss i. Säkerhetsläget i Sverige ser mycket annorlunda ut nu jämfört med bara för ett par år sedan, Verksamt beskriver läget på följande sätt.

"Några exempel på möjliga konsekvenser av säkerhetsläget är ökad risk för cyberattacker, risk för störningar i försörjning av varor och tjänster, samt försök till desinformation och ökad ryktesspridning. Kontinuitetshantering handlar helt enkelt om att skapa en plan B för att du ska vara bättre förberedd vid olika störningar."

Företag blir därmed inte enbart drabbade av direkta konsekvenser av kriget i Ukraina. Som exempelvis prisökning eller att import- eller exportmöjlighet stryps. Utan också genom att du behöver agera förebyggande och förberedande. MSB har bra information om hur du som företag kan förbereda dig, öka er beredskap och bygga en hållbar plan i oroliga tider. Mer om detta finner du hos MSB.

Jag vill bidra – hur kan jag göra?

Det finns många sätt att hjälpa till när det kommer till kriget i Ukraina – även för företag. Kanske kan du anställa en ukrainsk medborgare eller donera pengar?

Här har vi listat mer läsning för dig som vill veta mer om hur du kan hjälpa till:



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.