Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Prioritera rätt – och få mer gjort

23 februari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Hugger du snabbt tag i uppgifter bara för att upptäcka att det blir merjobb i slutändan? Då är risken stor att du lider av prekastinering – avbockarsjukan. Hantera den så här.

Uppskjutarsjukan, eller så kallad prokrastinering, har du kanske hört talas om. Det handlar om att skjuta på att ta tag i jobbiga uppgifter till sista sekund.

Nu har forskare kommit fram till att vi även tenderar att göra motsatsen: Kasta oss över saker för att avsluta dem – även om det innebär merjobb. Det kallas att prekrastinera, eller att lida av avbockarsjukan.

Vid en studie vid University of Pennsylvania i USA ombads deltagarna att bära en hink med mynt över en mållinje. De fick välja mellan två hinkar, en som stod nära dem själva och en som stod nära mållinjen.

Förvånansvärt nog valde de flesta av deltagarna hinken som var närmast dem, trots att de fick bära den längre. Anledningen, sa de efteråt, var att de ville klara av uppgiften snabbt.

Effektivitetsexperten Maria Breitholtz Söderström menar att mejlhantering är ett typiskt exempel på prekrastinering.
– Vi svarar snabbt för att vi vill få undan den mentala belastningen. Problemet är att mejlen ofta ökar ju snabbare vi betar av den. Det är inte den som har tomt i sin inbox när den dör som vinner, säger hon.

Även andra arbetsuppgifter är lätta att vilja stöka av omedelbart. Risken är att du bara lurar dig själv, menar Alexander Rozental, han är psykolog och har skrivit boken Dansa på Deadline.
– Problemet är att det leder till att du tar på dig andra uppgifter. Fråga dig själv om du utnyttjar tiden du vinner till återhämtning – eller till mer jobb, säger han.

Att göra saker på en gång innebär inte heller alltid att resultatet blir det bästa.
– Kastar du dig in i arbetet för att bara få det överstökat är risken stor att du missar information och att stämma av att du är på rätt spår. Då blir resultatet lidande, menar Alexander Rozental.

Därför prokrastinerar vi:
  • Vi har svårt att prioritera, och se vad som är viktigt. Allt känns lika angeläget att ta tag i.
  • Det är belönande i sig att klara av saker fort. Vi blir beroende av känslan att prestera hela tiden.
  • Vi vill slippa hålla många olika uppgifter i huvudet.
Gör så här istället
– bästa tipsen från Maria Breitholtz Söderström och Alexander Rozental

1. Skapa en att-göra lista
Skriv ner vad du ska göra när det dyker upp och sedan skapa en prioriteringsordning.
2. Planera
Ägna en stund åt planering innan du sätter i gång med uppgifter. Fråga: Vad ska göras, vad är syftet och när måste det vara klart.

3. Prioritera
Värdera dina arbetsuppgifter utifrån om de är bråttom eller viktiga, varken eller – eller både och?
  • Viktigt men inte bråttom – bestäm när du ska göra det
  • Bråttom men inte viktigt – försök delegera
  • Bråttom och viktigt – gör det direkt
  • Inte viktigt, inte bråttom – gör det senare
4. Schemalägg uppgifter
Gör du samma typ av arbetsuppgift flera gånger under veckan? Gruppera dem och riva av dem vid specifika tillfällen under veckan.

5. Stäng av mejlaviseringar
Kolla inte mejlen hela tiden,utan vid specifika tidpunkter under dagen.

Artikeln är ett sammandrag av en artikel i Driva Eget nummer 8 2104, som du kan köpa här!Lider du av uppskjutarsjukan:3 råd – Bota uppskjutarsjukan!Läs också: Så dubblerar du din effektivitetMissa inte vår nya kurs: Skapa superstruktur på en dag – med vår nya heldagskurs med effektivitetsexperten David Stiernholm,läs mer och anmäl dig här!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.