Varför är Gymkompaniet så kassa på att tjäna pengar?
Jag tyckte det kunde vara lite intressant att analysera vad det är som gör att resultatet är så pass lågt.
Foto: Författaren
Senaste tre åren har vi sammanlagt skeppat iväg gymutrustning för 239miljoner kr exkl.moms. En helt okej siffra för några lantisar.
Men, under samma tid har vi ett totalt resultat på knappt 2 miljoner. Knappt 1%.
Jag tyckte det kunde vara lite intressant att analysera vad det är som gör att resultatet är såpass lågt. Vissa känns mest som ursäkter. Men några är riktiga.
1. Stadig tillväxt kostar
Vi har vuxit 9 år i rad nu, från 2,5 miljon till 96 miljoner. Och det kräver satsningar på IT-struktur, lanseringar i Danmark, Finland, nya kategorisegment där vi fått testa oss fram, anställningar, truckar, packbord, etc etc...
2. Roliga/Förenklande grejer
- Vi kör bonus till alla när vi slår månadsrekord, och även vid löne-snacket brukar vi betala ut bonus. Det är inga enorma summor, men i år blev det ca 400 k totalt under året med arbetsgivaravgifter.
- Vi drog en resa till Tyskland i Mars för sådär 125 k, och en spavistelse i vintras för några kronor
- Vi tar emot allt gods på pall i container, vilket minskar packytan och kostar oss några 100k/år i ökade containerfrakter. Men det blir smidigare hantering på lagret.
3. Efterdyningarna av Covid
Under Covid var hemmagym-branschen glödhet och alla aktörer fyllde på sina lager till bristningsgränsen. Sen tog det tvärstopp. Och i princip har alla onlineaktörer kört rea på hela sortimentet i flera år nu. Vilket har pressat priset nedåt även under inflationen.
4. Dollarn
Vi handlar in i dollar. Och även om dollarn nu äntligen sjunker lite så har den stigit markant de senaste åren vilket varit uselt för vår marginal, och det finns precis noll chans att höja priserna i samma takt. (Notera även punkt 3 igen)
5. Underleverantörna
Ett problem med gymbranschen är att den är säsongsbetonad, och vi är flera som slåss om samma utrymme på Google/sociala medier med väldigt likvärdiga produkter. Vi har genom åren blivit underleverantör till ett antal företag som bl.a säljer gummigolv, eller utrustning på upphandlingar. Vilket ger oss ett jämnare flöde/bredare marknad, men sämre marginal.
Det är ett judgement-call då vi ofta har storsäljare slut i lager som vi gärna sålt till 'verklig' marginal. Men under exempelvis lågkonjukturens peak räddade detta verkligen tillväxten.
Men egentligen...
Så handlar det kanske om en inställningsfråga från min sida. Jag vill alltid gå med plus-resultat, men det är inte vinsten i sig som driver mig. Jag är mer intresserad av att omsätta 100 miljoner med 1 miljon i vinst, än att omsätta 20 miljoner med 10 miljoner i vinst. Och då tar jag troligen undermedvetet också beslut åt det hållet.
Jag är medveten om att det inte är helt rationellt. Men jag personligen drivs av just tillväxt och jag tänkte göra detta i sådär 42 år till, och då blir vinsten på kort sikt (några år) relativt orelevant så länge jag kan räkna hem det i framtiden. Vilket jag tror vi kan göra.
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.