Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ny som företagare? Se upp med de kostsamma missarna

Yasemin Bayramoglu 3 maj, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Är du ny som företagare är risken extra stor att du får Skatteverkets ögon på dig. Här är de ­vanligaste felen som du (och alla andra före­tagare) ska se upp för!

Varje år registreras cirka 70 000 nya företag i Sverige. Ungefär var tionde av dem som registrerade sig förra året fick lite extra noga översyn av Skatteverket. Resultatet av den genomgången är precis klar.

– Vi tittar framför allt på företag som startats av personer utan någon tidigare erfarenhet av att driva företag, för vi vet att det är där som det blir extra många fel. Då är det bättre att kunna rätta till det i ett tidigt stadium innan det får stora ekonomiska konsekvenser, säger Jonna Enholm Timén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket.

Många gånger handlar det om rena missförstånd – andra gånger kanske det handlar om att man inte riktigt förstått regelverket.

– Det är oerhört mycket att sätta sig in i som ny företagare. Och det måste man göra. För visst kan det vara bra att ta hjälp med bokföringen av någon yrkeskunnig, men det är ändå du som skriver på deklarationen som själv blir ansvarig om något går fel, säger Jonna.

5 vanliga nybörjarfel

1. Fel i bokföringen
Ett av de fem vanligaste felen handlar om bokföringen. Det kan vara att man inte vet att man ska ha en bokföring eller att man till exempel missat att man ska kunna följa verifikationerna i en rak följd.

 Jonnas råd:
Ta den hjälp som finns på sajter som till exempel verksamt.se. Bokföringsnämnden har också sin bok Att föra bok, som förklarar på ett bra sätt. Nyföretagarcentrum kan man också fråga, de finns i väldigt många kommuner.

2. Felaktiga avdrag
Här har man inte koll på vilka kostnader som är avdragsgilla momsmässigt och/eller inkomstskattemässigt. Det finns ibland missuppfattningar kring vad som är avdragsgillt. Att kunna dra av för arbetskläder eller utbildningar är inte självklart. Likaså blir det ofta fel när man köper bil på företaget.

För den som har enskild näringsverksamhet är det extra viktigt att skilja på kostnader som är för verksamheten och sådant som är privat. Fel som Skatteverket upptäcker kan vara att man bjudit familj och vänner på middag på krogen, att man låter företaget bekosta bredbandet i privatbostaden och barnens mobiler, eller att man ordnar en konferensresa med stora privata inslag.

Jonnas råd:
Det finns möjlighet att exempelvis låta ett barn överta en telefon som man köpt till företaget, men då behöver man göra det på rätt sätt. Ta reda på vad som gäller vid någon av de informationsträffar eller webbseminarier som Skatteverket anordnar. Läs också Skatteverkets avdragslexikon på skatteverket.se.

 3. Missar i momsredovisningen
Här är det fel av alla slag – vissa redovisar fel moms medan andra kommer in med momsdeklarationen för sent. Då kan det bli väldigt kostsamt i efterhand. Momsen är ett svårt kapitel för dig som driver företag. Speciellt om du bedriver verksamhet inom kultursektorn eller om du handlar med andra länder.

Jonnas råd:
Skatteverket anordnar träffar och webbseminarier för dig som är nyregistrerad för moms.

4. Deklarerar inte momsen alls
För den som momsregistrerat sig men ännu inte kommit igång med verksamheten är det viktigt att förstå att så fort du är registrerad måste du deklarera din moms – även om du bara skriver en nolla på blanketten. När du ska betala beror på om du valt månads-, tremånaders- eller helårsredovisning.

Jonnas råd:
Det är tyvärr vanligt att missa att man måste deklarera även om man inte har kommit igång.

Att få en förseningsavgift är tråkigt och kan skapa onödig stress. Markera påminnelser i kalendern från start. Du kan också använda Skatteverkets e-tjänst.

5. Bedriver inte näringsverksamhet
När Skatteverket kommer med synpunkter på om man ska vara registrerad eller inte handlar det i regel om två olika scenarier – antingen har man blivit registrerad men har inte kommit igång med sin verksamhet som man hade tänkt. Eller så konstaterar Skatteverket efter utredning att en verksamhet snarare är en hobbyverksamhet än näringsverksamhet.

Här kan det lätt uppstå konflikter. För är det en hobbyverksamhet har man ingen avdragsrätt. Verksamheter där gränsen mellan privat och företag kan ge upphov till extra många frågetecken är till exempel blogg, foto och hästsport.

Den nya regeln att man slipper betala moms om man omsätter mindre än 30 000 kronor/år är just ett sätt att underlätta för småföretag.

Jonnas råd:
Tänk efter innan du registrerar ett företag. Vad är syftet med verksamheten? Är det något du ska bedriva på din fritid eller ska det bli din huvudsakliga sysselsättning? Är du registrerad men inte har kommit igång bör du skicka in en anmälan om avregistrering till Skatteverket. Det gör du lättast på verksamt.se.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.