Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Våra pengar var på väg att ta slut"

12 september, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Elsa Bernadotte, Karma

Foto: Elsa Bernadotte är en av mesgrundarna till Karma. Foto: Teemu Paananen.

Matsvinnsappen Karma har vuxit snabbt och lanseras nu utomlands. Men vägen dit har inte varit spikrak.– Vårt misstag var att vi inte direkt testade appen gentemot den målgrupp vi tänkte skulle använda den, säger Elsa Bernadotte.Berättat för: Caroline Engvall

I september 2015 startade jag och mina medgrundare Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Mattis Larsson och Ludvig Berling vårt bolag Karma, där kunder kan köpa bra mat som har blivit över från restauranger. Vår ursprungliga idé var dock något helt annat än vad Karma är idag. Kortfattat ville vi bygga en intelligent shoppingassistent till telefonen.

Vi fick positiv respons direkt från investerare och lyckades ta in vår första såddfinansieringsrunda från ängelinvesterare som förstod vår vision och den potential som fanns i tjänsten. Även om vi till slut gjorde en så kallad pivot från ursprungsidén och ändrade oss till dagens affärsmodell var det detta som blev startskottet och början på Karmas resa.

Att bygga något själv från grunden hade länge varit en dröm och att göra någonting med så kallad ”high risk high reward” kändes spännande. Men tidigt under vår entreprenörsresa begick vi ett stort misstag: vi väntade för länge med att testa vår idé på den tilltänkta målgruppen.

En tuff insikt


När vi under våren 2016 lanserade en beta-version av Karma visade det sig att vår målgrupp inte var lika aktiv i appen som vi hade trott. Vi hade byggt en tjänst som attraherade väldigt många och gjorde därmed det klassiska misstaget att försöka nå alla, när vi kanske borde riktat oss mot en mer specifik målgrupp.

Det var en tuff insikt, eftersom det låg många timmars hårt arbete bakom produkten. Våra pengar var nära på att ta slut, så pressen var stor. Jag och mina medgrundare var då tvungna att vara ärliga mot oss själva och varandra om situationen. Hade vi byggt något som marknaden ville ha? Löste vi något problem? Var vi passionerade över vår produkt?

Det satt djupt inne, men vi erkände till slut inför oss själva att svaren på frågorna var nej. Vi bestämde oss då för att se på situationen med nya ögon, glömma alla förväntningar vi byggt upp på den tidigare produkten och våga gå tillbaka till ruta ett.

Dags att tänka om


Om vi kunde göra vad vi ville, vad skulle vi göra då? Kunde vi använda det vi redan hade byggt till något som löste ett riktigt problem och till någonting som kändes meningsfullt?

Ur dessa frågeställningar växte Karma-appen och idén om att använda teknik för att minska matsvinnet fram.

Därefter gick det fort. På mindre än två veckor ändrade vi inriktning internt, fick igenom den bland investerarna, byggde om produkten och anslöt tre restauranger som vi testade nya modellen på. Det fungerade!

Av misstagsprocessen lärde vi oss någonting bra som idag är en styrka i vårt team: Nu arbetar vi med korta sprintar och testar allt mot slutanvändaren under arbetets gång.

Jag lärde mig att ärlighet och att våga tänka om när det är tufft är viktigt för att komma framåt när man har fastnat. Det är jobbigt och obekvämt i stunden, men det kan vara det minst smärtsamma på lång sikt. Den här tiden lärde mig även att hårt arbete inte är synonymt med att jobba smart. Om man däremot jobbar både hårt och smart kan det ge stor effekt.

Grundläggande principer


Idag försöker jag leva efter våra grundläggande principer på Karma, varav två favoriter är ”customer obsession” och ”focus, execute, then improve”. Den förstnämnda står för att värdet skapas och slutar hos kunden. Den sistnämnda att som entreprenör är tempot är a och o.

För det mesta har man varken tid eller resurser att skapa perfektion direkt. För oss har det handlat om att testa ett koncept med minsta möjliga prototyp för att komma vidare – att lära sig snabbt. Perfektion får komma över tid i stället.

Idag inser jag att vårt misstag var en viktig del av resan som lärde oss att bli bättre, både som entreprenörer och som team. För att växa behövs växtvärk, så generellt sett är motgångar ofta någonting positivt så länge man tar ansvar för sin del samt reflekterar kring varför det skedde och vad man ska göra annorlunda nästa gång.

Har man en bra process för att vända misstag till maximalt lärande kan det vara oerhört utvecklande och leda till snabb förbättring.”

Sålde första företaget

Namn: Elsa Bernadotte. Ålder: 29 år.

Karriär: Co-Founder och COO för Karma. Innan Karma grundade hon bolaget Pop Fruits, som hon sålde 2016.

Bor: Stockholm.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.