Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så har familjeföretaget överlevt i 142 år

22 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Claes Warpes familjeföretag startade 1874, för 142 år sedan, och är – såvitt hans familj vet - Sveriges äldsta familjeföretag inom sin bransch. FOTO ANNA ALVERHAG

Hur är det att ta över ett familjeföretag som har vårdats i generationer? Claes Warpe är fjärde generationens köpman i rakt nedstigande led från sin farfars far – och nu expanderar företaget mer än någonsin.

Det var en gång en man som hette Claes E Johanson, en vandrande knalle i Västergötland som först fick råd med en kärra att dra för hand, sedan häst och vagn och så småningom en butik för tyger. Hans son tog sedan över. Och dennes son efter honom.

Nu har Claes Warpe, 47, tagit över släktens klädbutikskedja Fanny som fjärde generationens ägare i rakt nedstigande led. Men det var långt ifrån självklart.

Uppvuxen som enda sonen med tre systrar, där inget av syskonen var involverat eller intresserat av familjeföretaget, ville han hellre äventyra och se världen.
– När pappa pratade om företaget hemma kände jag ingen stor längtan att ta över. Jag ville göra annat, säger Claes.

Han utbildade sig i stället till högskoleekonom, reste lite, tog ströjobb utomlands och blev dykinstruktör.

Under några år drev han eget dykcenter i Sverige medan föräldrarna tog hand om klädbutikerna som då fanns i Sundsvall, Bollnäs, Härnösand, Söderhamn och Hudiksvall.
– De försökte inte styra in mig i företaget och jag hade inga planer alls på att ta över. Jag antar att mamma och pappa funderade över vem som skulle driva företaget efter dem, men de tänkte nog att det skulle lösa sig med tiden, säger Claes.

För den äldre generationen var släktföretaget dock allt. Pappa Gunnar kom in i företaget när han bara var 23 år, efter att hans far Linus dog. De och en stor del av släkten bodde också i lägenheter ovanpå de ”affärshus” som de då ägde i Bollnäs, staden där Claes är född och där allt egentligen började på allvar på 1800-talet.

Claes farfars far var i mitten på 1800-talet ung tonåring och vandrande knalle i knallebygd med bas i Marbäcks socken i Västergötland, där han sålde varor.
– Legenden säger att han, som också hette Claes, som ung gick till fots upp till Bollnäs och började handla med varor på marknader i trakten. Han rotade sig och började sedan sälja textilvaror från en lokal i Bollnäs.

Innan Claes farfars bror skulle ta över verksamheten blev han ihjälslagen i ett slagsmål. I stället blev det farfar Linus som tog över. Han tog sedermera namnet Warpe (efter sjön Varpen i Bollnäs, där han lät bygga sitt sommarhus).

Claes visar ett fotografi från 1950-talet där släkten poserar glatt utomhus på Claes den äldres 100-årskalas. Han och frun ler och ser uppklädda och pigga ut. Men det skulle snart ändras.
– Men bara några dagar senare dog frun och ytterligare fem dagar senare ramlade Claes och bröt lårbenshalsen och dog, så båda var borta drygt en vecka efter festen och fotot.

Några få år senare dog även farfar Linus alltför ung. Claes pappa kallades hem från Uppsala och fick avbryta sina studier för att gå in i företaget.

Tack vare pappa Gunnar och hans bror Göran expanderade företaget till nya städer, och på 1970-talet öppnade de Qvinny-butiker, föregångare till nuvarande MQ-kedjan som på 1980-talet bytte profil till Fanny.
– När min farbror dog 1994 köptes hans fru ut av min far Gunnar, som var ensam ägare tills jag köpte den av mina föräldrar och blev ensam ägare 2002. Det kändes spännande och roligt. Beslutet hade mognat fram över tid och jag hade hunnit göra annat. Jag var en bit över 30 då och det var nog bara bra.

Plötsligt var beslutet att ta över var enkelt.
– Jag var det enda egentliga alternativet inom familjen. Jag blev dock aldrig tvingad, utan jag tyckte att det var spännande att ta över. Givetvis funderade jag en del eftersom det inte var helt okomplicerat ekonomiskt av rättviseskäl gentemot övriga syskon och det krävde mycket planering av alla.

Under 142 år har verksamheten haft olika namn, bland annat modehuset Claes, och lite olika inriktningar men man har alltid handlat med kläder. Nu ingår tio klädbutiker i mellersta och norra Sverige. En av de största utmaningarna var när företaget i finanskrisens spår helt fick rekonstruera, nybilda och minska ner verksamheten.
– Nu är vi dock mycket lönsamma och starkare och med fler butiker än någonsin. Många andra inom handel har jättetuffa år, men vi satsar ännu mer på personlig service i tider när många klädbutiker drar ner på personal och nästan har självbetjäning.

Sambon Sofie har hittills varit involverad i företagets försäljning, skyltning och som modell i annonser, men är numera butikschef för butiken i Bollnäs.

Claes två söner är bara åtta respektive tre år, vilket gör att det kommer att dröja innan de diskuterar företagets framtid och femte generationens klädhandlarbana med dem.
– Men jag vill heller inte leda dem, utan de ska få söka egna vägar i yrkeslivet. Jag skulle ju lägga ett enormt ansvar på dem och det tycker jag inte är rättvist. Deras egna intressen är så oerhört mycket viktigare än någon tradition som ska föras vidare.

Trots att Claes är ensam ägare och bestämmer helt själv över verksamheten är företaget väldigt familjärt.
– Jag och mina två närmaste anställda pratar hela tiden om det som ”familjeföretaget” och de flesta medarbetare är nog lite stolta att arbeta inom det här gamla släktföretaget. Vi pratar ofta om ”Fanny-andan”.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.