Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så har familjeföretaget överlevt i 142 år

22 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Claes Warpes familjeföretag startade 1874, för 142 år sedan, och är – såvitt hans familj vet - Sveriges äldsta familjeföretag inom sin bransch. FOTO ANNA ALVERHAG

Hur är det att ta över ett familjeföretag som har vårdats i generationer? Claes Warpe är fjärde generationens köpman i rakt nedstigande led från sin farfars far – och nu expanderar företaget mer än någonsin.

Det var en gång en man som hette Claes E Johanson, en vandrande knalle i Västergötland som först fick råd med en kärra att dra för hand, sedan häst och vagn och så småningom en butik för tyger. Hans son tog sedan över. Och dennes son efter honom.

Nu har Claes Warpe, 47, tagit över släktens klädbutikskedja Fanny som fjärde generationens ägare i rakt nedstigande led. Men det var långt ifrån självklart.

Uppvuxen som enda sonen med tre systrar, där inget av syskonen var involverat eller intresserat av familjeföretaget, ville han hellre äventyra och se världen.
– När pappa pratade om företaget hemma kände jag ingen stor längtan att ta över. Jag ville göra annat, säger Claes.

Han utbildade sig i stället till högskoleekonom, reste lite, tog ströjobb utomlands och blev dykinstruktör.

Under några år drev han eget dykcenter i Sverige medan föräldrarna tog hand om klädbutikerna som då fanns i Sundsvall, Bollnäs, Härnösand, Söderhamn och Hudiksvall.
– De försökte inte styra in mig i företaget och jag hade inga planer alls på att ta över. Jag antar att mamma och pappa funderade över vem som skulle driva företaget efter dem, men de tänkte nog att det skulle lösa sig med tiden, säger Claes.

För den äldre generationen var släktföretaget dock allt. Pappa Gunnar kom in i företaget när han bara var 23 år, efter att hans far Linus dog. De och en stor del av släkten bodde också i lägenheter ovanpå de ”affärshus” som de då ägde i Bollnäs, staden där Claes är född och där allt egentligen började på allvar på 1800-talet.

Claes farfars far var i mitten på 1800-talet ung tonåring och vandrande knalle i knallebygd med bas i Marbäcks socken i Västergötland, där han sålde varor.
– Legenden säger att han, som också hette Claes, som ung gick till fots upp till Bollnäs och började handla med varor på marknader i trakten. Han rotade sig och började sedan sälja textilvaror från en lokal i Bollnäs.

Innan Claes farfars bror skulle ta över verksamheten blev han ihjälslagen i ett slagsmål. I stället blev det farfar Linus som tog över. Han tog sedermera namnet Warpe (efter sjön Varpen i Bollnäs, där han lät bygga sitt sommarhus).

Claes visar ett fotografi från 1950-talet där släkten poserar glatt utomhus på Claes den äldres 100-årskalas. Han och frun ler och ser uppklädda och pigga ut. Men det skulle snart ändras.
– Men bara några dagar senare dog frun och ytterligare fem dagar senare ramlade Claes och bröt lårbenshalsen och dog, så båda var borta drygt en vecka efter festen och fotot.

Några få år senare dog även farfar Linus alltför ung. Claes pappa kallades hem från Uppsala och fick avbryta sina studier för att gå in i företaget.

Tack vare pappa Gunnar och hans bror Göran expanderade företaget till nya städer, och på 1970-talet öppnade de Qvinny-butiker, föregångare till nuvarande MQ-kedjan som på 1980-talet bytte profil till Fanny.
– När min farbror dog 1994 köptes hans fru ut av min far Gunnar, som var ensam ägare tills jag köpte den av mina föräldrar och blev ensam ägare 2002. Det kändes spännande och roligt. Beslutet hade mognat fram över tid och jag hade hunnit göra annat. Jag var en bit över 30 då och det var nog bara bra.

Plötsligt var beslutet att ta över var enkelt.
– Jag var det enda egentliga alternativet inom familjen. Jag blev dock aldrig tvingad, utan jag tyckte att det var spännande att ta över. Givetvis funderade jag en del eftersom det inte var helt okomplicerat ekonomiskt av rättviseskäl gentemot övriga syskon och det krävde mycket planering av alla.

Under 142 år har verksamheten haft olika namn, bland annat modehuset Claes, och lite olika inriktningar men man har alltid handlat med kläder. Nu ingår tio klädbutiker i mellersta och norra Sverige. En av de största utmaningarna var när företaget i finanskrisens spår helt fick rekonstruera, nybilda och minska ner verksamheten.
– Nu är vi dock mycket lönsamma och starkare och med fler butiker än någonsin. Många andra inom handel har jättetuffa år, men vi satsar ännu mer på personlig service i tider när många klädbutiker drar ner på personal och nästan har självbetjäning.

Sambon Sofie har hittills varit involverad i företagets försäljning, skyltning och som modell i annonser, men är numera butikschef för butiken i Bollnäs.

Claes två söner är bara åtta respektive tre år, vilket gör att det kommer att dröja innan de diskuterar företagets framtid och femte generationens klädhandlarbana med dem.
– Men jag vill heller inte leda dem, utan de ska få söka egna vägar i yrkeslivet. Jag skulle ju lägga ett enormt ansvar på dem och det tycker jag inte är rättvist. Deras egna intressen är så oerhört mycket viktigare än någon tradition som ska föras vidare.

Trots att Claes är ensam ägare och bestämmer helt själv över verksamheten är företaget väldigt familjärt.
– Jag och mina två närmaste anställda pratar hela tiden om det som ”familjeföretaget” och de flesta medarbetare är nog lite stolta att arbeta inom det här gamla släktföretaget. Vi pratar ofta om ”Fanny-andan”.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.