Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta eget företag

Logotyp till företaget? 5 tips som du inte får missa

Josefin Wallin 12 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Logotyp till företaget

Hur skapar jag en riktig bra logotyp till företaget? Här går vi igenom fem steg till en logga som både är snygg, ger förtroende och lockar nya kunder till köp.

Logotypen är ditt företags ansikte utåt. En igenkännande text- eller bildsymbol som kommer igen i marknadsföring och platser där ditt företag ska synas. Den bär också ofta på ett budskap som är viktigt för företaget. Loggan kan återfinnas på din hemsida, dina arbetskläder eller på ditt visitkort. Med andra ord fyller den en stor funktion. Följ dessa fem tips när du skapar en logotyp till företaget.

Logotyp till företaget? 5 vassa tips

1. Välj rätt – håll längre

En logotyp ska helst hålla länge utan att du behöver göra några justeringar. Därför är det klokt att låta förarbetet kring logotypen ta lite tid. I den här processen behöver du fundera på hur du vill att företaget ska uppfattas. Stilen du väljer för din logotyp ska ju både passa affärsidén och attrahera din tänkta målgrupp. Barnsligt enkel? Professionell och tung?

Att senare behöva ändra en logotyp är inte att föredra. Detta skadar den igenkänning som du redan byggt upp. Tänk också på att en bra logotyp inte handlar om din personliga smak – utan ren affärsnytta.

2. Less is more

När man skapar en logotyp till företaget är det lätt att man adderar allt för mycket detaljer. Logotypen ska vara enkel och därmed läsbar och igenkännande. Den ska vara lika tydlig på ett litet visitkort som på en stor fasadskylt. Stilrent och tydligt blir i regel också mer kraftfullt. Tänk på välkända logotyper som Apple, Adidas, IKEA och Nike. Alla är välkända logotyper med hög igenkänning – men utan för många detaljer.

3. Omvärldsbevakning

Vitsen med en logotyp är att ge företaget en visuell igenkänning. Säkert vill du också sticka ut i din bransch? Därför är ett bra tips att göra en omvärldsbevakning för att ta reda på hur logotyper för andra företag i branschen ser ut. Därefter blir det enklare för dig att skapa någonting unikt – som utmärker just ditt företag.

4. Logotypdesign

När du väljer färg, form och typsnitt har du också möjlighet att bygga en känsla av vad du vill representera. Förstärka företagets budskap helt enkelt. Seriöst, formellt eller lekfullt? Brunt ger en större känsla av ekologiskt än rött, gult kan signalera uppmärksamhet medan grönt ger ett lugnare intryck. Här får du testa och pröva dig fram för att få ett resultat som känns rätt – och signalerar det du vill. Anlitar du en extern byrå för att ta fram din logotyp? Se då till att du skickar med dina tankar och idéer tillsammans med beställningen. Det är ju trots allt din idé och ditt företag de ska ge ett ansikte.

5. Producera din logga i rätt format

När du har en idé om logotypens utseende, är det dags att börja skapa. Vissa gör sin logotyp till företaget själva, medans andra anlitar någon. Arbetar man professionellt med logotyper brukar man använda sig av exempelvis programmet Illustrator. Oavsett vilket så behöver du se till att din logotyp skapas i flera olika format – exempelvis png, eps, jpg och pdf.

Dessa olika format kommer att behövas beroende på var du ska använda din logotyp. Jpg fungerar om du snabbt vill klistra in logotypen i ett word-dokument – men kommer inte fungera när du vill trycka din logotyp på en skylt.

Det finns olika gratistjänster om man vill skapa en egen logotyp själv. Här får man den ofta inte vektoriserad, men det går förstås att ordna i efterhand. Du kan göra det själv på exempelvis Autotracer eller lite mer avancerat i Illustrator.

En vektoriserad logotyp består inte av pixelgrafik. Det innebär att du kan förstora eller förminska din logotyp utan att den blir suddig. Den blir med andra ord lika skarp i din mailsignatur som på bildekoren. Detta behöver du veta om du ska producera loggan själv. Annars kommer du få det av den byrå eller konsult du hyrt in för att skapa en logotyp till företaget.

Intresserad av ännu mer kreativitet?

Läs:Gör-det-själv appar som fixar din grafik
Läs:Ny logga? Tänk på det här innan du väljer färg.



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.