Maja-Stinas krönika om konkurser

Krönika: Vad kan vi lära av veckans alla konkurser?

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 16 februari, 2024
Foto av: Adobe Stock och privat

Konkurserna haglar runt omkring oss. I veckan har vi sett fastighetsbolaget Oscar Properties, klockföretaget Triwa och elfordonsbolaget Vässla kånka till höger och vänster. Så – vad kan vi lära oss?

Det är inga roliga, ekonomiska tider just nu. Det är inte heller kul att se nämnda företag – och jobbfixartjänsten Just Arrived och elmotorcykelföretaget Cake och en hög andra – gå omkull.

De har satsat hårt – men inte lyckats.

Vad kan vi lära? Vi kollar närmare…

Triwa – omsatte 69 miljoner 2016

Bäst omsättning hade klockföretaget Triwa under 2016. Sedan har det bara dalat. I takt med det har också antalet anställda minskat.

Och till slut fanns det inga pengar kvar till skulderna.

Även klockföretaget Daniel Wellington har det otroligt kämpigt. Back 446 miljoner under 2022. Siffrorna från 2023 är inte klara ännu.

De tickar vidare

Tittar vi bland andra svenska klockföretag ser vi Mockberg som 2022 hade 23 miljoner i omsättning med ett mindre positivt resultat. De har klättrat uppåt på senare år, och är nu tillbaka på samma nivå som 2018.

Likaså Sjöö Sandström visade grönt och skönt, positivt resultat 2022 om en miljon kronor med total omsättning på 25 miljoner.

Läs mer: Konkurserna ökar – här är 2 företag som lyckats ändå

Vässla och Cake orkar inte ladda om

Både Vässla och Cake har satsat på elfordon, men inget lyckades. Vässla har kämpat med röda siffror varje år sedan start 2017. 2022 gick de back 77 miljoner. Cake likaså – men 270 miljoner back.

Samtidigt visar svenska bolaget Roam att det går att satsa i eldrivna motorcyklar – och elbussar. De har sin verksamhet i Kenya. Visserligen back nära 25 miljoner 2022, men här är bolaget som precis har lyckats ta in 24 miljoner dollar i en A-runda, alltså cirka 260 miljoner svenska kronor.

Kräsna kunder leder till konkurser

Det är svårt som startup idag. Alla håller i pengarna. Kunderna liksom investerarna.

Kunderna är kräsna och svajpar vidare i livet och bland prylar som med vilket klipp som helst. Daniel Wellington ena dagen, Triwa nästa och den tredje dagen vill man bära något helt annat.

Vad gäller el-uppstickare är det såklart svårt att komma någonstans överhuvudtaget utan att satsa. Men från att ha levt i en vardag med mer tillgängligt kapital strösslar inte längre investerare sina pengar lika lätt. Tålamodet är kortare även här.

Idag lönar det sig att agera försiktigt som bolag. Se om sitt hus och skynda lite mer långsamt. Lite likt en småföretagares vardag.

Tråkigare? Javisst. Långsammare till tillväxt? Absolut. Mer hållbart för framtiden? Säkert.