Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så återhämtar du dig efter en motgång

23 september, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Baam! Ibland kan motgångar komma som ett slag i ansiktet på oss företagare. Så var det för Rickard Folkesson som blev stämd när han startade eget  men vägrade ge upp. Läs hans story och hur han hittade företagarglöden igen.

När Rickard Folkesson startade upp sitt företag Bostadsfotograferna i Sverige AB med två kollegor för fyra år sedan hotades de kort efter start av stämning på miljonbelopp av deras tidigare uppdragsgivare.

Denne hävdade att de hade brutit kontrakt, god affärssed och tagit kunder.
– Det var en riktig käftsmäll. Äntligen hade vi vågat ta steget och startat upp vår egen verksamhet och så ställs vi inför en långdragen process med tingsrätt och jurister. Det blev starten på en känslomässig berg- och dalbana där man ena stunden var hoppfull för att kort därefter gräva ner sig riktigt djupt, säger Rickard.

Anledningen att han och de två kollegorna ville dra sig ur tidigare avtal var en ekonomisk fråga och en lust att driva ett eget, gemensamt bolag.

Tingsrättsförhandlingarna, som pågick under ungefär ett och ett halvt år, slutade med förlikning.

Parterna fick betala sina egna rättegångskostnader och Rickard med kollegor fick betala en summa till den tidigare uppdragsgivaren.
– Så här i efterhand ser jag inte att vi kunde ha gjort något annorlunda. Vi hade inte gjort något fel. Vi ville starta upp och det var i rätt skede att göra det – att gå i bräschen och dra sig ur tidigare avtal. Det känns som att vi har gjort en bra sak för hela vår bransch.

Följderna blev ekonomiska. Rickard med kollegor har kommit ungefär ett år efter ekonomiskt och inte kunnat göra allt i den snabba takt som de hade velat.
– Men hela processen har ändå varit en lärdom, med tingsrätt och förhandlingar. Det har varit nervöst, men dalar och uppgångar i företaget har gjort mig starkare som person, och oss som ledningsgrupp. Vi har lärt oss att det inte heller går att vara för snäll. Hade vi lagt oss platta, hade vi inte varit där vi är idag.

Vilka tips ger du andra företagare som drabbas av motgångar, för att komma igen?
– Vi har varit tre som har bollat idéerna mellan oss, det har stärkt vår relation. Så ventilera med någon och grotta inte ned dig, försök hålla energin uppe även om det ser mörkt ut. Blicka framåt också – ha mål att sträva emot. Nu kan vi fokusera på det vi vill, vi ligger alltså kanske ett år efter i planering och budget, men vi växer hela tiden och blir större. Det hade vi inte gjort om vi hade stannat kvar.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.