Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Skapa en bloggstrategi för din företagsblogg 2016

14 januari, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Här är tipsen som hjälper dig som företagare att använda din blogg smart 2016!

Nu är det nytt år och många har redan gjort sina mål för vad de vill uppnå detta året. Som företagare så innehåller antagligen dina mål något som ökar försäljning och varumärkesmedvetenheten för ditt företag.

Företagare som bloggar fördubblar sina chanser att öka sin försäljning men det gäller samtidigt att maximera de möjligheter din företagsblogg ger. Du som ännu inte bloggar men funderar på att starta, varför inte göra det nu detta året?

Så skapar du en bloggstrategi för din företagsblogg 2016
Följande är till för att hjälpa dig att skapa en bloggstrategi 2016, den kan göras ännu mer komplex om du vill.

Utvärdera förra årets blogginsats
  • Vad gjorde du förra året med din blogg? Några saker att fundera kring:
  • Vilka inlägg var populärast? (kräver ett statistikprogram som Google Analytics)
  • Hur många besökare hade du och varifrån kom de?
  • Fanns det något dina läsare saknade? (fråga dem gärna)
  • Vad kan du förbättra i år?

Det finns flera andra saker gällande din blogg att utvärdera så som hur många som skrev upp sig på ditt nyhetsbrev, vilka inlägg som gav mest kommentarer, vilka sociala medier kanaler som fungerade bäst, bloggens utseende, övrigt innehåll.

Vad vill du uppnå med din företagsblogg 2016?
Vad är dina mål med din företagsblogg detta året? Är det att öka trafiken, öka försäljningen, få fler potentiella kunder eller något annat?

Ta dig tid att gå igenom vad du vill uppnå med bloggen, vad har den för syfte och hur kan du bemöta dina kunders behov genom den. Var specifik när du sätter dina mål, då blir det lättare att uppnå dem. Om ditt mål är att öka din trafik, hur mycket ska du då öka den och vilken sorts trafik är det du vill ha? Det kan vara bättre att öka med 100 nya potentiella kunder än 350 som bara läser och går vidare.

Nå dina mål snabbare och lättare
Du får lättare att nå dina mål om du bryter ner dem och är mer specifik. Bestäm hur du ska göra för att nå målet, vad du behöver och hur lång tid det får ta. Då blir det också enklare att mäta resultaten allt efter hand.

Klättra mot toppen av Google - sökoptimera dina blogginlägg
Det fina med en företagsblogg är att du har möjlighet att sökoptimera dina inlägg på ett helt annat sätt än en vanlig statisk hemsida har. För att kunna göra det behöver du veta vem du vänder dig till och vad de söker efter och vad dina nyckelord och sökfraser ska vara. Att lära sig grunderna i sökoptimering lönar sig. Det behöver inte vara komplicerat. Tycker du det verkar svårt eller helt enkelt inte vill göra det så finns det företag som kan hjälpa dig.

Håll koll på vilka du tävlar mot
Oavsett om man vill kalla det konkurrenter eller medtävlande så finns det andra som gör samma sak som du och det kan vara bra att hålla koll på vad de gör. Om inte annat så kan du lära dig något och se vad de gör och inte gör.

Planera ditt blogginnehåll
Detta är det första steget till att skapa bra innehåll som dina potentiella och nuvarande kunder uppskattar. Vad behöver de hjälp med, hur kan din blogg lösa deras problem? Hur ofta ska du blogga? Med en bra innehållsstrategi så kommer du långt. En början till en bloggplan hittar du här.

Använd gärna en så kallad “editorial calendar” där du kan planera in ditt innehåll. Det finns flera olika online program som kan underlätta också. Självklart kan du även använda en vanlig kalender också.

Vilken sorts innehåll ska du skriva? Några olika förslag på innehåll:
  • Kortare blogginlägg
  • Längre inlägg med mer specifik information
  • Frågor och svar inlägg
  • Videoinlägg
  • Listor
  • Bloggserier (flera sammanhängande inlägg, uppdelade på flera gånger)

När du bloggar om saker som inte är tidsbundna, t.ex ett julerbjudande, men istället delar med dig av värdefull information så kan du återanvända det under året. Bryt ner det till kortare statusuppdateringar för sociala medier t.ex eller dela på Instagram.

Behöver du hjälp att planera ditt blogginnehåll? Missa inte andra omgången av bloggplaneringsutmaningen som startar 25/1. Mer info på bloggsucce.se/bpuFörvandla läsare till kunder
Med välskrivet innehåll så är det lättare att förvandla läsare till kunder. Nästa steg från läsare till potentiell kund är via ditt nyhetsbrev. Där har du möjlighet att verkligen prata med de som är intresserade av vad du säljer. Arbeta därför in ditt nyhetsbrev i din bloggstrategi.

En av de viktigaste delarna i dina inlägg är ditt “Call to Action” även kallat CTA. Det är när du uppmanar till något. T.ex “för att få 20% rabatt på nästa inköp skriv in din email här” eller “100:- rabatt när du handlar innan kl 17 idag”. Avsluta dina inlägg med någon slags uppmaning om så bara att lämna en kommentar. Visa att du vill ha fortsatt kontakt med läsaren.

Hur ska du marknadsföra din företagsblogg 2016?
Vilka kanaler ska du använda för att marknadsföra din företagsblogg? Hur ska du använda dem? Att redan från början veta hur du vill distribuera ditt innehåll och markandsföra dig gör det lättare att skapa innehåll. Dra nytta av de olika schemaläggnings möjligheterna som erbjuds på kanaler som Twitter och Facebook eller använd t.ex Hootsuite. Kom ihåg att även om du automatiserar så måste du vara tillgänglig för att kommunicera med dina följare.

Utvärdera dina insatser

Utvärdera dina insatser med jämna mellanrum så att du kan se vad som fungerar och vad som kan förbättras. Har du fått den trafiken du ville? Ökat antalet prenumeranter till nyhetsbrevet? Sålt mer via din blogg? Skrivit så många inlägg som du planerat? Har det varit värt tiden du lagt ner? Vilka frågor du behöver ställa dig beror på de mål du satt upp.

Ladda ner din Bloggstrategimall
För att göra det lättare för dig så har jag skapat en mall du kan använda för att redan nu skapa din bloggstrategi. Ladda ner den här.


Har du redan planerat årets innehåll?


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.