<![CDATA[]]>

De har knäckt koden till ett hållbart företag

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 12 mars, 2014

Gör som Annalena Brage och Niclas Geidvall på knäckebrödsföretaget Knäck & Bräck i Falköping – jobba hållbart i ditt företag. Det tjänar både du och kunderna på, menar de.

När Knäck & Bräck startade 2008 skaffade de en 15 år gammal ugn för att komma igång. Så här i efterhand vet man att den – och tidigare lokalen på 100 kvadratmeter – drog mer el och energiförbrukning än idag. Då har de ändå tre nya ugnar och uppvärmning i en 350 kvadratmeter stor lokal.

– Har man möjlighet att satsa på nytt som drar mindre el är det värt det – speciellt för miljön, säger Annalena Brage som är en av Knäck & Bräcks grundare och delägare.

Hon menar att det idag är betydligt enklare att jobba med CSR:

– Det kommer dessutom rapporter hela tiden som visar att det kravodlade och närproducerade ökar och att konsumenterna är mer medvetna. Så det är självklart för vårt företag att gynna det kravproducerade.

Knäck & Bräck bakar knäckebröd och skorpor där ingredienserna är kravgodkända produkter från traktens bönder. Mjölet som används kommer till exempel från Wästgötarna, en förening med bönder som odlar gamla sädesslag ekologiskt. Mjölet mals i närheten, i Levene Kvarn.

Men så mycket dyrare att vara ett miljömedvetet företag blir det inte, enligt Annalena.

– Tvärtom, jag ser fler ekonomiska fördelar än nackdelar – till exempel att vi spar in på energiförbrukning. Visst är våra råvaror i sig lite mer kostsamma men det är det värt i det långa loppet.

Tidigare gick CSR och hållbarhet till stor del ut på att man fortsatte som vanligt med det man gjorde, och så ägnade man sig åt välgörenhet eller miljöarbete vid sidan av.

– Nu ska företaget i sig självt göra gott och småföretagen hakar på, säger Per Granqvist som skrivit boken CSR i praktiken.

Han menar att det är först i år det på riktigt börjat bubbla i grytan kring CSR. Många av dem som kommer fram och frågar honom hur de kan förändra sitt företag är småföretagare med inga eller några få anställda.

– Den allmänna trenden går mot ett större medvetande och att bidra känns inte längre som en uppoffring. Dessutom har vi äntligen insett att man kan göra skillnad och tjäna pengar på samma gång, säger han.

Artikeln publicerades först  i Driva Eget nr 2/2013. Prenumerera på tidningen här!