Till huvudinnehållet

Få ut mer av ditt besök, bli medlem!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Driva Eget

Så får du bästa året som företagare – med rätt målsättningar

c80bb5db71c9b76f7a6e2baf51511976
Maja-Stina Skarstedt 29 december, 2023 4 minuters läsning
Sätt rätt målsättning för 2024

Foto: Sätt rätt målsättning för 2024

Det är dags att blicka framåt – mot 2024. Nu får vi ett sprillans nytt år att fylla med det vi faktiskt vill göra! Innan du gör det – låt oss hjälpa dig att sätta rätt målsättningar.

När det är dags att ta farväl av ett helt år, 365 dagar, är det på sin plats att utvärdera. Fråga dig själv:

  • Vad var bäst med 2023?
  • Vad vill jag ta med mig in i 2024?
  • Vad vill jag förbättra kommande år?
  • Hur vill jag se mig själv om exakt ett år?
  • Vad behöver jag göra för att nå dit?

När du har svaren på frågorna kommer du närmare dina målsättningar.

Men det kan också hjälpa att fördjupa dig inom olika områden i ditt företag. Områdena kan såklart variera beroende på vilken business du driver, men här är några förslag:

1. Struktur och målsättningar

Här kan du samla allt som har med planering, struktur, din tid i företaget och dina målsättningar. Besvara följande frågor:

  • Efter året som gått – är jag nöjd med nuvarande struktur eller vad vill jag förbättra?
  • Hur ser min dagliga, veckovisa och månatliga planering ut? Hur vill jag att den ska se ut?
  • Vad vill jag lägga min tid på i företaget? Hur kan jag optimera min tid bättre?
  • Vilka mål har jag för 2024? Hur följer jag upp dem varje månad?

Utifrån dina svar kan du dra upp riktlinjerna för ett nytt år.

2. Ekonomin – som bär hela företaget

Utan en god ekonomi i företaget finns det inte kvar. Därför bör du mer än någonsin ha en planering för den – och en budget.

Här är följande frågor viktiga att klura på:

  • Hur ser min budget ut för 2024?
  • Hur mycket vill jag omsätta varje år? Och per månad?
  • Vilka kostnader beräknar jag ha i mitt företag?
  • När ska jag rapportera saker till Skatteverket?
  • Hur ofta ska jag följa upp min ekonomi i företaget? Har jag specat vilka dagar i min kalender?

Hasta inte över ekonomin! Det brukar ge en tråkig baksmälla en bit in på året. Därför är det otroligt viktigt att även här följa upp kontinuerligt.

3. Säljet – gör det till en daglig rutin!

Om du känner att sälj är ett nödvändigt ont och att du helst skulle vilja syssla med annat bör du:

  1. Tänka om och börja lära dig att gilla sälj
  2. Ta extern hjälp med säljet

För vet du – utan försäljning = inga jobb och till slut inget företag.

Läs mer: 5 enkla steg – så här säljer du mycket mer

Så, inför 2024, kan du behöva sätta en säljstrategi. Tänk över:

  • Vad är mitt erbjudande till mina kunder?
  • Varför behöver de just mitt erbjudande?
  • Vilka kunder planerar jag att kontakta? Vilka är mina drömkunder?
  • Hur ofta ska jag sälja? (Om du gör det till en daglig rutin avdramatiserar du säljet. Därför att det till slut känns lika naturligt som att borsta tänderna.)
  • Hur når jag mina kunder bäst?
  • När utvärderar jag hur min försäljning går?
  • Hur firar jag när jag når mina säljmål?

4. PR och marknadsföring – bli top of mind hos dina kunder

Detta område ligger nära säljet förstås, men kan ändå ses som något eget. Beroende på vilket företag du driver finns det olika vägar att gå vad gäller din PR och marknadsföring. Fast frågorna att ställa dig själv kan vara samma:

  • Vilka kanaler syns jag i just nu? Finns det kanaler där jag borde synas mer – eller mindre?
  • Hur kan jag få tidningar, medier eller andra kanaler att skriva eller prata om mig?
  • Vilka samarbeten är möjliga för mitt företag 2024?
  • Hur ser min månatliga plan ut för att regelbundet vara top of mind hos mina kunder?
  • När stämmer jag av så att det går enligt plan?

Läs mer: 5 nyårslöften alla företagare borde ha – så blir nästa år ditt bästa

5. Affärsutveckling – viktigt hos alla företag

För att ditt företag ska finnas i framtiden behöver det både vara hållbart och ständigt utvecklas. Här behöver du omvärldsbevaka, vara på tårna och beredd på att skruva på dina kunderbjudanden. Det är viktigt att du frågar dig:

  • Hur vill jag utveckla mitt företag?
  • Vilka nya saker kan jag göra i min nuvarande business?
  • Är det möjligt med ytterligare affärsområden – antingen som ligger nära min befintliga affär eller som är ett helt nytt område?
  • Hur gör jag tid för affärsutveckling i mitt företag? Och hur mycket tid viker jag åt detta?

Många frågor kräver många svar – men det är värt tiden som du lägger ned. En av anledningarna till att du bestämde dig för att driva företag var troligtvis för att du själv ville sitta i förarsätet i ditt liv. Se till att du gör det 2024!



Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.