Northvolts kris: Så kan du skydda ditt företag när en stor kund krisar

Ebba Arnborg

Publicerades: 12 september, 2024

Northvolts ekonomiska problem skakar just nu om företags-Sverige. Om en stor kund krisar, vad kan du göra för att säkra din verksamhet? Här är konkreta tips för att minska riskerna och fortsätta växa, trots osäkerheten.

I veckan gick batterijätten Northvolt i Skellefteå ut med nyheten att man gör en ”strategisk översyn av verksamheten” på grund av en ekonomiskt utmanande situation. Verksamheten omstruktureras, en del av fabriken stängs och personal kan komma att varslas.

Samtidigt poängterade de att det inte råder någon tvekan om den globala omställningen mot elektrifiering.

– Framtidsutsikterna för batteritillverkare, inklusive Northvolt – är goda, sa Peter Carlsson, Northvolts vd i ett pressmeddelande.

När en stor kund krisar

Nyheten om Northvolts kris har skakat både den svenska industrin och många småföretag som är beroende av batteritillverkaren som kund eller samarbetspartner.

Northvolts tillväxt har de senaste åren varit enorm, och när en så stor aktör plötsligt börjar vackla, blir konsekvenserna kännbara för hela ekosystemet.

Så vad kan du som småföretagare göra för att minska riskerna när en stor kund som Northvolt hamnar i kris? Här är några strategier för att skydda ditt företag och minska sårbarheten.

7 strategier – när en stor kund krisar

1. Diversifiera din kundbas

När en stor kund drabbas av problem blir det snabbt tydligt hur sårbar man kan vara om man förlitar sig för mycket på en enda kund. En av de viktigaste strategierna för att skydda ditt företag är att ha flera kunder inom olika branscher och regioner. På så sätt kan du fortfarande hålla igång verksamheten om en kund eller industri vacklar, tack vare dina andra kunder. Se över din kundbas, och om du behöver: kartlägg potentiella nya affärspartners eller marknader där ditt företag kan göra skillnad.

2. Övervaka dina kunders finansiella hälsa

Ett företags kris kommer ofta inte över en natt. Ofta finns det tecken – som försenade betalningar, nedskärningar i beställningar, eller interna omorganiseringar. Om du ser sådana tecken hos en av dina stora kunder, bör du vara proaktiv och ta åtgärder i förväg. Genom att följa nyhetsrapporteringar, ekonomiska rapporter och att ha en tät dialog med dina kunder kan du få en bättre förståelse för deras framtida stabilitet.

3. Ha en krisberedskapsplan

Det kan vara bra att ha en plan för hur du ska agera om en stor kund går in i en ekonomisk kris. Den bör inkludera hur du snabbt kan omförhandla avtal, hitta nya kunder eller ställa om din produktionskapacitet för att minska negativa effekter.

4. Förstärk kassaflödet

Kassaflödet är avgörande för att överleva kriser, särskilt när kunder får svårt att betala sina fakturor i tid. Om en kunds betalningar försenas, kan du se till att ha starka betalningsvillkor i dina avtal, eller till och med överväga factoring för att få in pengar snabbare. Ett stabilt kassaflöde gör att du kan fortsätta verksamheten utan att behöva låna eller stänga ner viktiga projekt.

5. Utforska nya marknader och möjligheter

Om en kund drar ner på beställningar eller försenar projekt kan detta vara ett tillfälle för dig att överväga nya möjligheter. Finns det andra branscher där dina produkter eller tjänster skulle kunna vara relevanta? Genom att aktivt utforska nya marknadssegment och vara öppen för nya affärsmöjligheter kan du minska ditt beroende av en enskild kund.

6. Förbättra relationen med andra kunder

Starka relationer med dina kunder är alltid värdefullt, inte minst när det krisar. Se till att ge dina kunder bra service, visa att du är en pålitlig partner, och bygg långsiktiga samarbeten som står sig över tid. På så sätt kan du balansera intäktsförlusterna om en kund krisar.

7. Utvärdera och omförhandla avtal

Se till att dina avtal täcker situationer där en kund inte kan fullfölja sina betalningsförpliktelser. Att ha säkerheter inskrivna i dina kontrakt, samt tydliga betalningsvillkor, kan hjälpa dig att minimera riskerna om en stor kund som Northvolt inte längre kan betala. Genom att omförhandla och anpassa dina avtal kan du minska de finansiella förlusterna.