Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Våra pengar var på väg att ta slut"

12 september, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Elsa Bernadotte, Karma

Foto: Elsa Bernadotte är en av mesgrundarna till Karma. Foto: Teemu Paananen.

Matsvinnsappen Karma har vuxit snabbt och lanseras nu utomlands. Men vägen dit har inte varit spikrak.– Vårt misstag var att vi inte direkt testade appen gentemot den målgrupp vi tänkte skulle använda den, säger Elsa Bernadotte.Berättat för: Caroline Engvall

I september 2015 startade jag och mina medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Mattis Larsson och Ludvig Berling vårt bolag Karma, där kunder kan köpa bra mat som har blivit över från restauranger. Vår ursprungliga idé var dock något helt annat än vad Karma är idag. Kortfattat ville vi bygga en intelligent shoppingassistent till telefonen.

Vi fick positiv respons direkt från investerare och lyckades ta in vår första såddfinansieringsrunda från ängelinvesterare som förstod vår vision och den potential som fanns i tjänsten. Även om vi till slut gjorde en så kallad pivot från ursprungsidén och ändrade oss till dagens affärsmodell var det detta som blev startskottet och början på Karmas resa.

Att bygga något själv från grunden hade länge varit en dröm och att göra någonting med så kallad ”high risk high reward” kändes spännande. Men tidigt under vår entreprenörsresa begick vi ett stort misstag: vi väntade för länge med att testa vår idé på den tilltänkta målgruppen.

En tuff insikt


När vi under våren 2016 lanserade en beta-version av Karma visade det sig att vår målgrupp inte var lika aktiv i appen som vi hade trott. Vi hade byggt en tjänst som attraherade väldigt många och gjorde därmed det klassiska misstaget att försöka nå alla, när vi kanske borde riktat oss mot en mer specifik målgrupp.

Det var en tuff insikt, eftersom det låg många timmars hårt arbete bakom produkten. Våra pengar var nära på att ta slut, så pressen var stor. Jag och mina medgrundare var då tvungna att vara ärliga mot oss själva och varandra om situationen. Hade vi byggt något som marknaden ville ha? Löste vi något problem? Var vi passionerade över vår produkt?

Det satt djupt inne, men vi erkände till slut inför oss själva att svaren på frågorna var nej. Vi bestämde oss då för att se på situationen med nya ögon, glömma alla förväntningar vi byggt upp på den tidigare produkten och våga gå tillbaka till ruta ett.

Dags att tänka om


Om vi kunde göra vad vi ville, vad skulle vi göra då? Kunde vi använda det vi redan hade byggt till något som löste ett riktigt problem och till någonting som kändes meningsfullt?

Ur dessa frågeställningar växte Karma-appen och idén om att använda teknik för att minska matsvinnet fram.

Därefter gick det fort. På mindre än två veckor ändrade vi inriktning internt, fick igenom den bland investerarna, byggde om produkten och anslöt tre restauranger som vi testade nya modellen på. Det fungerade!

Av misstagsprocessen lärde vi oss någonting bra som idag är en styrka i vårt team: Nu arbetar vi med korta sprintar och testar allt mot slutanvändaren under arbetets gång.

Jag lärde mig att ärlighet och att våga tänka om när det är tufft är viktigt för att komma framåt när man har fastnat. Det är jobbigt och obekvämt i stunden, men det kan vara det minst smärtsamma på lång sikt. Den här tiden lärde mig även att hårt arbete inte är synonymt med att jobba smart. Om man däremot jobbar både hårt och smart kan det ge stor effekt.

Grundläggande principer


Idag försöker jag leva efter våra grundläggande principer på Karma, varav två favoriter är ”customer obsession” och ”focus, execute, then improve”. Den förstnämnda står för att värdet skapas och slutar hos kunden. Den sistnämnda att som entreprenör är tempot är a och o.

För det mesta har man varken tid eller resurser att skapa perfektion direkt. För oss har det handlat om att testa ett koncept med minsta möjliga prototyp för att komma vidare – att lära sig snabbt. Perfektion får komma över tid i stället.

Idag inser jag att vårt misstag var en viktig del av resan som lärde oss att bli bättre, både som entreprenörer och som team. För att växa behövs växtvärk, så generellt sett är motgångar ofta någonting positivt så länge man tar ansvar för sin del samt reflekterar kring varför det skedde och vad man ska göra annorlunda nästa gång.

Har man en bra process för att vända misstag till maximalt lärande kan det vara oerhört utvecklande och leda till snabb förbättring.”

Sålde första företaget

Namn: Elsa Bernadotte. Ålder: 29 år.

Karriär: Co-Founder och COO för Karma. Innan Karma grundade hon bolaget Pop Fruits, som hon sålde 2016.

Bor: Stockholm.


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.