Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Uppvisningen blev godkänd

27 maj, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Det gick bra hos Prussiluskancoachen.


Prussiluskan kom från konsultbyrån Mimo, på uppdrag av arbetsförmedlningen, och skulle granska min affärsplan för att bedöma om jag ska få starta eget-bidrag.


Han gick ut hårt. Mötet började med att han bad mig presentera affärsidén och konkretiserade enligt följande: Hur kom du på det här? Vad har du gjort innan? Hur ska du tjäna pengar? Vilka är dina kunder? Hur ser det ut om fem år?


Men vänta nu. Allt står ju i affärsplanen, tänkte jag, men kom samtidigt på att han förstås skulle dubbelkolla om jag vet vad jag skrivit.


Okej, det här ska jag klara. Fäste blicken i hans och började tala som en student inför sin magister.  Jag sa inte: "Tja, man får väl se hur det går efter hand, typ" utan "Vi har planerat att göra en viss utvärdering varje kvartal. Det här kommer att ta tid och jag tror inte att vi kommer att kunna bedöma resultatet förrän om tidigast ett år". Det senare låter helt förtroendeingivande, medan det första låter som om du har noll koll, även om de båda sägningarna har exakt samma innebörd och sanningen som ligger någonstans mitt i mellan. För vad vet du innan du startat din business? Egentligen, typ noll. Du kan bara tro, vilja och hoppas mer eller mindre väl underbyggt.


Direkt pekade han ut svagheterna:1. "Du vet inte hur det kommer att gå."Mitt svar: Sant. Hade jag tillhört ett stort mediehus hade jag beställt en marknadsundersökning, sedan en läsarundersökning och sedan provbyggt sajten och sedan gått ut och provsålt annonser på den. Sedan hade jag startat upp. Jag väljer att göra allt skarpt, till ungefär en tiondel av summan, och sedan ändra efter hand. Då lär jag mig mer och misslyckas allt får jag se utgifterna som en studieskuld. Coachens dom: Ja, så kan man se det.


2. "Finansieringen är ett osäkerhetsmoment." Mitt svar: Sant. Jag väljer att få ihop finansieringen för varje enskilt steg utan att veta utgången, eller ens nästa månad eller moment. Men rätt som det är har jag en kund, kanske när jag har min produkt. Jag väntar med att ragga en extern storägare, till det att jag verkligen vill ha en sådan. Nu är jag heller inte värd något. Är det ok? Coachens dom: Så kan man se det, vänta du, men här har du en utmaning.


Tror inte coachen upplevde sig själv som någon granskare. Han kom mer med tips och råd och lyssnade intresserat. Jag försökte fiska om han skulle godkänna mig inför arbetsförmedlingen och jag fick känslan av att han skulle det.


Alltså: Prussiluskancoachen avklarad. Check.


Återstår gör fortfarande ungefär en miljon kriterier innan jag får starta eget-bidraget. Det ska till ett arbetsgivarintyg, journalistförbundet ska säga sitt, arbetsförmedlingen ska godkänna det hela. Ska försäkringskassan vara med på ett hörn, eller hur var det? Nej, tror inte det, det handlade om något annat. SGIn, var det visst. Puh.


 




 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan

Att driva eget handlar om mer än att få betalt för jobbet du gör. Redan innan du skickar din första faktura bör du veta hur fakturering fungerar – och hur du kan slippa vanliga misstag som kan kosta tid, pengar och kunder. Här är guiden för dig som vill fakturera smart från dag ett – förslagsvis med e-faktura.

inexchange
Inexchange 13 augusti, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 4 minuters läsning
fakturera smart

Foto: Inexchange-Artikel-2

Psst! Innan vi går igenom hur smart fakturering fungerar; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här! 

Okej, då kör vi igång.

Vad ska en faktura innehålla?

Oavsett om du fakturerar som enskild firma eller aktiebolag måste dina fakturor följa Skatteverkets regler. En korrekt faktura ska innehålla:

  • Ditt företags namn, adress och organisationsnummer
  • Kundens namn och adress
  • Fakturanummer (i löpande serie)
  • Fakturadatum
  • Förfallet datum (betalningsvillkor)
  • Beskrivning av varan/tjänsten
  • Pris och moms (specificerat)

Varning: Skickar du en bristfällig faktura kan kunden neka att betala tills den är korrekt.

Behöver jag ett faktureringssystem?

Nej, du måste inte ha ett system – men det underlättar! Ett smart alternativ till dyra system kan vara Inexchange, där Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Ett bra faktureringsverktyg:

  • Hjälper dig att skapa korrekta fakturor
  • Skickar automatiska påminnelser
  • Håller koll på vad som betalats
  • Gör bokföringen enklare

Många företagare utan bra system (som kanske använder word eller excel) lägger alldeles för mycket tid på faktureringen. Tid som istället skulle kunna läggas på kunderna.

Varför ska jag använda e-faktura istället för PDF?

Många nya företagare börjar med att skicka sina fakturor som PDF och via mejl. Det kan fungera – men med tiden dyker problemen upp:

  • Fakturor fastnar i spamfilter eller tappas bort
  • Du får inget kvitto på att fakturan levererats
  • Bedragare kan manipulera PDF-fakturor
  • Manuell hantering ökar risken för fel

E-fakturor är digitala, strukturerade och säkra. De skickas direkt in i kundens ekonomisystem och du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot. 

Förbered för framtiden – nya krav på e-faktura kan komma

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag.

Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land. Skatteverket, Bolagsverket och Digg (Myndigheten för digital förvaltning) har uppvaktat regeringen och föreslagit att det tillsätts en utredare som undersöker möjligheterna att införa ett sådant lagkrav.

Om du börjar med e-faktura från start är du förberedd – och slipper byta system när reglerna väl ändras.

Du behöver inte spara pappersverifikationer

Med ett digitalt faktureringsflöde behöver du inte längre:

  • Spara papperskopior
  • Sortera och arkivera i fysiska permar
  • Hitta kvitton i plastfickor

Enligt Skatteverket går det bra att spara bokföringsmaterial digitalt – så länge det sker på ett säkert och verifierbart sätt. Läs mer om den nya kvittolagen här.

Varför är e-fakturor bättre än PDF?

Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord, där bluffversioner ser sin chans att smyga sig in i ett försök att lura dig. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här). 

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, Färre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

H2: Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Från källarklippning till 45 000 följare: vad en självlärd 19-åring kan lära oss

För två år sedan klippte Sven Zetterberg, 19, sin första kund i källaren. Det blev ett fiasko. Idag reser kunder från hela Sverige för att sätta sig i hans frisörstol i Göteborg.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 10 november, 2025 Uppdaterades 10 november, 2025 3 minuters läsning
2026 (7)

Foto: sz.blends profil på TikTok



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.