Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Vi arbetar gärna med er men inte med Fredrik!

10 september, 2015 3 minuters läsning
Känn på den ett tag, kan väl säga att den inte smakar lika gott som en bakelse på Wienercafeét i Stockholm. Första veckan på jobbet och att då ha ett samtal med sin chef i just detta ämne var väl något som jag inte hade räknat med. Minns fortfarande det där mötet med det stora logistikföretaget 2005. Personligen tyckte jag att mötet gick mycket bra och min känsla var att affären var vår.

På den punkten hade jag rätt, att affären var vår alltså MEN jag hade inte rätt på alla punkter och en sak var säker att på den tiden så var min förmåga att värdera min egna insats på möten inte på topp. Dagen efter mötet ringer kunden till min chef och säger att de gärna använder oss som leverantör men vi vill inte arbeta tillsammans med Fredrik.

Det positiva med denna händelse är att jag lärde mig ofantligt mycket och då bland annat hur viktigt det är att vara relevant i sin kommunikation med kunden.

Tänk att kvaliteten på det där första mötet är så viktigt och det oavsett om det är via mail, telefon, sociala medier eller ett fysiskt möte.

Jag tror att en av de stora utmaningarna för de personer som idag har försäljning i sin funktion är just att vara relevanta i sina samtal med potentiella kunder. Jag möter allt oftare personer som säger att det är så svårt att nå beslutsfattare och det stämmer, det har blivit svårare och det kommer inte bli lättare.

När jag idag samtalar med företag så delar många av dem en upplevelse. Den upplevelsen är att de möts allt oftare av irrelevant information från den ena eller andra leverantören. Många av företagen beskriver att de möts allt oftare av mail eller meddelande i sociala medier som inte alls är relevanta för dem men de möter även konsulter, säljare etc i fysiska möten som fokuserar mer på sin egen produkt eller tjänst än på den verklighet som den potentiella kunden lever i.

Detta inifrån och ut perspektiv som många leverantörer har är en anledningen till att köpare i allt högre grad använder sökmotorer och egna sociala nätverk för att samla så mycket information som möjligt och för att då kontrollera sin egen köpresa och endast kontakta leverantörer i slutet av sin köpprocess.

Oavsett vilket kanal du väljer för att kontakta dina potentiella kunder så kommer du behöva sticka ut. Du kommer att behöva vara relevant i din kommunikation gentemot dina kunder och potentiella kunder och det beroende på vart de befinner sig på sin köpresa.

En sak är 110 % säker och det är att din kommunikation INTE skall handla om dig. Fokusera på din potentiella köpares agenda INTE din egna agenda. Om du inte kommunicerar ditt budskap utifrån dina potentiella kunders verklighet så kommer du ha svårare att nå framgång.

Köpare vill ha svar på sina affärsmässiga utmaningar. Om du kan visa att du kan lösa dessa utmaningar så ökar dina möjligheter att göra affär. När du och jag liksom våra kunder köper något så är vi intresserade av RESULTAT och EFFEKT av ett samarbete.

Så att om målet med er kommunikation på exempelvis LinkedIn är att öka era möjligheter att göra affärer så är mitt tips att inte berätta vilka affärer ni gjort, eller vilka möten och föreläsningar ni hållit i. Berätta istället på vilket sätt era potentiella kunder kan förbättra sin verksamhet och bli mer framgångsrika och ge konkreta tips. Att tala om VAD de skall göra det är lätt men att tala om HUR de skall göra är en annan femma.

Den potentiella köparen är intresserade av sin egen verksamhet och dess framgång inte av din framgång.

Lycka till med affärerna!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom Talenom 28 maj, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.